Mexx weer @ work na een nieuw begin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Mexx weer @ work na een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:06

:wave:

Afbeelding

Het is bijna een jaar geleden alweer, ons laatste HAW. Het rijden ging eigenlijk af en aan, soms had ie paar heel goede weken en daarna weer terug bij af. Oktober vorig jaar ben ik voor enkele maanden naar een andere stal verhuisd met betere faciliteiten en heb ik kennis gemaakt met Maarten van Stek, waar ik elke dag nog ontzettend blij mee ben! Onze eerste les van hem was enorm confronterend. Het kwam er eigenlijk op neer dat 1. Mexx nooit echt goed gereden is, 2. hij geen moer snapte van beenhulp naar voren en erg tegen het been was en 3. hij niet wist hoe hij z'n bovenlijn -actief- kon loslaten. Tja, daar zat ik dan... -O- het is een moeizame weg geweest, ook weer met ups en enkele downs, maar moet zeggen dat Mexx zich super aanpaste aan deze nieuwe manier van rijden. Eerste paar lessen was het alleen maar voorwaarts, voorwaarts, super consequent zijn, voorwaarts en... oja nog meer voorwaarts. Daar Mexx dat juist niet was en tegen het been was, resulteerde dat voornamelijk in met hertensprongetjes de bak door met z'n hoofd ergens in het dak (ik hoor 'm nu nog roepen: naar VOOREN, naar VOOOREN! Ik zie geen verschil! :') ). Máár, geduld loont, en stukje bij beetje durfde hij langer te worden en stukjes te zakken zonder tempo te verliezen.
Tja toch wel een bijzonder gevoel als je op gegeven moment je eerste lange zijde kunt rijden met een echt actief paard zonder z'n oren in te kunnen kijken :Y)
Draffoto
Galopfoto

In december kreeg ik echter zoveel heimwee naar m'n vorige stal dat ik terug ben gegaan, dus nu moesten we het verder rooien zonder Maarten. Het begin was er echter, en met een andere instructrice zijn we verder gegaan.

Ik zeg erbij: het is nog niet perfect, nog lang niet. Al ben ik de meest storende factor, met name mijn linkerhand _-:( want Mexx z'n attitude is echt fijn. Hij heeft z'n trukendoos voor als ie het moeilijk vindt, maar hij werkt eigenlijk altijd wel met je mee, denkt ook mee. En dan kan ik me wel voor me kop slaan als ik dan zie dat die oude ingesleten gewoontetjes er nog altijd in zitten, GRRR (terugwerkende linkerhand, te afhangende onderarmen, bochelende schouderpartij, ....).
Wat Mexx betreft, z'n linkerachterbeen is z'n zwakkere achterbeen en bij activiteit heeft ie de neiging om buitenstelling aan te nemen (vandaar ook mijn reactie om links meer druk te zetten, stom stom). Een goede middendraf vindt ie ook nog lastig, dan heeft ie neiging zich omhoog te drukken. Maar ik ben allang blij dat ie voorwaarts gaat, met wat meer kracht en oefening komt dat vanzelf wel goed :)

Genoeg gepraat, (opbouwende) kritiek is van harte welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Fijn plaatje :)

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Handen meer bij elkaar en hoger!

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Hier duidelijk te zien wat er gebeurt bij een -te lang- stuk middendraf.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
Zoooo jammer van die stomme binnenhand, vind Mexx hier heel fijn gaan.

Waar ik dan wel weer blij mee ben, is in elk geval 1 slechte gewoonte die ik kwijt ben :D
Afbeelding
Rechterfoto is 2 jaar geleden gemaakt.

Nu in de zenuwenmodus voor de reacties.. :=

dyoka

Re: Mexx weer @ work na een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:38

Die zenuwenmodus is niet nodig hoor. ;)
Ik vind het er goed uitzien, een groot verschil met twee jaar geleden!
Puntjes geef je zelf aan, probeer wel je onderbenen op de goede plek te houden en je tenen naar binnen. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:07

Ziet er netjes uit hoor :j
Ik vind niet dat je per definitie je handen hoger moet houden, maar let erop dat je ze in ieder geval op gelijke hoogte houdt.
Ik heb het idee dat je af en toe teveel spanning in het bovenbeen hebt en nog wat meer je bekken mag kantelen, maar verder +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:32

wat een verschil zeg en wat zijn jullie vooruit gegaan!
*\o/* *\o/*

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:51

Foto 13!! Wauwie!

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:10

Wauw wat een verschil zeg!! De puntjes geef je inderdaad zelf al aan.
Alleen kijk je veel naar beneden en mag je ietsje je onderbeen onder je houden. Voor de rest _/-\o_
Netjes hoor!

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:13

Ziet er echt heel erg goed uit hoor :D de puntjes weetje zelf ook dusja gwn lekker rijden en dan kom je er wel ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:34

Jeetje wat een leuke reacties! Word ik helemaal blij van :D we doen iig ons best, en ik blijf Maarten ontzettend dankbaar voor zijn hulp door het moeilijkste deel _/-\o_

Oja Doubtless, bekken en bovenbenen spanning klopt als een bus. Ben van het weekend begonnen met joggen en mn hele onderstel is superstijf :P helpt niet echt mee hihi.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:52

Je handen mogen wel wat hoger.

