Hoe pak ik dat aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ashii_

Hoe pak ik dat aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 22:20

Nou met een probleem zit ik niet echt maar wil het wel verbeteren en dergelijke.
Als ik voldoende extra centjes heb, heb ik wel eens een privé lesje :)
Ik rijd nu sinds een paar maanden een paardje van 20 jaar oud bij. Bespiering is er niet meer bepaald maar is al terug het komen. Nu het punt waar ik op wil gaan werken. Ze valt erg op de voorhand voor mijn gevoel. De achterhand zet ze weinig eronder. Ik maak al extra kleine voltes en open deze weer naar een grote zodat ze toch die achterhand gebruikt. Maar wat kan ik hier nog aan doen? Ze is wel lekker voorwaarts enzo
Heb helaas geen foto's of filmpjes van onder het zadel.
Paardje is pas sinds paar maanden weer fanatiek onder het zadel, voorheen wel worden gereden maar niet zoals nu

xSlvna

Re: Hoe pak ik dat aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:21

Opvangen voren, voorwaartse erin houden...? :)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 22:29

xSlvna schreef:

Dus inprincipe gewoon me tempo verlagen maar toch voorwaarts houden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:37

Overgangen en tempowisselingen rijden helpt. Evenals figuren rijden met aandacht voor stelling en buiging.
Het gewone basiswerk in de dressuur dus.
Maar pak het niet te rigoureus aan. Een ouder paard met weinig bespiering mag eerst gewoon weer conditie krijgen. Veel stapwerk is fijn voor een betere algehele doorbloeding en goed voor de conditie.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:39

_Ashii_ schreef:
xSlvna schreef:

Dus inprincipe gewoon me tempo verlagen maar toch voorwaarts houden

Precies, kun je geen lessen volgen bij dingetje, Maaike volgen en haar zeggen dat je op dat punt wil letten? Gewoon in een groeples.
Verder tempowisselingen ja, veel stappen zou volgens een stalgenootje ook helpen, lekker uitrijden in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:41

Ik zou juist niet het tempo gaan verlagen om op de achterhand te komen. Waarom zou je? Een paard moet lekker actief van voor naar achteren gereden worden. Been geven en dan weer kleine ophoudingen maken, op zo'n manier dat je paard actief blijft maar toch telkens opgevangen wordt van voren. Veel figuren, veel overgangen, dan wordt een paard vanzelf actiever en losser.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:45

Dacht altijd dat als je een paard van de voorhand af wilt, meer op de achterhand, voren opgevangen moest worden, achter ingereden om zo het opwaartse te creëren waar een goed achterhand gebruik bij is.
Ze zegt het paard is voorwaarts, kan best zijn dat ze juist daarom op de voorhand valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:44

Maar er is wel activiteit in de achterhand nodig om een paard op de achterhand te laten lopen. Als je een paard langzamer dan het normale tempo laat lopen lijkt het mij dat een paard kortere passen maakt. Tenzij je echt gaat verzamelen, maar dat is weer een ander verhaal. Ik zou één standaard tempo pakken en vanuit daar verder gaan werken.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:28

senna21 schreef:
Overgangen en tempowisselingen rijden helpt. Evenals figuren rijden met aandacht voor stelling en buiging.
Het gewone basiswerk in de dressuur dus.
Maar pak het niet te rigoureus aan. Een ouder paard met weinig bespiering mag eerst gewoon weer conditie krijgen. Veel stapwerk is fijn voor een betere algehele doorbloeding en goed voor de conditie.

ja heb haar op het begin veel over de rug laten lopen en dat ging super! Ze is al een heel stuk soepeler dan eerst.
Heb op het begin ook altijd maar half uurtje gereden. Nu rijd ik weer dik een uur.
Stap zowiezo altijd lekker lang in bij haar. Dan is ze veel fijner te rijden.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:30

xSlvna schreef:
Precies, kun je geen lessen volgen bij dingetje, Maaike volgen en haar zeggen dat je op dat punt wil letten? Gewoon in een groeples.
Verder tempowisselingen ja, veel stappen zou volgens een stalgenootje ook helpen, lekker uitrijden in stap.

heb les zoals ik al aangaf als ik extra centjes heb haha
Zijn inprincipe overal mee bezig en vooral dat ik haar rechtsom meer soepeler krijg. Dat wil nog niet echt lukken.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:33

Emmaa_ schreef:
Maar er is wel activiteit in de achterhand nodig om een paard op de achterhand te laten lopen. Als je een paard langzamer dan het normale tempo laat lopen lijkt het mij dat een paard kortere passen maakt. Tenzij je echt gaat verzamelen, maar dat is weer een ander verhaal. Ik zou één standaard tempo pakken en vanuit daar verder gaan werken.

ja ik ben nu bezig met van grote voltes naar kleine voltes gaan en dat weer openen. En veel slangenvoltes met 4 en 6 bogen.
Dus inprincipe ben ik al bezig met die achterhand. Maar voor mijn gevoel zet ze die er nog niet onder..
Rechts al helemaal niet.. in de galop gaat het al een stuk beter. Daar galoppeerde ze extreem op de voorhand en nu wat meer bij elkaar.. weet niet uit te leggen haha :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:16

xSlvna schreef:
Dacht altijd dat als je een paard van de voorhand af wilt, meer op de achterhand, voren opgevangen moest worden, achter ingereden om zo het opwaartse te creëren waar een goed achterhand gebruik bij is.
Ze zegt het paard is voorwaarts, kan best zijn dat ze juist daarom op de voorhand valt.

