Zò onzeker met rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zò onzeker met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 07:31

Ik denk dat dit helemaal fout staat, sorry mods!

De laatste 20minuten van mijn 60minuten les gister gingen geweldig goed! Paard was op mij aan het lettten en ik op haar, en we reden netjes door de bak heen!

Maar de eerste 40minuten was ik de drama queen. Er was nog een ander paard bij mij in de bak en ik ben dan continue op dat paard aan het letten, en op die ruiter. Gewoon, automatisch. Gewoon omdat ik waarschijnlijk zo onzeker ben, en omdat mensen dan kijken naar hoe ik aan het rijden ben. Nu was dit de 2e keer op dit paard, en is dit wel een paard waar ik ongelofelijk aan moet wennen en het paard ook aan mij. Maar ze doet echt niks, zelfs niet als ik mijn aandacht naar een ander paard in de bak breng onder mijn les.
Maar toen het paard en die mensen aan de bak weg waren was mijn concentratie helemaal voor mijn paard en voor mijn instructrice en hebben we heeerlijk rond gehobbelt!
Hoe kan dit toch? Waarom is het zò erg als mensen die ik niet ken, (bij mensen die ik wel ken heb ik het ook wel, maar lang niet zo erg.) gaan kijken??
Gister heb ik dit nog wel besproken met mijn instructrice en die zegt dat ik gewoon erg onzeker ben en daar aan moet gaan werken. Maarja, hoe??
Waarom lukt het op een andere lokatie met een ander paard juist wel, dus niet op mijn eigen pensionstal maar op een manege bij school kan ik wel mijn ding doen, en dan kan ik wel gaan rijden zoals ik dat wil. En dan boeit het mij vrij weinig of er nu 2 leerlingen aan het rijden zijn of 10.

Overigens sta ik nu z'n 2 a 3 maanden op deze pensionstalling en rijd ik met mijn andere paard gewoon in de bak. Maar toch onbewust ga ik ook niet 'normaal' rijden als er mensen in de bak aanwezig zijn...
Wat kan ik er aan doen om gewoon niet zo flauw te zijn, en gewoon te blijven rijden? Even een knop omzetten werkt niet, ik heb gister echt heel vaak dat knopje gezocht maar kon hem niet vinden.... -O-

eclair98

Re: Zò onzeker met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 07:35

Ow ik heb dat ook altijd zo erg :o
Ik weet niet hoe het moet, iedereen zegt tegen mij, het maakt niet uit hoe je rijdt. Maar dat knopje, ik kan hem ook niet vinden :(

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 07:41

Je rijd voor je eigen plezier en niet dat van een ander. Dat zou je toch zelf in je hoofd moeten krijgen. Misschien helpt het als je weet dat het waarschijnlijk de andere mensen op de pensionstal helemaal niet kan schelen. Iedereen is ergens begonnen met rijden. Niemand kon het na 2 lessen perfect. En als er dan al mensen zijn die naar je kijken, zien ze liever iemand die lekker bezig is en ontspannen aan het rijden is, plezier heeft met zn paard. Als die mensen er dan nog negatief over denken zijn dat de mensen die onzeker zijn en jaloers dat jij zo veel plezier hebt met rijden.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:12

Wat denk je dan als ze bij je in de bak komen rijden?

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:19

anne3000 schreef:
Je rijd voor je eigen plezier en niet dat van een ander. Dat zou je toch zelf in je hoofd moeten krijgen. Misschien helpt het als je weet dat het waarschijnlijk de andere mensen op de pensionstal helemaal niet kan schelen. Iedereen is ergens begonnen met rijden. Niemand kon het na 2 lessen perfect. En als er dan al mensen zijn die naar je kijken, zien ze liever iemand die lekker bezig is en ontspannen aan het rijden is, plezier heeft met zn paard. Als die mensen er dan nog negatief over denken zijn dat de mensen die onzeker zijn en jaloers dat jij zo veel plezier hebt met rijden.

idd.

en nog wat;
ik ben ook altijd zo onzeker :o
ik probeer me altijd ook veel op m'n paard te concentreren en wat ik doe.
probeer jezelf bezig te houden, voltes, overgangen, enz.

