Umirilla, eindelijk weer ohz @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Umirilla, eindelijk weer ohz @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:43

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik foto's geplaatst heb op bokt. Na wat tegen slagen zit ik er eindelijk weer op.

Umirilla is een Gribaldi X Rechter. We hebben haar als 3 jarige gekocht. Umi was een tijdje zich zelf niet meer. Ik kreeg te horen dat ze onhandelbaar was met buiten, en binnen zetten. Heel schrikkerig zo erg dat ze op haar kont ging zitten voor de stal opening. Heb haar zelf die periode amper gereden. Ze staat all in dus in de omgang heb ik zelf weinig problemen met haar gehad. Ben er ook nooit bij geweest als het een keer niet goed ging. Haar bijrijdster werd er bijna vanaf gebokt toen ze de laatste keer ging rijden in december. Het was wel duidelijk dat er iets niet goed zat. De osteopaat is geweest, en dacht aan maagklachten. Hij heeft Umi behandeld, en vond het een heel atletisch paard met veel spanningen in haar lichaam waardoor ze zo extreem gevoelig reageert op alles. Heb een paar weken later de zadelmaker langs laten komen. Nu zijn we sinds 3 weken wat intensiever aan het werk (wel rustig opgebouwd die weken ervoor). Ik heb medicijnen voor haar gehaald, heb zelf het idee dat het nu erg goed gaat met haar.

Niveau is B. Problemen waar ik tegen aan loop zijn dat ik de ene dag meer vooruit mag rijden, en sommige dagen wat gas terug mag nemen dan loopt ze onder mij uit. Als ik haar nagevelijk wil rijden kiept ze wat op de voorhand (ik zelf ook zag ik). Mijn houding mag beter. Heb op de nieuwe foto's m'n beugels iets te lang, en leg m'n been te ver naar achteren. Het is nog lang niet perfect, maar we doen rustig aan. Lessen wil ik binnenkort ook weer gaan doen.

We werken aan de basis. Omdat ze de neiging heeft om voorover te kiepen probeer ik meer voorwaarts te rijden. Met de galop had ze eerder veel moeite (omspringen) dit is er nu uit, de midden galop vind ze nog moeilijk. Ben nu bezig met veel overgangen rijden, voltes, slange voltes, voltes verkleinen / vergroten. Eerder reden we veel in de binnenbak. Merk dat ik in de buitenbak soms moeite heb om haar aandacht bij mij te houden, ze is veel bezig met de omgeving daarom rijd ik nu ook meer in de buitenbak zodat ik er mee om leer gaan. Pas voor de afwisseling ben ik voor het eerst met haar buiten geweest. I.v.m een drukke weg heb ik dit nooit eerder gedurfd. Ze loopt nu ongeveer 5 keer per week ( 1 dag longeren, 4x rijden hangt er ook vanaf wat voor werktijden ik heb).

Foto's van juni 2011:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

---

Foto's van 9 mei 2013

Afbeelding
Hier leg ik m'n been te ver naar achteren, en mag ik meer rechtop gaan zitten.

Afbeelding
Geen idee wat daar te zien was :P.

Halverwege heb ik haar wat meer bovenin geprobeerd te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

MissHollandx

Re: Umirilla, eindelijk weer ohz @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:54

Leuke foto's en leuk paardje, op sommige foto's lijk je alleen iets naar voren te vallen

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:53

Inderdaad een leuk paard!
En dat nar voren zitten valt opzich wel mee.
Maar let er wel op

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:23

Zo, ik vind er wel een enorm verschil in houding in zitten, daar heb je vast veel aan gewerkt? Goed hoor, nog even de puntjes op de I maar dat komt vast goed! Mooi paard ook!!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:09

Wauw! Wat een verschil, veel meer ontspanning:)

Probeer zelf naar voren te blijven kijken, dan zal je merken dat je ook wat minder naar voren gaat "kiepen".

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:12

horsiegek schreef:
Wauw! Wat een verschil, veel meer ontspanning:)

Probeer zelf naar voren te blijven kijken, dan zal je merken dat je ook wat minder naar voren gaat "kiepen".

En je paard kiept dan ook minder naar voor. Zo'n paard zou ik ook steeds naar willen kijken maar als je rijdt moet je toch echt naar voor kijken haha..
Je ziet ook goed dan als je naar beneden kijkt dan je schouders mee gaan, zonde van je houding vind ik!! :D

xGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:27

Ziet er goed uit! Ik vraag me alleen af of je paard nu zo ver strekt met z'n achterbenen naar voren toe, en dat die achterhoeven niet tegen de voorste komen (vooral bij de eerste van 9 mei en de laatste zie je dit duidelijk). Misschien klochen aanschaffen?