Nou, de grote valkuil heet "ruiterhand".

Wat je wilt, is dat het gewicht, het zwaartepunt naar achter gaat.
Iedere gram extra op de teugel kiepert hetgewicht acuut naar voor.

Ik leer mijn paarden, om op mijn zithulpen uit stap halt te houden - in eerste instantie met en grote boog in de teugel.
Gaat dat goed, hetzelfde voor draf-stap (en uiteindelijk voor galop-halt).
Doorgaans snappen paarden het wel na enige tijd en daarna vinden ze het heerlijk.
Concreet: doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en knijp een beetje met je dijbenen.
Gaat dit goed, dan kun je die overgangen rijden zonder je teugel los te gooien, het dier heeft geen behoefte meer aan dat stootblok. (Okee, bij een ouder paard kun je te maken hebben met ingesleten gewoontes, dan gewoon het komend jaar bij elke overgang eerst je teugels los. ;)
Dit is het begin van "een dragend achterbeen".

(Sommige paarden zijn erg actief, maar gebruiken hun actieve achterhand uitsluitend om te stuwen - dier loopt dan op de voorhand. En allerlei gedoe met teugels heeft het risico, dat de hals wel korter wordt, maar de achterhand niet echt gaat dragen...)

Gaat dit goed, dan ga je de "spaanse halve ophouding" rijden:
- doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en
- knijp een beetje met je dijbenen en
- en drijf met je kuiten.

Resultaat: een voorwaarts paard wordt opgevangen, alleen niet met de teugel.
Omdat jij je zwaartepunt naar achter doet, doet het paard dat (als het een beetje meezit) ook.

De overgangen naar een snellere gang rijdt je het liefst ook via de spaanse ophouding: even deze waarschuwing en dan de hulpen vor draf of galop. Psychisch is je paard gewaarschuwd - en fysiek heeft hij de achterhand er alvast onder gebracht.

Wil je vooral het dragende achterbeen trainen, doe dan relatief vak deovergang en rijdt korte stukken draf/ galop.

Ooit reed ik een schimmeltje met een herstelde blessure aan het voorbeen. Van de dierenarts mocht ik 1 lange zijde draf. Door de rust vanwege de blessure was de schimmel het dragende achterbeen wat kwijt, dus die eerste ene lange zijde ging hij op het voorbeen. Baal.
De volgende dag heb ik die 30 meter maar opgeknipt in 6x aandraven en weer terug, waarbij ik scherp lette op de spaanse ophouding. Het dier kwam snel weer helemaal terug in het werk!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 14:46

Janneke2 schreef:
xSlvna schreef:

Nou, de grote valkuil heet "ruiterhand".

Wat je wilt, is dat het gewicht, het zwaartepunt naar achter gaat.
Iedere gram extra op de teugel kiepert hetgewicht acuut naar voor.

Ik leer mijn paarden, om op mijn zithulpen uit stap halt te houden - in eerste instantie met en grote boog in de teugel.
Gaat dat goed, hetzelfde voor draf-stap (en uiteindelijk voor galop-halt).
Doorgaans snappen paarden het wel na enige tijd en daarna vinden ze het heerlijk.
Concreet: doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en knijp een beetje met je dijbenen.
Gaat dit goed, dan kun je die overgangen rijden zonder je teugel los te gooien, het dier heeft geen behoefte meer aan dat stootblok. (Okee, bij een ouder paard kun je te maken hebben met ingesleten gewoontes, dan gewoon het komend jaar bij elke overgang eerst je teugels los. ;)
Dit is het begin van "een dragend achterbeen".

(Sommige paarden zijn erg actief, maar gebruiken hun actieve achterhand uitsluitend om te stuwen - dier loopt dan op de voorhand. En allerlei gedoe met teugels heeft het risico, dat de hals wel korter wordt, maar de achterhand niet echt gaat dragen...)

Gaat dit goed, dan ga je de "spaanse halve ophouding" rijden:
- doe je navel extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt") en
- knijp een beetje met je dijbenen en
- en drijf met je kuiten.

Resultaat: een voorwaarts paard wordt opgevangen, alleen niet met de teugel.
Omdat jij je zwaartepunt naar achter doet, doet het paard dat (als het een beetje meezit) ook.

De overgangen naar een snellere gang rijdt je het liefst ook via de spaanse ophouding: even deze waarschuwing en dan de hulpen vor draf of galop. Psychisch is je paard gewaarschuwd - en fysiek heeft hij de achterhand er alvast onder gebracht.

Wil je vooral het dragende achterbeen trainen, doe dan relatief vak deovergang en rijdt korte stukken draf/ galop.

Ooit reed ik een schimmeltje met een herstelde blessure aan het voorbeen. Van de dierenarts mocht ik 1 lange zijde draf. Door de rust vanwege de blessure was de schimmel het dragende achterbeen wat kwijt, dus die eerste ene lange zijde ging hij op het voorbeen. Baal.
De volgende dag heb ik die 30 meter maar opgeknipt in 6x aandraven en weer terug, waarbij ik scherp lette op de spaanse ophouding. Het dier kwam snel weer helemaal terug in het werk!

hehe eindelijk de tijd gehad om dit in rust door te lezen.
Dit ga ik zekers oefenen!!! Ze valt inderdaad veel op de voorhand, en ik ga dit zeker oefenen met de basis in stap!