Daya weer eens HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Daya weer eens HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:51

Hoi allemaal *\o/*

Het is nu alweer enige tijd geleden dat Daya en ik in een HAW stonden, maar vind het nu wel weer eens een xtje leuk. Inmiddels zijn we van start gegaan in de B dressuur, maar de eerste wedstrijd helaas zonder winst. De omstandigheden waren slecht: bloedhete, zware binnenbak, ik had enorme pijn in mijn rug waardoor ik Day enorm tegenwerkte (bleek later op de foto's).. Ondanks alles 174 & 176 gereden met mijn dressurebier tussen de slagschepen van KWPNers, dus alsnog enorm trots op hem! Daarnaast pakken we zo nu en dan een endurancewedstrijdje mee voor de fun.

Ooit, toen hij net terug was bij mij na zijn rampzalige 6maandelijkse uitje, ging het zo:
Afbeelding

Dit is slechts ter illustratie, want inmiddels zijn we enorm veel verder en de volgende foto's zijn het resultaat.
We hebben les, eens in de twee weken. Sinds een aantal weken pakken Daya en ik ook wat kleine (30/40cm) sprongetjes mee in de training om zijn achterhand wat mee te trainen. Voorheen was dit niet mogelijk vanwege te weinig bespiering.

Ook rijden we momenteel even bitloos, totdat de tandarts is geweest :j

Kritiek: Graag! MITS opbouwend :j

Handen meer naar elkaar toe.
Afbeelding
Wat indraven, wederom mijn handen + rechtop zitten.
Afbeelding
Al beter, maaaaar vooruit kijken.
Afbeelding
Schouders naar achteren.
Afbeelding
Weer die stomme schouders -O- en neusje mag net dat beetje eruit.
Afbeelding
Geen idee wat er hier gebeurde, maar teugels te los en tempoverlies.
Afbeelding
Vertellen waar ik naartoe ga, handen te wijd.
Afbeelding
Te streng met mijn buitenhand.
Afbeelding
Handen sluitennnnnn.
Afbeelding
Op mijn kont zitten.
Afbeelding
Wederom mijn handen +schouders.
Afbeelding

Nou, ik ben heeeel benieuwd :j

AniekMac

Re: Daya weer eens HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:19

Indd handen bij elkaar, recht opzitten, en tenen naar binnen. Ziet er goed uit hoor!
En wat een ontzettend leuk paardje !! :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:35

Handen bij elkaar ja, en pas op dat je ze niet vastzet op je bovenbenen :) Je wil dat je ellebogen en handen met je teugels een rechte lijn gaan vormen. Ik denk dus dat je op de meeste foto's je teugels nog wel eens stukje korter mag nemen. Daya loopt wel lekker ruim vind ik, hij beweegt echt lekker :)

En blijf naar voren kijken he ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:45

Fijn gezicht! Wel ben ik benieuwd wat je filosofie bij je teugelvoering is.
(Moest ik aan denken bij je opmerking 'handen sluiten')

Omdat je bitloos rijdt, komt de hulp anders door en is constante druk (nog) inefficiënt(er). Moeilijk van de foto te zien, dus vast een overbodige opmerking.

Wat me verder opvalt: Doordat je naar beneden kijkt, valt het zwaartepunt meer bij de voorbenen en heb je automatisch impulsverlies. Je hebt een gesloten houding met je schouders, mijn ervaring dat het enorm scheelt als je probeert je schouders af te vlakken en een brede, open blik probeert te hebben. Dus kijk naar de wolkjes en de bosrand in plaats van de oortjes van je paardje :-)
En nog een dingetje (waar ik zelf ook last van heb, maar mijn paard straft me daarop af), je houdt je handen op je bovenbenen, zoals Aniek en Alleeneh ook opmerken. Wil je dat je paardje mooi inbuigt in de bocht en het binnenachterbeen onder laat treden, dan is het beter om voor je gevoel je binnenteugel naar voren en opzij te doen, in plaats van naar je toe.

Misschien is dit 'stating the obvious', maar dit was wat in me op kwam toen ik je foto's zag (en natuurlijk volgende keer gewoon laarzen/chaps of alleen jodphurs aan, en cap op).

