paard in springen met soort van hanenpoten...tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Io_lover

paard in springen met soort van hanenpoten...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:06

Heey!
Ik heb best een raar probleem maar maat ik eerst even de situatie schetsen!
Ik rij nu al een tijdje een 4 jarig merrie, ze is 3kwart engelse volbbloed en 1kwart bwp ze is een goed paard maar ze is enorm vooruit! Toen ze 2.5 was is ze zadelmak gemaakt, dan een half jaarrtje gerenden en vanaf haar 3 in een manege gestopt vr ervaring op te doen.. ze moest altijd 2de lopen in een rij omdat ze nieet haar eigen tempo mocht ryden, (ze moest enorm traag, ze zaten constant in haar mond kan ze absolut niet tegen!)gingen haar benen hoog ze steigerde en deed... en hoofd in de lucht trekken etz...
Dan deden ze haar martijngaal aan en als ze moest gallopperen, racte ze natuurlyk...
Nu is alles veel beter ze begind voorwaarts neerwaart!:-) (voorwaarts gn probleem neerwaarts is een ander paar mouwen!)
En toen ze op die manege sprong, hebben ze haar op 1 of andere manier gelerd om met ingetrokken achter bennen te springen zon on natuurlyke sprong...(waardoor ze minder krachtig en hoog kan springen!) Als ze natuurlyk springt springt ze enorm goed!
Hoe kan ik dit haar afleren dat ze zo raar springt?
Sorry voor de lange text maar ik vind dat je tog wel wat moet weten over wat voor een paard je het hebt!
Hebben jullie tips?
ALvast bedankt!

LoveBodin

Re: paard in springen met soort van hanenpoten...tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:16

Is het jouw paard?
Zo ja, het kan zijn dat alles überhaupt te snel gaat. Waarom wil je nu al springen?
Verder snap ik niet helemaal wat je typt, wil je misschien alle spellingsfouten eruit halen? :)

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:24

LoveBodin schreef:
Is het jouw paard?
Zo ja, het kan zijn dat alles überhaupt te snel gaat. Waarom wil je nu al springen?
Verder snap ik niet helemaal wat je typt, wil je misschien alle spellingsfouten eruit halen? :)

Nee het is niet mijn paard en ik ga zeker niet echt te snel voor haar ze pikt het allemaal goed op maar ze heeft meer afwisseling nodig, ik doe dressuur en ook vrijspringen, schriktrainig mr ook vrijheidsdressuur enz...
Ze springt ook heel graag!(en ik ook haha!)
Als ze een sprong ziet begint ze echt te gelunderen!
En sorry voor de spel fouten ik zit op mijn gsm ik zal er rekening mee proberen houden!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:26

Je paard is gewoon nog heel erg jong. En het begin was niet erg goed. Probeer echt niet te snel te gaan. Ook al lijkt het alsof je paard het snel oppikt, dat wil nog niet zeggen dat het goed voor hem is :)
Hoe vaak spring je? En hoe vaak rijd je überhaupt?

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:31

LoveBodin schreef:
Je paard is gewoon nog heel erg jong. En het begin was niet erg goed. Probeer echt niet te snel te gaan. Ook al lijkt het alsof je paard het snel oppikt, dat wil nog niet zeggen dat het goed voor hem is :)
Hoe vaak spring je? En hoe vaak rijd je überhaupt?

Ik rij haar minimum 3 keer in de week maximum 5 keer maar meest al 4 keer en ik spring haar niet vaak, ik heb haar nu onder het zadel 2 of 3 keer gesprongen, in vrijheid als ik met mijn longeerzweep naar haar achter benen wijs strekt ze ze wel wat vind dit echt raar nee echt als ze iets niet snapt merk je het direcht ze draait door als je haar iets vraagt wat ze niet kent of snapt!
Spaanse pas kon ze na 3 keer :-)
Ik rij wel balkjes met haar omdat ze dan haar paslengt meer verzorgd soms wil ze te snel gaan en is ze slordig!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:32

Het paard is met de 2,5 zadelmak gemaakt en sindsdien is het altijd onder het zadel geweest.
In de groei met manege mensen op de rug.
En dan durf jij ook nog te zeggen dat het niet te snel gaat?
Wil dat paard zonder grote mankementen 10 worden mag ze wel een jaartje op de wei en dan eens rustig weer beginnen.
Dat ze zo springt zou heel goed met lichamelijk ongemak te maken kunnen hebben.

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:35

little_king schreef:
Het paard is met de 2,5 zadelmak gemaakt en sindsdien is het altijd onder het zadel geweest.
In de groei met manege mensen op de rug.
En dan durf jij ook nog te zeggen dat het niet te snel gaat?
Wil dat paard zonder grote mankementen 10 worden mag ze wel een jaartje op de wei en dan eens rustig weer beginnen.
Dat ze zo springt zou heel goed met lichamelijk ongemak te maken kunnen hebben.

Ze heeft 2 maanden na haar manege avontuur op de wei gestaan en lichamelijk is ze helemaal inorde, ik moet me ook wel een beetje aaan de afspraken met de eigenaar houden he!
Ik heb hem al gezegd dat hy moet remmen met haar! Maar als ik zeg ze is te jong enz bn ik ze kwijt en dat wil ik helemaal niet! Snapje?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:38

2 maanden, dan was ze nog steeds geen 3.
5 keer in de week rijden of longeren is voor een 4 jarige al best veel.
En hoe weet je dat ze lichamelijk in orde is?
Voor mij zou het een reden zijn te stoppen met rijden bij zulk persoon.

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:42

little_king schreef:
2 maanden, dan was ze nog steeds geen 3.
5 keer in de week rijden of longeren is voor een 4 jarige al best veel.
En hoe weet je dat ze lichamelijk in orde is?
Voor mij zou het een reden zijn te stoppen met rijden bij zulk persoon.

