opbouwen met paard na 1,5 jaar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

opbouwen met paard na 1,5 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:12

hoi bokkers!

ik verzorg sinds kort een fjordje van rond de 20 jaar, we hebben daar 3 andere paarden staan in een weiland met 4 uitloop stallen.
ik ga haar binnenkort rijden, alleen ik heb geen idee hoe ik haar ga opbouwen. Ze heeft geloof ik rond de ander half jaar stil gestaan en alleen in een wei gegraast met af en toe een ritje naar buiten.
een paar tips kan ik wel gebruiken dus :j
alvast bedankt!

x Hanna *\o/*

cllaudia

Re: opbouwen met paard na 1,5 jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:57

Ik zou rustig beginnen, aangezien ze totaal geen conditie meer heeft. Misschien eerst een paar keer longeren om haar goed te laten reageren op je stem etc. Daarna het rijden kort opbouwen. Ik rijd ook sinds twee maanden op een fries die een jaar stil heeft gestaan. Die was na een kwartier rijden helemaal kapot ;)! Dan was het ook goed geweest. Nu 8 weken later is zijn conditie echt flink verbeterd. Ik heb het gewoon steeds een beetje uitgebouwd, en hem zeker niet afgemat! Ook buitenritten maken is goed voor de conditie. Dan zou ik alleen niet teveel gaan galloperen, maar veel stap en draf..

Ik kreeg van mijn instructrice ook de tip om hem in draf niet op een hoog tempo te laten lopen. In het begin dus ook veelal een langzaam drafje, wel actief, maar niet zo intensief..

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:50

Ik ben totaal met cllaudia eens!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:14

Heb ondertussen vaker dan me lief is mijn fjord op moeten bouwen, maar gelukkig steeds met goed resultaat.
(helaas steeds met ander stom iets waardoor ze weer stil stond, waarvan dracht een leuk iets was!)

Waarom heeft de fjord een half jaar stil gestaan. Eigenaar geen tijd, of blessure, dat is natuurlijk al een verschil.
Ik ga even uit van geen tijd, omdat er staat wel af en toe mee naar buiten geweest.
Als je echt niet weet hoe haar conditie is begin je gewoon met een leuke staprit.
Later ga je dan ook draven, in eerste instantie korte stukjes en weer stappen.
En zo ga je steeds langer draven.
Kan natuurlijk ook in de bak op die manier, maar het is lente (niet te merken momenteel), dus lekker
buiten is allicht leuker dan in de bak.
Je zult merken dat paarden verbazingwekkend snel conditie opbouwen, wel rekening houden met haar
respectabele leeftijd van 20, dus kan zijn dat het iets meer tijd kost.

Hier kost het me een dik half jaar om mijn fjord van stilstand (weidegang en wandelen aan de hand)
weer in goede trainingsstand te krijgen.
Dan is ze niet op niveau wat ze ooit geweest is maar dat was mijn doel ook niet, je kan haar dan gewoon
een uur in de bak rijden als je dat zo willen of leuk 2 a 3 uur op buitenrit gaan (normale rit).
Maar ik ben denk ik wel veeleisender dan jij misschien bent.