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:47

Ik had dat ook altijd zo erg met rijden. Ik kon er totaal niet tegen als mensen gingen koekeloeren hoe ik reed. :+ Maar tegenwoordig kan het me helemaal niet meer schelen. Ik kijk zelf ook wel eens naar andere mensen en ik let er zelf helemaal niet op hoe goed ze kunnen rijden. Ik vind het gewoon leuk. Als ik op het paard zit redeneer ik ook altijd dat de mensen er net als ik over zullen denken. En dat bevalt prima. Ik rijd veel meer ontspannen en heb nergens last van. Niks van aantrekken wat ander van je rijkunsten vinden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:52

Ik heb het ook, 'straks rijd ik in de weg, straks hebben ze commentaar, straks donder ik eraf, straks doet het paard niet wat ik wil en denken ze dat ik niet goed genoeg kan rijden, straks praten ze over me...'

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:39

Misschien komt het doordat je bang bent dat je iets fout doet en ze daar achteraf over gaan praten en denken dat je niet kan rijden. Misschien helpt het als er iemand anders in de bak rijd die je goed kent, een vriendin bijvoorbeeld.
Het rijden doe je voor je plezier en laat her niet verpesten door dat er anderen in de bak rijden.
Die tip van paardenluf vind ik wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:15

cllaudia schreef:
Wat denk je dan als ze bij je in de bak komen rijden?

Ik denk niks, niks bewust. Teminste, dat denk ik....

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:20

Doanique schreef:
Ik heb het ook, 'straks rijd ik in de weg, straks hebben ze commentaar, straks donder ik eraf, straks doet het paard niet wat ik wil en denken ze dat ik niet goed genoeg kan rijden, straks praten ze over me...'

deze herken in 100% echt heel vervelend..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:21

Dit komt inderdaad heel erg bekend voor, ook al slaat het eigenlijk helemaal nergens op hihi!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:50

Ik heb precies hetzelfde. ik ben zo onzeker als de neten.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:54

Dat heb ik precies hetzelfde. Nu sta ik wel op een kleine pensionstal en de mensen daar hebben mij duidelijk gemaakt dat ze allemaal geen ster ruiters zijn en ze ook maar wat aanbaggeren. En nu helpen ze me met een heleboel. Van opstappen wordt ik altijd bloed nerveus omdat ik het zadel dan zie schuiven maar nu helpen andere mij om op der te komen en is het goed. :) mischien dat je gewoon eens moet gaan praten met andere?

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:58

eclair98 schreef:
Ow ik heb dat ook altijd zo erg :o
Ik weet niet hoe het moet, iedereen zegt tegen mij, het maakt niet uit hoe je rijdt. Maar dat knopje, ik kan hem ook niet vinden :(

Precies, ik ben ook zo onzeker als wat met het rijden. ;(

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:08

Ik was ook wel wat onzeker! Dat kwam met name omdat ik er ouder uitzag als dat ik was, en daardoor verwachtten mensen (naar mijn idee) meer van me. Maar nu boeit tt me echt niet meer. :D Dat komt ook met name door het paardje wat ik nu rijd. Maar ik zou zeggen: lekker ontspannen rijden. Denk dat je een heerlijke buitenrit maakt (maar dan anders :+) En gewoon genieten! Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:39

Je moet niet teveel denken. Paardrijden is een doe-sport, waarbij je je focus hebt op je paard en jezelf, en de rest kan de schijt krijgen. Dit moet je leren, en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door het te doen. Ga onder leiding va je instructrice rijden met een heleboel toeschouwers. Laat je instructrice je aan het werk zetten en ook actief met je bezig zijn, zodat je net als de les van gisteren, de focus naar je paard en jezelf krijgt. Nu duurde het 40 minuten voordat je dat voor elkaar had, morgen is dat 35 minuten etc. Totdat je zover bent dat je gelijk aan het begin van de les gefocussed bent!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:41

ik heb dit ook altijd, heb altijd de onzekerheid of ik het allemaal wel goed doe!! (terwijl ik het 9 van de 10 keer ook wel goed doe)
ook let ik altijd op andere mensen hoe ze rijden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:09

Je zegt dat je het op andere plekken niet hebt, alleen op je huidige stal. Daar zul je vaker langs moeten komen, dus is het ook 'belangrijker' wat mensen van je vinden.

