Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy98

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:55

Hoi allemaal.
ik had weer eens een vraag. Mijn paard trekt heel erg aan de teugels in galop, als ik mijn handen ontspan en ik vraag verder niets en dan doet hij het niet, maar met aanspringen doet hij het wel en als ik hem vraag om aan de teugel te lopen doet hij het ook. Hoe kan ik dit oplossen? Want hij trekt de teugel uit mijn handen.

jensvl

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:28

Is het moeilijk om hem stil te krijgen of achterwaarts te laten gaan?
Het zou kunnen dat het paard steun zoekt omdat hij niet volledig in balans is. Hoe oud is het paard?

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:25

12 jaar en het klopt als ik stil wil staan dat hij dan aan de teugels trekt

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:32

Ik denk dat je paard uit balans is. Zonder balans zoekt je paard steun en dat is in jou hand. ik denk dus dat je moet proberen om in de draf de balans goed te vinden en dan in de galop werken aan dat je zelf recht zit en toch meegeven met je handen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:40

Balans kan een probleem zijn, maar ik denk aan een bijkomende oorzaak namelijk dat hij niet goed weet hoe hij moet wijken voor druk. Als ik wat meer tijd heb zal ik daarover wel iets posten, maar dat zal niet voor vandaag zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:45

De tip van Meliissie is al heel belangrijk. Zorg dat de balans goed is.
Verder is volgens mij een groot deel van het probleem eraan te wijten dat het paard niet goed kan wijken voor druk. Het is echter heel belangrijk dat het paard dit wel kan, maar dat deel wordt vaak bij de training overgeslagen. Ik weet niet of het paard ook moeilijk vooruit te krijgen is, maar het moeilijk stoppen is al zeker een gevolg van niet kunnen wijken voor druk (nu we zover zijn wil ik ook even vragen of het zadel zeker goed past, want pijn door het zadel is ook een mogelijke oorzaak). Het is echter geen ramp dat het paard het niet kan, want het is iets dat niet zo heel moeilijk is om aan te leren. Het beste is wel dat je op de grond begint met wijken voor druk. Ik ga hier nu niet helemaal uitschrijven hoe dat moet, want daar zijn diverse goede boeken over geschreven, en ik denk dat het beter is om zo'n boek te kopen dan ik hier een boek moet uitschrijven. Ik wil het wel even kort hebben over het specifieke probleem dat je hier genoemd hebt. Dat houdt in dat ik kort even uitleg hoe je het paard leert wijken voor druk bij vertragen en achterwaarts gaan. Zoals met alles begin je op de grond met een gewoon halster en leidtouw. Je gaat ongeveer 2 meter voor je paard staan met een doorhangend leidtouw en met je gezicht naar het paard gericht. Je maakt je groot en je begint naar het paard toe te wandelen. Sommige paarden reageren hier al op door weg te wandelen, maar ik denk niet dat het in jou geval daarmee lukt. Als je bij het paard bent, dan zet je druk met je hand op het neusbeen. Je neemt een bepaalde druk (niet te sterk maar ook niet te zwak) en houdt die aan. In sommige gevallen raad ik aan om de druk niet meer te vergroten, maar in jou geval raad ik aan om met drukfasen te werken omdat het paard veel druk in die richting gewoon is, en fasen van druk zijn aandacht er beter bij houdt. Je begint dus met een zachte druk van max 100g. Je houdt dat ongeveer 1 minuut aan. Dan zet je wat meer druk. Zo ga je door met telkens de tijd van 1 minuut er tussen. Je gaat door tot je een echt grote druk bereikt die je toch nog redelijk lang kan blijven houden. Reageert het paard niet, dan los je en wacht je even om duidelijk te maken dat de druk niet eeuwig blijft duren. Dan begin je terug van nul, maar nu bouw je veel sneller op. Nu neem je maar 15 sec tussen elke fase. Nu als het paard niet reageert in de grote fase, houdt je die vast. (elke keer van de laagste fase van druk beginnen) en wacht tot het paard begint te zoeken om naar en manier te zoeken om van de druk af te geraken. Nu is het heel belangrijk dat je op tijd de druk laat vallen, namelijk onmiddellijk na 1 van de volgende signalen.
Het van je weg bewegen van de neus (naar de borst van het paard toe).
Een heel kleine verplaatsing van het lichaamsgewicht naar achteren (zonder een stap te zetten dus).
Een verplaatsing van het lichaamsgewicht naar achter met het optillen van 1 van de benen en terug neerzetten op dezelfde plaats.
Een klein stapje achterwaarts.
Een grote stap achterwaarts.
Kortom elke beweging die achterwaarts is.
Het is heel belangrijk dat je dit niet mist en onmiddellijk alle druk laat vallen die je uitoefende. Eens het paard dit begrijpt oefen je verder tot je paard ongeveer 10 stappen achterwaarts kan (eventueel over verschillende dagen). Dan is het tijd om de benodigde druk naar omlaag te brengen. Dit doe je door een lichte druk van minder dan 100g op de neus te zetten en te wachten tot het paard weer juist reageert. Als je dit een paar keer doet, zul je merken dat de lichte druk genoeg is. Je kan die druk zo licht maken als je zelf wilt, als je maar niet te snel afbouwt. Als je het paard achterwaarts kan bewegen op een druk van minder dan 100g kan je hetzelfde doen vanop zijn rug. Het paard heeft nu een bit in, dus dat voelt iets anders, dus schrijf het niet als koppigheid af als het lijkt dat je terug bijna opnieuw moet beginnen. Denk er ook aan dat het bit de druk die je levert hard vergroot, dus wees voorzichtig met de hoeveelheid druk. Je werkt gewoon hetzelfde als op de grond maar nu met druk op de teugels. Wss zal het paard de eerste keren net zo goed tegentrekken als daarvoor, maar als je volhoudt, voorzichtig bent met de druk en beloont bij het juiste resultaat, zal het paard op een korte tijd achterwaarts gaan op een lichte druk zonder tegen te wringen.
Pas dan is het tijd om het vertragen aan te leren. Dat doe je precies hetzelfde als het achterwaarts gaan. Ik heb ervoor gekozen om achterwaarts eerst uit te leggen omdat je in een veel veiligere positie zit als het paard niet reageert op je vraag om achterwaarts te gaan. Maar nu dat werkt zal vertragen niet zo een grote opgave meer zijn. Je begint in stap en je handelt gewoon hetzelfde als met het achterwaarts gaan. Moest het paard toch nog wat moeite houden met vertragen doordat hij graag vooruit gaat, kan je in het begin (de eerste paar keren) elke keer als je hem vraagt te vertragen ook achterwaarts gaan. Pas als stap goed lukt, ga je naar draf en pas als draf goed lukt ga je naar galop.

Dingen waarop je dus op moet letten zijn:
Op tijd belonen door de druk volledig te laten vallen.
Zeker zijn dat je het paard niet omklemt met je benen terwijl je vraagt te vertragen.
De tijd nemen die nodig is.
Het zadel laten nakijken of het nog past.
Balans in de gaten houden.