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:21

Bedankt voor de tips!! Ik probeer mezelf continu te gereinneren aan het feit dat ik naar voren moet kijken, maar dat blijkt in de praktijk erg lastig, haha. Ik merk vaak op dat ik even vooruit kijk en vervolgens weer naar beneden zit te staren. Als ik het goed begrijp kan hij dus nóg ruimer lopen als ik mijn eigen gewicht in het midden plaats door rechtuit te kijken?

Wat mijn schouders betreft klopt, mijn instructrice roept een uur lang bijna: " laat je schouders los!!"

Teugels mogen inderdaad korter. Ik heb er moeite mee om ze op 1 lengte te houden. Heeft iemand daar nog tips voor? Als ik merk dat daya wil zakken, laat ik hem eigenlijk altijd zakken. Ik denk dat dit een reflex is geworden vanuit zijn revalidatieperiode waar hij MOEST zakken en als hij dit dus aanbood, MOEST ik meegeven.

Bedankt voor de tip in de bochten, ga het vandaag allemaal in de praktijk proberen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:23

Ohja: handen sluiten was denk ik een verkeerde opmerking, ik bedoelde dat ik ze meer bij elkaar moest brengen :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:26

Wat mij helpt, is mezelf opwarmen voordat je op stapt.
Klinkt overdreven, maar het helpt ontzettend goed - waarschijnlijk heb je, net als ik, zelf de neiging om ook naast het paard je schouders naar voren te doen.
Mijn eye opener was toen ik op de wii balance board stond, en toen ik rechtop stond bleek toch dat mijn zwaartepunt meer tussen mijn tenen was dan bij mijn hiel!

Op youtube vind je fijne oefeningen, ook buikspieroefeningen helpen om jezelf meer te dragen. Als ik mijn buik niet aanspreek, loopt dat paard niet... Lastig maar leerzaam ;-)

edit: Was voor mij weer een leuke aanleiding op te zoeken in youtube filmpjes.
Ik denk dat dit past in wat ik dacht: http://www.youtube.com/watch?v=WY936wQzmzU

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 10:55

Ik doe thuis al enige tijd veel aan yoga op de wii, juist om zelf meer in balans te komen en dat gaat erug goed! Hihi. Klinkt idd wat cliche, maar uiteindelijk zouden meer mensen ook aan zichzelf moeten werken ipv alleen aan het paard :j

Ik zal eens opletten hoe ik naast hem sta. Misschien kan ik mijn vriend porren om elke x mee te gaan en mij te wijzen op mijn schouders. Er zou eigenlijk stroom op moeten staan, haha.

Lhoogste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:59

Ik heb geen andere reacties gelezen, maar het lijkt alsof ie zich heel zwaar maakt vooraal waardoor ie vaak te diep loopt. Wel leuk beestje :) En ja je houding maar dat weet je zelf wel. Hij zal vanzelf een stuk ontspannener lopen als jij op je kont gaat zitten

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:07

Het beeld misleidt, want ik vind hem ook altijd erg zwaar in de hand ogen, maar ik heb werkelijk waar een veertje in mijn hand. Ik heb ook al zitten denken om met een brace of misschien tijdelijk met een bodyprotector te gaan rijden om in elk geval mijn rug recht te houden. Dan zal ik ook eerder op mijn kont te blijven zitten denk ik, of is dat bedrog?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:07

Foto's zijn scheef genomen, als je naar de horizon kijkt valt t best mee.
Ik denk eerder dat het n kwestie van balans is, dat is voornamelijk oefenen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:05

Daarom pak ik ook veel balkjes draven mee, kleine sprongetjes en ik rijdt eigenlijk zelden op de hoefslag... Puur om hem te leren dat hij geen bakrand nodig heeft om rechtop te kunnen blijven. Nu is hij inmiddels aardig handig op de binnenhoefslag, maar een diagonaal is dan wel weer nog een stukje moeilijker :j
Hij is ook nog jong en zijn ''graad van africhting'' is echt nog basis. Hij moet nog 6 worden, dus alles op zijn tijd.

Ik ben niet het type pusher dat zijn paard op 7 jarige leeftijd in de subtop wil hebben :) Hij mag lekker de tijd nemen om te groeien en te spelen, want door zijn achterstand die hij voorheen opgelopen heeft, is zijn lichaam ook nog lang niet wat het moet zijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:06

_/-\o_