onrustig in de handen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

onrustig in de handen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 22:54

Nou was ik vandaag eens aan het lessen bij de eigenaar van de stal en met maar 2 andere totaal in de les en toen kreeg ik dus te horen dat ik onrustig ben in de handen. Ik ben het helemaal met hem eens toen ik er eenmaal goed op ging letten. Dan kan ik mij wat sagerijnig maken dat ik les na les (door een ander gegeven) niet gewezen ben op rijtechnische fouten die nu wel aangewezen worden. Ik ben er om te leren en vind ook dat ik daarom erop gewezen moet worden, maar als die andere alleen maar kijkt en verder niet veel zegt (althans tegen mij) dan neem ik aan dat ik het redelijk onder de knie heb. Nu weet ik dat de eigenaar een beetje pietluttig is, maar dat maakt mij niet uit. Ik wil gewoon goed rijden en geen stoorfactor zijn voor het paard. Nu heb ik wel wat tips meegehad, maar goed kan moeilijk oefeningen uitmezelf gaan doen tijdens die andere les :D
Zal ze wel raar kijken. Nu heb ik eigenlijk de neiging om de andere les in te gaan, maar is lager niveau(leg dat maar is uit aan de andere instructice) waarom zou je dat vrijwillig doen toch? Of ik moet af en toe maar een lesje extra pakken? Pfff vind t ff echt heel irritant om na maanden te horen dat bepaalde dingen dus niet helemaal ok zijn. Dat had ik dus al veel eerder kunnen verbeteren. Daar stoor ik mij dan aan. Want als ik dan geen voorwaartse pony heb dan kan t komen door onrustige handen en dan krijg ik als tip dat ie gewoon met de zweep moet krijgen als hij niet wil terwijl ik dan wel eens de oorzaak kan zijn. Ik weet niet of ik hier goed sta en mochten mensen nog wat advies hebben dan hoor ik het graag.

Soraya10

Re: onrustig in de handen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 06:15

Ik rijd al wel vanaf jongs af aan, maar ben een tijdje door omstandigheden gestopt geweest en rijd nu weer op deze stal sinds ruim een half jaar.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 06:20

Probeer er zelf de hele tijd aan te denken en vraag aan je instructeur om jou er de hele tijd op te wijzen. Als jij er aan herinnerd wordt, doe je het vanzelf minder. :)
Naar een andere les gaan zou ik niet zo snel doen. Ik weet niet hoe je voor de rest rijd, maar alleen voor je handen is het niet nodig om naar een les te gaan die een niveau lager rijd. Het is gewoon een tijdelijk probleem, dit betekent niet dat je minder goed rijd. ;)

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 06:45

Mijn instructrice heeft altijd gezegd : ga van je handen over je schouders en naar de andere hand. Dan heb je een soort bruggetje. "Als je daaronder door rijdt" dan kan je een onafhankelijke zit creëren. Het klinkt heel moeilijk maar na een tijdje luktnhet wel. Probeer ook abslouut je handen niet stijf te houden. Probeer te lichtrijden vanaf je schouders zegmaar

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:36

Als je je handen "stil" gaat houden ga je je spannen en lukt het je nooit om ze stil te krijgen.
Probeer je totaal te ontspannen, zoek je evenwicht op je paard.
"Draag" dan je handen.

Misschien help het onderstaande.

Evenwicht en ontspanning.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht.
“Geef je aan je paard”
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.