Hoi Amandananana,
ik ben bang, dat deze instructrice wat denkfouten heeft gemaakt.
amandananana schreef:- hij maakt zichzelf ontzettend lang, mijn instructrice noemt hem al liefkozend de giraf haha. Hij maakt zijn hals helemaal lang en is hierbij ontzettend zwaar in mijn handen. Dit wordt minder als ik hem goed voorwaarts rij.
Dit heet prototypisch: hangen.
de oplossing heeft niet met teugels van doen (...maar dat is moeilijk voor sommige mensen...) voorwaarts rijden is minstens het halve werk.
De andere, "kleinere"
helft is "laat hem vallen". Alles wat hij vastpakt, laat jij los.
amandananana schreef:Doordat hij zich zo lang maakt is hij moeilijk te buigen en loopt hij over de buitenschouder weg.
Daar ben ik het mee eens: over de buitenschouder weglopen is veel duwen (en niet dragend ondertreden) met het binnenachterbeen. Als hij minder hangt, kan dit ook snel verbeteren. Let vooral ook op je eigen zithulpen bij de wending: goed je eigen schouders draaien (torsiebeweging, alsof je over je schouder kijkt).
Begrens hem niet met je buitenteugel (valkuil, gaat hij hangen)
Begrens hem met je hele buitenbeen: je dij, je knie, je kuit, veeg hem van de hoefslag, veeg hem mee de wending in, jouw zithulp achterna. (Blijf wel zo goed als mogelijk "op binnen" zitten!! En soms heeft het paard ereen handje van, ju weer op buiten te gooien...)
amandananana schreef:Mijn instructrice heeft me aangeraden volgende week een lesje met Thiedemann de rijden om te kijken of het dan wat beter gaat.
Een Thiedeman is een veredelde slofteugel.
het enige wat een slofteugel doet, is de kracht van je hand vergroten.
Ik voorzie een wedstrijdje "wie kan het hardste trekken" (en waarschijnlijk wint het paard dat, tenzij hij het bit te pijnlijk vindt worden).
amandananana schreef:Zelf had ik al bedacht om hem een aantal keer per week nog te longeren met een elastiek (zo'n lange die je op meerdere manieren kunt gebruiken).
Lijkt me sowieso een goed plan: de buiging van de volte, een zachte reminder om geen giraffe te spelen en echt hangen kan er hij er niet aan.
amandananana schreef:ik heb heel veel moeite te ontspannen in mijn handen. Ik kan heel goed ontspannen en losjes rijden zolang ik maar niet aan de mond hoef te zitten.
Dat is een prachtige eigenschap - wees er zuinig op!!!
Rijd hem voorwaarts, zit er achterheen, dat hij niet meer dan 3 gram gewicht in je handen geeft, rijd je wendingen op je zithulpen.
amandananana schreef:Ik draai stelling vragen precies om: mijn binnenhand komt muurvast en mijn buitenhand laat ik los. Dit doe ik beide kanten op. Dit is een gevecht dat ik al jaren met mezelf aanga maar ik krijg het gewoon niet opgelost. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ingesleten gewoonten ZIJN lastig.
Probeer eens iets heel nieuws: doe je binnenhand gewoon, op de hoeflag, naar voor en naar binnen en kijk, wat er gebeurt. De teugeldruk is miniem: 1 gram is ruim voldoende.
Soms krijg je acuut een wending, soms stapt het paard rechtuit en geeft stelling.