xSlvna schreef:Dacht altijd dat als je een paard van de voorhand af wilt, meer op de achterhand, voren opgevangen moest worden, achter ingereden om zo het opwaartse te creëren waar een goed achterhand gebruik bij is.
Ze zegt het paard is voorwaarts, kan best zijn dat ze juist daarom op de voorhand valt.
Nou, de grote valkuil heet "ruiterhand".
Wat je wilt, is dat het gewicht, het zwaartepunt naar achter gaat.
Iedere gram extra op de teugel kiepert hetgewicht acuut naar voor.
Ik leer mijn paarden, om op mijn zithulpen uit stap halt te houden - in eerste instantie met en grote boog in de teugel.
Gaat dat goed, hetzelfde voor draf-stap (en uiteindelijk voor galop-halt).
Doorgaans snappen paarden het wel na enige tijd en daarna vinden ze het heerlijk.
Concreet: doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en knijp een beetje met je dijbenen.
Gaat dit goed, dan kun je die overgangen rijden zonder je teugel los te gooien, het dier heeft geen behoefte meer aan dat stootblok. (Okee, bij een ouder paard kun je te maken hebben met ingesleten gewoontes, dan gewoon het komend jaar bij elke overgang eerst je teugels los.
Dit is het begin van "een dragend achterbeen".
(Sommige paarden zijn erg actief, maar gebruiken hun actieve achterhand uitsluitend om te stuwen - dier loopt dan op de voorhand. En allerlei gedoe met teugels heeft het risico, dat de hals wel korter wordt, maar de achterhand niet echt gaat dragen...)
Gaat dit goed, dan ga je de "spaanse halve ophouding" rijden:
- doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en
- knijp een beetje met je dijbenen en
- en drijf met je kuiten.
Resultaat: een voorwaarts paard wordt opgevangen, alleen niet met de teugel.
Omdat jij je zwaartepunt naar achter doet, doet het paard dat (als het een beetje meezit) ook.
De overgangen naar een snellere gang rijdt je het liefst ook via de spaanse ophouding: even deze waarschuwing en dan de hulpen vor draf of galop. Psychisch is je paard gewaarschuwd - en fysiek heeft hij de achterhand er alvast onder gebracht.
Wil je vooral het dragende achterbeen trainen, doe dan relatief vak deovergang en rijdt korte stukken draf/ galop.
Ooit reed ik een schimmeltje met een herstelde blessure aan het voorbeen. Van de dierenarts mocht ik 1 lange zijde draf. Door de rust vanwege de blessure was de schimmel het dragende achterbeen wat kwijt, dus die eerste ene lange zijde ging hij op het voorbeen. Baal.
De volgende dag heb ik die 30 meter maar opgeknipt in 6x aandraven en weer terug, waarbij ik scherp lette op de spaanse ophouding. Het dier kwam snel weer helemaal terug in het werk!