Ontzettend gespannen buiten terwijl ik zelf ontspannen ben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Ontzettend gespannen buiten terwijl ik zelf ontspannen ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:48

hallo allemaal,

Mijn paardje en ik doen nu al een paar maanden lang alleen buitenritjes maken. In het begin ging het heel erg gespannen. De rug wegdrukken, hoofd de lucht in, knorren, overal met een grote boog omheen. Omdat ik dit zelf ook allemaal heel erg eng vond zat ik zelf ook heel gespannen wat zij heel erg aanvoelde. Dit is dus ook meerdere keren verkeerd gegaan (omdraaien en terugrennen).

Nu de laatste tijd is dat omdraaien en terugrennen er totaal niet meer. Ik zit heel erg ontspannen in het zadel. Ik praat continue tegen haar, geef haar aaitjes en klopjes en heb alleen contact met het bit (geen spanning of trekken). Verder blijf ik met mijn voeten van haar af en spoor haar alleen aan als ze op de rem gaat voor iets engs.

Toch blijf ik merken dat ze heel erg haar rug weg drukt en alles maar wilt zien. Ik vraag me soms af of dit niet slecht is voor de rug... maar om dressuur oefeningentjes buiten te gaan doen vind ik ook jammer aangezien buitenrijden mijn manier van ontspannen is, wat misschien voor haar later nog komt.

Wat ik wel echt er aan toe moet voegen is nadat het eerste galopje gemaakt of we zijn op de terugweg ze zich al iets meer ontspant. Veel proesten en een veel rustiger tempo. Echter wel als ze dan 'iets' ziet (het hoeft maar een vogeltje te zijn :') ) ze meteen weer haar rug wegdrukt en meteen weer koppie de lucht in om alles weer goed te zien. Na wat praten en aaien gaat die over.

Hoe kan ik NOG meer die ontspanning buiten vinden. Ik wil nogmaals aangeven dat mijn pony echt niet meer stout is buiten. Het omdraaien en terugrennen doet ze echt niet meer. Soms met een grote boog ergens omheen maar dat vind ik niet erg. Het is enkel dat snelle, gespannen loopje van haar waar ik graag vanaf wil

Mijati

Re: Ontzettend gespannen buiten terwijl ik zelf ontspannen ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:00

Ik denk dat als je haar aan het werk zet met bv dressuur-oefeningetjes, ze minder gespannen en kijkerig is. Ook beter voor haar rug, omdat je dat de achterhand er onder brengt en ze meer over haar rug moet lopen.

Succes en blijf vooral genieten.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:08

Allereerst: top dat je zo nadenkt over het ruggebruik van je paard!

Dressuur onderweg hoeft helemaal niet te zorgen dat je niet meer ontspannen kunt zijn. Als mijn paard onderweg 'iets' ziet, maak ik daar óf gebruik van óf probeer haar af te leiden, afhankelijk van de rest van de omgeving.
Als ze bijvoorbeeld naar een heg kijkt, maar niet compleet wegdraait, vraag ik stelling of zelf een pasje appuyement (in stap, dus niet geheel correct, maar wel een fijne oefening)
Als ze bijvoorbeeld wegdraait en er met en grote boog langs gaat, vraag ik stelling de andere kant op en laat haar wijken naar het enge. Als we er voorbij zijn draai ik om en doe ik het nog eens. We gaan er dan in totaal 3x langs. Die derde keer vraagt ze zoch vaak af wat er nu zo eng was.

Zo af en toe een oefeningetje tussendoor houdt mijn merrie scherp en ze 'ziet' dan veel minder enge dingen.

Blijf vooral lekker genieten, buitenrijden en volledig vertrouwen op de ruiter is ook iets wat paarden moeten leren ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:10

Bedankt voor de tips !

Ja een dressuuroefening tussendoor zal zeker geen kwaad kunnen. Ik wil alleen niet dat het een dressuurtraining wordt. Mijn uiteindelijk bedoeling is om toch aan een lekker lang teugeltje ontspannen weg te kunnen stappen. Soms denk ik dat het komt omdat ze haar vriendinnetje op stal achter laat (we staan maar met 2 paarden)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:36

Heeft de mijne in het begin ook gehad hoor! Ze vond het geen goed idee zonder haar vriendinnetje te gaan. En nu: een van de braafste paarden buiten die ik ken!
Laatst bijgewerkt door Bnet op 13-05-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:36

En wat heb jij gedaan voor hem zo braaf te krijgen ?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:37

Wat ik hierboven beschreven heb ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:38

Ow oeps sorry wist niet dat die eerste (goed beschreven) reactie van jou kwam ! Ik moet dus iets beter naar de gebruikersnamen kijken :')

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:42

Ik denk dat het grotendeels ervaring is :), is je paardje nog jong of niet veel buiten geweest?
Als jij er maar ontspannen opzit dan komt dat bij je paardje vanzelf ook wel :D en als ze wat zien idd iets stelling vragen de andere kant op en haar er iets naar toe 'duwen'.