Verder zijn jjullie goed vooruit gegaan, en je hebt instructie, dus komt allemaal goed.
Mexx wordt ook steeds knapper om tezien door de bespiering.

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:00

Wat een verschil! Volgens mij weet je zelf goed waar je nog aan wil werken, maar het ziet er al goed uit! Lekker zo door gaan :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:27

Mexx ziet er zo goed uit, lekker gespierd :9 En je houding is er echt goed op vooruit gegaan!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:52

Op 9-10-11 hou je handen heel mooi, nu nog de hele tijd. :P
Maar ik vind je wel wat teveel nog op de voorbibs in galop, ooontspannnnn... (je ziet ook direct je benen naar achter gaan daardoor) draf is dat veel beter geworden. :j
Mexxie zelf vind ik lekker gaan, dat hij lang wordt en op de voorhand komt met de langere stukken is gewoon een kwestie van telkens kleine stukjes doen, uitbouwen en dan wordt het vanzelf steeds beter.
Als links zijn zwakkere been is zie je daar nu niks van iig.
Ga lekker door zo!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:21

Wat leuk Franc! Knappe Mexx. Ik zie bij hem exact dezelfde trekjes als bij Daya: zijn hoofd kantelen bij het middendraf op de lange zijden, wanneer het net eventjes te moeilijk wordt. Vind het er super relaxed uitzien hoor :j
Vind je handen laag ook niet storend!

Scheerzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:38

Ziet er leuK uit, ik zou voornamelijk aan je houding en zit gaan werken. Hoe beter en stiller jij zit, hoe beter je paard gaat lopen. Let daarbij vooral op je handen, want die moeten echt hoger. Je mag ze af en toe wel zo doen, maar dan als hulp. Het is ook de bedoeling dat je je paard niet te veel opjut met dan constant voorwaarts rijden. Het is belangrijk dat je een goed ritme hebt waar jij en je paard goed en prettig in kunnen werken. Het is ook belangrijk als je hem constanter wilt laten worden aan de teugel dat je echt kan aangeven dat jij dat baas bent, hard optreden met eventueel de zweep mag af en toe ook. In het algemeen kan ik dus wel concluderen dat er heel veel rust moet zijn, een goed ritme en het moet duidelijk zijn dat jij de baas bent. Veel van deze dingen gaan makkelijker als je een goede houding hebt.

Succes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 07:51

Scheerzeep, ik ben zeker niet constant 'm voorwaarts aan het opjutten (waar je dat vandaan haalt?). We hebben er in de lessen hard aan gewerkt om super consequent te zijn. Been ervan houden en bij been reactie verwachten. Bij niet of onvoldoende een tik erbij.
Daarbij ben ik hard aan het werk aan m'n houding, ik zit in elk geval nu rechtop en dat is al een hele verbetering, handen hoger gaat ook al beter (haha goed opgemerkt Miranda :P ), stukje bij beetje komen we er wel :)
We werken inderdaad wel nog aan een constanter ritme, de reactie op het been is op zich prima maar bij langer op eenzelfde tempo rijden wilt ie nog wel eens inkakken. Het is dus bij ons rijden belangrijk om veel te schakelen om dat voor te zijn. Bedankt in elk geval voor je uitgebreide reactie.

En Jolinda, Mexx kan z'n hoofd wat kantelen tijdens de middendraf vanwege mijn linkerhand *zucht* is dus mijn schuld en ligt niet aan hem :) bedankt voor je reactie!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:23

Als je je paard zou opjutten zou het er denk ik constant zo uitzien als plaatje 9, ik vind juist dat hij steeds mooier gaat dragen. :j

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:51

Vind het er keurig uitzien. Jullie zijn echt gegroeid! Zet hem op en word nog beter! Veel plezier iedergeval!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:25

Bedankt voor de leuke reactie! :)

Mootje68Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:54

Ziet er netjes uit.

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:58

Ziet er goed uit. Zelfde opmerkingen dan mijn voorgangers.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:08

Ziet er vriendelijk uit en zie ook duidelijk verbetering. zo komt zijn achterhand er bijv al veel meer onder. Je verbeterpunten geef je zelf al aan en zou daar als ik jou was lekker aan gaan werken. ga zo door!

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:57

ziet er netjes uit!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:23

Bedankt voor de leuke reacties, ik hoop binnenkort op weer wat nieuwe foto's :)

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:49

Wat een mooi beest zeg!
Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de jas, maar ik het gevoel dat je je rug af en toe bol maakt.
Af en toe hangt hij ook een beetje aan je hand, dit kan komen doordat jij je handen altijd zo laag houdt.
Maar, wat een enorm verschil en ik zeg het nog maar een keer omdat het echt zo is,
wat een geweldig mooi beest.