rem weg na de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

rem weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:00

Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

Mijn merrie is nogal fel, vooral als er hindernissen in de piste staan.
Ik heb haar nu zo ver dat ze rustig tussen de hindernissen kan doorgestuurd worden in de 3 gangen en ook het aanrijden op de sprong kan al rustig. Soms versneld ze nog de laatste 2 passen voor de hindernis om er overheen te vliegen, maar niet altijd. Ik kan haar net zo goed stilzetten voor de sprong als ik dat wil.

Waar ik echter geen verandering in krijg is het wegvluchten na de hindernis. Ze kan in een sukkeldrafje naar een cavalletti lopen, op haar gemakje er overheen, maar zodra ze aan de overkant is met 4 benen spurt ze weg in galop en heb je amper rem en stuur. Als je heeeel hard inkomt kan je haar wel uit de galop halen, maar het voelt niet goed om te moeten werken met pijn om controle terug te krijgen.

Welke oefeningen kan ik doen om de controle na de sprong terug te vinden?
Ik kreeg de tip om galopbalkjes te lopen, maar daar wordt ze ook gigantisch fel van.
In-uitjes durf ik niet aan, paard is in staat om de boel te nemen als een oversized oxer en midden in de 2e hindernis te kletteren.

Ik hou het in ieder geval op dit ogenblik op sprongetjes van zo'n 30 à 40cm. Paard heeft in het verleden 1m30 gesprongen, dus ergens weet ze wel hoe en wat, maar ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Vorige hoefsmid (heeft het paard 10 jaar bekapt) zei me dat het tijdens het parcours geen paard meer was, maar een vliegmachine. Dus vorige eigenaars hadden dit probleem zelf ook, of hebben er zelf het tempo ingereden?

xChanelx

Re: rem weg na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:19

Ik vind het heel goed dat je laag blijft springen, aangezien veel ruiters 1 meter blijven springen, zelfs met onbestuurbare paarden.
Eerlijk gezegd weet ik niet direct een oplossing, maar wat je zou kunnen proberen is vanuit een volte springen en na de sprong die volte doorzetten. Hierbij goed de buitenteugel eraan houden, om uitzwaaien of weglopen over de schouder te voorkomen.
Hierdoor kun je op de volte je paard misschien terugkrijgen, waardoor ze uiteindelijk hopelijk leert dat het rennen geen zin heeft en dat ze het ook rustig kan.
Een dubbelsprong met andere afstanden ertussen dan? Dus dat ze haar passen moet verkorten/verlengen?
Dan houdt ze misschien haar aandacht daarbij, in plaats van bij het wegrennen.
Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:23

Ik wil pas de hoogte in gaan als de techniek goed zit. Ik moet zelf nog ontzettend veel leren bij het springen en dan moet je er op kunnen rekenen dat je paard het tenminste goed doet. Dus eerst laag manieren leren en dan mag ze weer de hoogte in zodat ik kan bijleren :P Lage hindernissen lukken me nog wel, maar hoger dan 70cm begin ik te grote fouten te maken.

De tip van de volte had ik inderdaad ook al gehad. Beginnen met 2 grondbalken op een volte (elk op het uiterste punt) en voltes galopperen tot ze kalm blijft in haar tempo en dan telkens verhogen en hopen dat ze de klik maakt en rustig blijft.

Bij een dubbelsprong sla ik doodsangsten uit, ik heb er zelf ook nog nooit een gesprongen en om dan je paard er over te gaan begeleiden terwijl je zelf nog erg moet zoeken...

Van een ander kreeg ik de tip om haar eerst uit te putten en dan pas te springen, maar dat werkt ook niet. Je kan haar half dood rijden en ze raced nog steeds de piste rond na een hindernis.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:34

Ik heb echt respect voor je!
Eindelijk een ruiter die naar oplossingen blijft zoeken en niet de schuld op het paard schuift.
Super :)
Rent je paard met vrij springen ook zo hard weg na de sprong, of is dit alleen onder het zadel?
Verder zou je misschien ook twee galopbalken neer kunnen leggen, een aan de ene kant van de bak en een aan de ander en dan bijv. 8 galopsprongen daartussen maken en oefenen met passen verlengen/verkorten, zodat je meer controle krijgt.
Spring je vanuit draf of galop?
Misschien is een balk na de hindernis ook een oplossing? Dat je zeg maar een draf-/galopbalk voor én na de sprong hebt liggen, zodat ze op moet blijven letten.
En inderdaad, niks gaan doen waar jij nog geen vertrouwen in hebt, want als er een dier is die gevoelens kan inschatten, dan is het wel een paard.
Misschien kun je ook nog tijdens het dressuren 'onverwacht' een drafbalkje meepikken, dus bijv. een balk op een slangenvolte leggen, of meerdere balkjes, puur voor de afwisseling en het bezig houden.

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:53

Mijn paard was vroeger ook altijd heel druk.
Om de rust er in te brengen heb ik een hindernis in het midden op de korte zijde gezet. (dit was op advies van mijn instructrice) Hier moest ik dan steeds heel rustig over heen draven. Zodra hij er over heen was moest ik hem stil zetten. Dit deed ik door hem steeds tegen de bankrand stil te zetten. Hierdoor moest hij meer op mijn hulp letten en wanneer hij er niet op reageerde dan kwam hij vanzelf de bakrand tegen. Zodra hij stil stond draaide ik hem om en ging ik er direct weer over. Hierdoor had hij geen lange aanloop en kan je de oefening snel achter elkaar herhalen.
Wanneer hij na een paar keer rustig is kan je besluiten een keer door de galopperen/ draven.
Als het na een tijdje goed gaat kan je de oefening op de lange zijde van de bak doen.

Nog een andere tips is vooral niet trekken. Daar gaan ze vaak alleen maar harder van. Probeer zelf zwaar te zitten. Let op dat je niet per ongeluk je bovenbenen aan knijpt om je zelf schrap ze zetten. En probeer het paard rustig te houden door rustige ophoudingen te maken.

Hoop dat je hier iets mee kan. Het heeft voor mij goed gewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:09

Vrijspringen doet ze niet graag, ook longeren over balkjes niet. Als ze kan gaat ze weigeren en langslopen. Of toch tot dat ze een paar keer de balk over gegaan is en dan begint ze de fun er van in te zien. Met vrijspringen gaat ze crossen, aan de longe niet maar daar kan ze ook geen kant op.

Ik spring vooral vanuit draf, vanuit galop enkel als ze een goeie dag heeft en wat kalmer is.
Balkjes na de hindernis vind ik te gevaarlijk. Ze let totaal nergens op eens je terug geland bent en ik wil niet dat ze haar benen breekt over een grondbalk.
2 grondbalken met 8 galopsprongen en dan veruimen en verkorten heb ik enkele keren geprobeerd, maar ook hier wordt ze weer ontzettend fel van.

@JessicaBe: bij mijn huidige stalling hebben we een piste van 40 op 60 zonder omheining. dus balkjes op een korte zijde en remmen op de bakrand lukt helaas niet.
Ik geef toe dat de grote piste ook wel uitnodigd tot een sprintje... in een kleinere piste zou ze misschien haar tempo lager houden.

En dan te bedenken dat ik vandaag met hetzelfde paard een endurance gereden heb aan de zee, met zo goed als constant een losse teugel. Een simpele stemhulp is voldoende om ze te vertragen, maar zet een hindernis in de piste en madam wordt een vliegmachine :=