Als ze het echt echt eng vinden laten ze dat vaak wel merken en kun je je paardje er misschien even naar laten kijken? voor de volgende x :)
Succes! :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:46

Haha geeft niks!
Verder heb ik vooral veel buitengereden, kilometers maken.
In het begin ging er heel vaak iemand mee op de fiets, nu ga ik meestal alleen (of iemand gaat voor de gezelligheid mee)

Hoe is jouw paard als er iemand mee gaat met een ander paard? Of met de fiets/te voet?
Hoe is ie als je lange teugel geeft? Heel erg zoekend naar 'steun' of gaat dan t koppie naar beneden?

Mijn paard kan op de een of andere manier alle spanning loslaten als ik de teugels helemaal lang laat worden. Neusje over de grond en ze stapt lekker ontspannen. Voor mij heel fijn, dan kan ik ook geen extra spanning geven door juist strak te pakken (heb ik soms een handje van).
Maar ik rijd er ook 1 die dan juist onzeker wordt, en gaat zoeken naar de ruiterhand om begeleiding te krijgen. Denk dat je dat gewoon eens moet proberen, eventueel in een buitenbak/wei, zodat als je paard in paniek raakt doordat je helemaal loslaat, je nog wel 'afgeschermd' bent van de weg en dergelijke.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:49

Angel is nu 10 jaar en zelfs buiten ingereden (dus niet in een omheinde bak)

Ze vind het niet echt eng maar is gewoon heel erg nieuwsgierig en een beetje zenuwachtig. Maar dat laten kijken is idd wel een goed plan :) Maar sommige dingen ziet ze en dan zie ik niet wat ze nou zo eng vind :')

@Bernette: Er gaat idd vaker iemand mee met de fiets. Dat vind ze erg fijn alleen heb ik helaas niet altijd iemand die mee kan op de fiets. Ze is dan altijd al een stuk ontspannender!

Met lange teugel blijft dat koppie even erg omhoog als ze zo gespannen is in het begin. Daarom dat ik voor de zekerheid altijd contact houdt (en dus niet trekken nogmaals) om te voorkomen dat als ze weg springt ik haar tenminste bij me kan houden. Normaal gezien hangen de teugels wel in een boogje maar niet ZO lang dat ik ze bij het einde vast heb

In de wei trainen en buitenbak is voor mij het enigste mogelijk aangezien ik geen binnenbak heb. Maar kan idd wel eens proberen wat je zegt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 01:06

Als je paard iets engs ziet moet je er niet met een grote boog omheen gaan, maar er op af en nieuwsgierigheid laten wekken. (Stap niet af, dan is hij niet bang want dan 'word jij toch als eerst opgegeten' :P). Op het moment dat hij ontspannen naar het enge kan kijken (met beide ogen, aangezien de hersenhelften apart werken en iets vanaf de andere kant compleet nieuw is), ga jeweg. Een paard leert immers alleen als die ontspannen is, en als hij ergens als een stuiterbal langs hobbelt en jij dat accepteerd blijt ie het natuurlijk doen.

Wees zelfverzekerd en ontspannen (en geduldig :+)! Houd je ademhaling vooral goed in de gaten!

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:58

Ik lees even mee, heb al een aantal goede tips gelezen dank jullie wel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:11

Gisteren buiten gereden en het ging top !

Om heel eerlijk te zijn heb ik gisteren een oortje ingehad met muziek en daar werd ik blijkbaar NOG rustiger van. Denk dat ik dus al die tijd zonder dat ik het door heb gehad gespannen op haar heb gezeten. Ze was de hele tijd rustig

Eindelijk voelde het lekker voor buiten te stappen ipv die hoog opgooiende stap die ze altijd had

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:26

Heerlijk, als dat de oplossing voor jullie is?!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:34

Gek eigenlijk want de muziek die opstaat is House, Dubstep en Hardstyle :')