Tommie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:03

ziet er netjes uit hoor :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:47

Poiuytrewq schreef:

En je paard kiept dan ook minder naar voor. Zo'n paard zou ik ook steeds naar willen kijken maar als je rijdt moet je toch echt naar voor kijken haha..
Je ziet ook goed dan als je naar beneden kijkt dan je schouders mee gaan, zonde van je houding vind ik!! :D[/quote]

Dat is waar :D kan natuurlijk niet verwachten dat als ik zelf naar voren kiep m'n paard goed blijft lopen. Ga er de komende weken goed op letten.

@xGino: Dat zie ik wel eens vaker zo terug op foto's. Maar heb nog nooit wondjes gezien dus denk zelf dat het wel mee valt. Heb geen idee of springschoenen daar tegen beschermen maar anders kan ik dat natuurlijk altijd proberen.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:56

Wat een verbetering. Op de foto's van juni loopt je paard heel erg achter de loodlijn.
Je zit is heel erg verbeterd. Probeer je tenen naar binnen te houden, benen wat meer naar voren en naar voren kijken. Ik vind dat je paard veel beter loopt dan in juni. Alleen je moet niet proberen nagevelijk te rijden dat komt vanzelf als ze ontspant en van achter naar voor gereden wordt dan zoekt ze vanzelf wel je hand op (is mij altijd verteld).
Alleen vraag ik me af waarom je met sporen rijd met B niveau, dat vind ik nog niet nodig maar dat is mijn menig want ik vind dat je paard goed aan het been moet zijn en je op B niveau nog niet echt oefeningen hebt waar ze handig voor zijn.

Ik vind jullie wel een hele leuke combinatie en wat een mooi paard heb je.

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:57

Ziet er goed uit hoor ! Inderdaad let ook op je schouders, het lijkt op de laatste foto's of je je spieren daar wat vastzet.

xGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:31

@elmiran: mijn paard strekt heel erg en gaat veel tikken als ik uitstrek of verruim, en had vaak wondjes (soms echt kappen) in zijn koot. Heeft zelf een keer zijn hoefijzer afgetrokken. Nu heb ik klochen en is er niet veel meer gebeurt.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:46

Dat ziet er netjes uit!
Mooi paard ook, jullie zijn een leuke combinatie ;)
Je mag van mij ook wel wat meer naar voren kijken/kijken waar je heen gaat

Edit: zinsopbouw

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:29

Wow wat een verschil! :)

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:18

Mooi hoor ! Ze zit ook goed in d'r vel zo te zien want ze glanst als n tierelier !

Probeer voor je uit te kijken en op sommige foto's zouden je schouders ook wat meer naar achteren mogen voor het plaatje. Misschien soms onder het rijden met je schouders rondjes draaien? Dit helpt bij mij heel goed ook omdat ik dan weer weet ; voor me uit kijken !

Leuk dier !

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:35

Leuk paard. Heb dezelfde opmerkingen als mijn voorgangers. Springschoenen geven bescherming tegen het aantikken van de achterhoeven tegen de voorhoeven.

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:34

Je ziet zeker vooruitgang. Wel mag je wat 'trotser' gaan zitten, helemaal met zo'n fantastisch mooi paard onder je! Ze glanst echt heel erg mooi.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 23:10

- Ik reed in het begin met sporen omdat mijn paard nog recht gericht moest worden. Ze had de neiging om heel erg door m'n beenhulpen heen te lopen, met een spoortje kon ik haar beter begrenzen. Af en toe pak ik ook nog wel eens de zijgangen mee als ik merk dat ze een goeie dag heeft. Als ik wat korter ga rijden zoals vandaag rijd ik meestal zonder sporen.
- Dat van m'n schouders klopt wel. Heb moeite om ze te ontspannen.
- Springschoenen krijgt ze voor haar verjaardag :D de komende weken ga ik aan haar middengalop en middendraf werken dus dan zal het aantikken wel erger worden als ze moet verruimen.
- Dat trotser zitten ga ik ook aan werken :D.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:47

oh oke dan snap ik het. Alvast gefeliciteerd met haard verjaardag :) en een cadeautje is natuurlijk altijd leuk !!

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:58

leuk!