Nou ze heeft net check bij de dierenarts gehad!
Met galop enz heeft ze echt geen moeite! Meeste 4 jarigen vinden het best moeilyk om te galopperen op een volte of in een bocht met hun berijder erop, zij niet! Zij laat aan voelen van oke dat kan ik goed en dit is makkelyk!
En dan nog ik rij haar niet zeer intensief he!
Ik rij haar licht in de mond ontspannen oefen haar een beetje op het aan de hulpen blijven wat ontspanning (maar dat moet vanzelf komen vind ik!) En galop enz.. ze is razend enthousiast als je aangalloppeerd ze doet dat gewoon graag!

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:42

Die heeft later een doorgezakte rug ben ik bang..

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:43

nafnaf schreef:

Hoezo?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:44

2 maanden op rust is niks. En dan nog met nog geen 3 aan 't werk op een manege...

TS, dat het nu goed gaat, wil niet zeggen dat het GOED IS. Want dat is het niet. Je paard is gewoon nog niet volgroeid, en doet (te) zwaar werk! Misschien heeft hij er nu nog geen last van, maar later dus wel.

TS, denk dat je beter een nieuw verzorgpaardje kan zoeken..

Edit: doorgezakte rug hoeft niet per se. Maar kan wel, rug is nog totaal niet uitgegroeid. 't Is slecht voor z'n hele lichaam.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:45

Io_lover schreef:
nafnaf schreef:

Hoezo?

Als paarden te vroeg of te snel ingereden worden zijn ze nog niet volgroeid en zal de rug inzakken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:46

Hoe bedoel je? Strekt ze haar achterbenen niet uit? Houd ze die eronder? Dat zou dan gewoon haar springtechniek kunnen zijn. Dat ze gewoon haar achterbenen niet goed opent.

Jammer dat ze al vanaf haar 2.5 onder het zadel is.. Wat zijn mensen toch ook walgelijk :r

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:49

Meeste 4 jarigen vinden het best moeilyk om te galopperen op een volte of in een bocht met hun berijder erop"

onzin.

Een paard dat moeilijk van zichzelf galoppeert zoals bijvoorbeeld een fries, ja dan wel.
Maar een engels volbloed, die kunnen van zich zelf heel gemakkelijk galopperen. Dus dat is geen graadmeter dat het goed met haar gaat.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:51

Ik vind dat je heel irritant schrijft... met kykt en lykt en natuurlyk ... gwn nederlands graag

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:52

Geryon schreef:
Hoe bedoel je? Strekt ze haar achterbenen niet uit? Houd ze die eronder? Dat zou dan gewoon haar springtechniek kunnen zijn. Dat ze gewoon haar achterbenen niet goed opent.

Jammer dat ze al vanaf haar 2.5 onder het zadel is.. Wat zijn mensen toch ook walgelijk :r

Ze houd ze raar ingetrokken.........
En ik kan er niks aan doen dat ze zo vroeg zadelmak is gemaakt!

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:55

LoveBodin schreef:
2 maanden op rust is niks. En dan nog met nog geen 3 aan 't werk op een manege...

TS, dat het nu goed gaat, wil niet zeggen dat het GOED IS. Want dat is het niet. Je paard is gewoon nog niet volgroeid, en doet (te) zwaar werk! Misschien heeft hij er nu nog geen last van, maar later dus wel.

TS, denk dat je beter een nieuw verzorgpaardje kan zoeken..

Edit: doorgezakte rug hoeft niet per se. Maar kan wel, rug is nog totaal niet uitgegroeid. 't Is slecht voor z'n hele lichaam.

Het is mijn verzorgpaard niet, er is mij gevraagd om ze opnieuw in te rijden!
En daarin moet ik me ook een beetje houden aan eisen van haar eigenaar.. wat ik daar nu ook van vindt!
Enne anders kwam ze op een bedrijf waar ze paarden aan de lopende band zadelamk maken of opnieuw inrijden!
Allemaal op dezelfde wijze enz...
Daar zou ze dan 6/7 moeten werken en een pak intensiever!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:56

Je kunt er wel wat aan doen of je een paard als dit wilt blijven rijden en zelfs springen voor je eigen lolletje of zeggen, nee hier werk ik niet aan mee.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:56

Opnieuw inrijden? Waarom, dier loopt op manage lessen, die is ingereden, al jaren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:59

Inderdaad, waarom opnieuw inrijden?

Ik denk, TS, dat jij juist nu tegen de eigenaar moet zeggen dat het te snel gaat voor het paard. Doorrijden of inrijden, jij bent degene die het doet. Niet de eigenaar. En jij bent degene die kan zeggen dat het te snel gaat, en advies kan geven aan de eigenaar hierover.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:00

inrijden is niet springen.... dat is stap, draf en galop....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:01

unihorses schreef:
inrijden is niet springen.... dat is stap, draf en galop....

En dat kent hij al 1,5 jaar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:02

Denk dat TS misschien doorrijden bedoelt?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:02

Jij kunt er ook niets aan doen dat ze zo vroeg zadelmak is gemaakt, dat zegt ook niemand. Maar het is walgelijk dat ze door mensen op 2,5 jarige leeftijd zadelmak is gemaakt en dan de manege lessen is ingegooid. Hoe vern**k je een paard.
Ik zou persoonlijk heel rustig aan doen met dit paard dus niet dagelijks rijden of te zwaar werk verrichten. Lekker beginnen bij de basis, op zoek naar de ontspanning en niet teveel vragen. Ik zou het springen de komende tijd ( denk aan 1/1,5 jaar) laten voor wat het is.