Ben je kritisch? Op jezelf, maar ook op anderen? Daar kun je al een beetje voor jezelf nuanceren. Jij hoeft het niet perfect te doen, en andere mensen ook niet. Sta open voor kritiek, dat mocht je die krijgen op jouw manier van rijden, je dit gewoon gebruikt. Zo zullen mensen ook sneller gewoon iets tegen je zeggen en zien ze dat je ook echt wat doet met hun mening.

Want ik neem aan dat dat is waar je bang voor bent? Dat mensen je slecht vinden rijden, slecht over je denken en misschien zelfs slecht over je gaan praten. Door meer open te staan voor mensen, krijg je ook meer feedback en weet je dus ook iets beter hoe ze over je denken. In plaats van dat je zelf allemaal dingen in gaat vullen.

Onzekerheid zit natuurlijk in jezelf, maar door je open te stellen naar mensen word je automatisch minder onzeker. Open stellen betekent uiteraard niet dat je alles moet doen wat ze zeggen. Vindt iemand dat jij teveel been gebruikt en vind jij dat niet, nou prima dan toch?

Hoe is je band met de mensen op de stalling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:43

Sassol schreef:
Je zegt dat je het op andere plekken niet hebt, alleen op je huidige stal. Daar zul je vaker langs moeten komen, dus is het ook 'belangrijker' wat mensen van je vinden.

Ben je kritisch? Op jezelf, maar ook op anderen? Daar kun je al een beetje voor jezelf nuanceren. Jij hoeft het niet perfect te doen, en andere mensen ook niet. Sta open voor kritiek, dat mocht je die krijgen op jouw manier van rijden, je dit gewoon gebruikt. Zo zullen mensen ook sneller gewoon iets tegen je zeggen en zien ze dat je ook echt wat doet met hun mening.

Want ik neem aan dat dat is waar je bang voor bent? Dat mensen je slecht vinden rijden, slecht over je denken en misschien zelfs slecht over je gaan praten. Door meer open te staan voor mensen, krijg je ook meer feedback en weet je dus ook iets beter hoe ze over je denken. In plaats van dat je zelf allemaal dingen in gaat vullen.

Onzekerheid zit natuurlijk in jezelf, maar door je open te stellen naar mensen word je automatisch minder onzeker. Open stellen betekent uiteraard niet dat je alles moet doen wat ze zeggen. Vindt iemand dat jij teveel been gebruikt en vind jij dat niet, nou prima dan toch?

Hoe is je band met de mensen op de stalling?

Met de mensen op stalling is de band goed. Iedereen is aardig tegen elkaar en mocht er wat voor vallen word dat zeker snel uitgesproken!
Dat ik het te snel te goed wil doen is duidelijk. En ik denk inderdaad dat ik te kritisch naar mezelf ben en daardoor komt die onzekerheid weer.

Van de 30 paarden die er staan, rijden er ook maar 6 mensen ofzo. Best bizar, maar we rijden nooit met meer al 3 mensen in de bak, en dat is al heel veel. En eigenlijk komt dat maar 1x in de maand voor. Dus zoveel mensen zijn er eigenlijk niet die kunnen kijken naar hoe ik rijd.

Binnnekort, over 10 dagen. Is er een wedstrijd, en die ga ik waarschijnlijk mee rijden. Voor mij is dat een super goede oefening!
En misschien moet ik de familie maar eens vragen om te komen kijken (als ik dan toch toeschouwers langs de bak wil hebben), maar dat zal mijn onzekerheid zich wel meer uiten in trotsheid denk ik :o