Umirilla is een Gribaldi X Rechter. We hebben haar als 3 jarige gekocht. Umi was een tijdje zich zelf niet meer. Ik kreeg te horen dat ze onhandelbaar was met buiten, en binnen zetten. Heel schrikkerig zo erg dat ze op haar kont ging zitten voor de stal opening. Heb haar zelf die periode amper gereden. Ze staat all in dus in de omgang heb ik zelf weinig problemen met haar gehad. Ben er ook nooit bij geweest als het een keer niet goed ging. Haar bijrijdster werd er bijna vanaf gebokt toen ze de laatste keer ging rijden in december. Het was wel duidelijk dat er iets niet goed zat. De osteopaat is geweest, en dacht aan maagklachten. Hij heeft Umi behandeld, en vond het een heel atletisch paard met veel spanningen in haar lichaam waardoor ze zo extreem gevoelig reageert op alles. Heb een paar weken later de zadelmaker langs laten komen. Nu zijn we sinds 3 weken wat intensiever aan het werk (wel rustig opgebouwd die weken ervoor). Ik heb medicijnen voor haar gehaald, heb zelf het idee dat het nu erg goed gaat met haar.
Niveau is B. Problemen waar ik tegen aan loop zijn dat ik de ene dag meer vooruit mag rijden, en sommige dagen wat gas terug mag nemen dan loopt ze onder mij uit. Als ik haar nagevelijk wil rijden kiept ze wat op de voorhand (ik zelf ook zag ik). Mijn houding mag beter. Heb op de nieuwe foto's m'n beugels iets te lang, en leg m'n been te ver naar achteren. Het is nog lang niet perfect, maar we doen rustig aan. Lessen wil ik binnenkort ook weer gaan doen.
We werken aan de basis. Omdat ze de neiging heeft om voorover te kiepen probeer ik meer voorwaarts te rijden. Met de galop had ze eerder veel moeite (omspringen) dit is er nu uit, de midden galop vind ze nog moeilijk. Ben nu bezig met veel overgangen rijden, voltes, slange voltes, voltes verkleinen / vergroten. Eerder reden we veel in de binnenbak. Merk dat ik in de buitenbak soms moeite heb om haar aandacht bij mij te houden, ze is veel bezig met de omgeving daarom rijd ik nu ook meer in de buitenbak zodat ik er mee om leer gaan. Pas voor de afwisseling ben ik voor het eerst met haar buiten geweest. I.v.m een drukke weg heb ik dit nooit eerder gedurfd. Ze loopt nu ongeveer 5 keer per week ( 1 dag longeren, 4x rijden hangt er ook vanaf wat voor werktijden ik heb).
Foto's van juni 2011:

---
Foto's van 9 mei 2013

Hier leg ik m'n been te ver naar achteren, en mag ik meer rechtop gaan zitten.

Geen idee wat daar te zien was
.Halverwege heb ik haar wat meer bovenin geprobeerd te rijden.