teugels te lang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elvirave

teugels te lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:54

hoihoi,

Ik heb 6/7 jaar op maneges gereden en nu sinds een half jaar een bijrijdpaardje waar ik ook lessen mee volg.
Nu ben ik erachter gekomen dat ik toch heel wat verkeerd heb aangeleerd (lees sturen op binnenteugel, been geven met hak en altijd teugels met boogjes.)
Ondertussen heb ik het meeste weer afgeleerd, alleen 1 ding vind ik nog erg lastig. Mijn teugels heb ik altijd te lang.
Voor mijn gevoel heb ik ze nu al heel kort, maar als ik dan foto's terug zie zijn ze nog te lang. Tijdens de les word hier wel aan gewerkt en word ik er constant op geattendeerd, maar tijdens het vrij rijden vergeet ik het nog wel is of heb ik het gewoon niet door dat ze te lang zijn.. :o
Vaak heb ik ze wel op de goede lengte maar langzaam worden ze weer te lang...
Ik vroeg me af of iemand hier soms tips of oefeningen hiervoor heeft.

Alvast bedankt!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:56

als je geen contact voelt klopt het niet .

PurpleNight

Woonplaats: Zo'n 10 tijdzones verwijdert van mijn favoriete acteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:59

Zelf vond ik het ook altijd lastig om mijn teugels goed op maat te houden.
Aan de meeste teugels zitten van die blokjes (weet niet hoe die dingen heten eigenlijk).
Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar mijn tip is om gewoon je handen altijd achter die blokjes te houden je voelt ze dan achter je pink.
Als je toch altijd op het zelfde paardje rijd, kun je even kijken achter welke het beste zit en dan gewoon de hele tijd in de gaten houden dat je daar achter blijft met je hand.

Hopelijk heb je hier iets aan, het heeft natuurlijk geen nut als deze niet aan de teugels zitten.
Veel succes ;)

_roodvos_

Re: teugels te lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:08

ik heb er zelf ook een soort van last van: ik rijd op een manege, maar ik heb zelf liever de teugels wat losser... dus ik heb ze de hele tijd te los hangen, wat ze daar dus niet willen.
misschien kan je streepjes op je teugels zetten, of er lintjes aan binden: rood lintje waar je je handen voor moet hebben als ze op maat zijn, groen lintje voor een beetje losjes enz. voor elke stand een lintje dus.(als die blokjes er niet aan zitten)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:38

Bedankt voor de tips!
Ik heb inderdaad van die blokjes, en meestal gaat dit ook wel goed.
Probleem zit er vooral in als mn verzorgpaard zn hoofd omhoog gooit of juist naar beneden doet om dan contact te houden.
Ga er vandaag tijdens het rijden extra op letten ;)

PurpleNight

Woonplaats: Zo'n 10 tijdzones verwijdert van mijn favoriete acteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:49

Elvirave schreef:
Bedankt voor de tips!
Ik heb inderdaad van die blokjes, en meestal gaat dit ook wel goed.
Probleem zit er vooral in als mn verzorgpaard zn hoofd omhoog gooit of juist naar beneden doet om dan contact te houden.
Ga er vandaag tijdens het rijden extra op letten ;)

Ik rijd zelf ook weleens op een pony die dat doet.
Zelf controleer ik meestal steeds als hij zijn hoofd omhoog of omlaag heeft gedaan, of mijn teugels nog zaten zoals ze zaten.
Als ik jou was zou ik steeds na het schudden e.d. van het hoofd van je paard eventjes kijken of je handen nog goed zitten, waarschijnlijk went dit naarmate je dit vaker doet wel aan.

Succes ;D.