Nog een paar dagen.. Iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

Nog een paar dagen.. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:43

Hi bokkers!

Vandaag voor het eerst de L1 proeven.
Aanstaande zaterdag heb ik mijn debuut!
Voor mij de 1e keer in de L1 en ik ben echt super zenuwachtig!
Ik heb proef 9 en 10 op de film staan.
Ik zie zelf al een paar verbeterpunten maaar die noem ik nog niet want ik wil kijken of jullie dat ook vinden ;)
Het wijken was eerst heel erg lastig maar dat gaat steeds beter gelukkig :D
Heb met haar B+15 na 11 proeven en ik ga er niet vanuit dat de L1 meteen super goed gaat zoals de B.
Eerst gewoon km maken en leren :o

Nu mijn vraag aan jullie: Tips, Trics, Positief of negatief, wat gaat goed / fout / kan beter, commetaar en complimenten ik wil ze graag van jullie horen.
Kom maar op :Y)

En fotofragment van wijken proef 9
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie moeite! :D

josje4

Re: Nog een paar dagen.. Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:49

Ik vond trouwens dat proef 10 ( 2e proef ) beter ging! Kunnen jullie dat ook zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:11

Ik vind dat je gedurende het hele filmpje heel onrustig bent. Niet alleen jij, je paard ook. Ik vind jou erg onrustig met je handen, als ik het goed zie ben jij vrij streng van voren. Omdat je handen dus zo bewegen volgt je paard dat, waardoor die weer onrustig wordt in de aanleuning. Je benen wiebelen enorm, alsof je constant aan het aandrijven bent. Weet niet of je dit ook echt aan het doen bent, maar het staat niet heel netjes. Voor de rest zitten er nog wat kleine schoonheidsfoutjes in de proef, het wijken gaat nog niet zoals een jury het graag zou willen zien denk ik, op eigenlijk allebei de kanten komt je paard niet voldoende mee imo. Ik snap dat je nog geen perfect scharend paard hoeft te zien op een L1 proef maar wel iets om aan te werken.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je er iets mee kan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:37

Je hebt een mooi paard en jullie vormen een leuke combi.
Je paard lijkt werkwillig, en jij bent echt ijverig.
Genoeg potentie.

Maar zoals je zelf al aangeeft, valt er nog e.a. te leren.
Wat opvalt is dat jij en je paard het niet eens zijn over het tempo en de communicatie daarover.
Je zit is nogal onrustig en niet in balans. Dat beïnvloed het tempo van je paard. Je paard loopt doordat je hem stoort niet constant. En daar begint het mee in de dressuur.
En eerlijk, die sporen hebben op deze manier geen zin. Je paard begrijpt de beenhulpen niet, waardoor je veel met je benen en handen doet en de balans nog verder verstoort.
Mijn tip: Thuis (met goede instructie) werken aan je balans en je paard leren reageren op druk. Gewoon zonder sporen rijden. Een paard dat goed op been- en zithulpen reageert vormt de basistraining.
Vervolgens komt het echt goed in de L.
Succes en vooral veel plezier met het rijden.
Lekker kilometers maken in de sport.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 00:13

ik zou eerst als ik jou was naar meer ontspanning werken bij jou en je paard. Als je steeds je handen zo beweegt en vooral zoals ik het zie erg druk bent bij de figuren met je binnen teugel kan je naar mijn mening nooit een mooie ontspannen proef lopen. Verder zou ik paard eerst helemaal rechtstellen voordat je gaat wijken. Ik vind jullie een mooie combinatie en met een goede instructie voor met name jou zullen jullie een heel eind komen

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 06:56

Ja dat stoorde mij ook toen ik het filmpje terug keek.
Als ik aan het rijden ben heb ik dat niet echt door daarom had ik mijn vader gevraagd of hij het wilde filmen.
Tijdens het maken van het filmpje heb ik ook al veel geleerd.
Ik ga deze week vooral de nadruk leggen op: Houding, nageeflijkheid en meer op de buitenteugel rijden.
Wat vinden jullie van de middengalop?
En van de volte 15 meter?
Ik heb nog nooit in de L1 gereden dus ik weet niet of ik ze zo goed doe...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:34

Als ik jou paard was, zou ik ook niet ontspannen. Wat ik zie is een ruiter die met haar volle gewicht aan de teugels hangt en weinig met haar been doet. Ja ze klapperen, maar je drijft niet lekker in het ritme mee. Daarom blijft je paard sterk van voren en zoekt die je hand niet op. Als ik jou was zou ik eens beginnen met vrijheid van voren geven en dan met je been naar je hand toe drijven. Af en toe vind ik hem ook niet helemaal zuiver lopen, maar dat komt waarschijnlijk door het aanleunings probleem. Als ik jou was zou ik mijn L1 debuut nog even laten voor wat het is, eerst gaan oefenen op meer van achteruit rijden voor een goede aanleuning. Meer je buitenteugel gebruiken en je armen ontspannen. Volgens mij is ze vrij sterk of niet? Ik vind wel dat je een heel leuk paard hebt, wees er zuinig op!

Misschien komt dit alles ook omdat je je teugels te lang hebt?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:49

ik heb alleen de eerste proef gekeken.
Ik zie een hele onrustige combinatie.
Jij erg sruk, en plukkerig met je handen, waardoor je paard heen en
weer gaat met het hoofd en onrustig is in de aanleuning.
Als hij omhoog komt, ga je gelijk plukken aan de teugels, los het op met je benen,
voorwaarts rijden, handen ontspannen en hij zal wel weer gaan zakken in de hoofd-hals houding.
Als jij ontspant in je hand, kan hij ook ontspannen.
Je benen moeten ook stiller!
In de eerste proef, heb ik geen middengalop gezien? (of is me dat niet opgevallen)
Gebroken lijnen verder door rijden, tot de x.
na hals strekken, rustig weer teugels op maat maken, ook dan blijft hij beter laag in de hals houding.

Succes met je debuut alvast!
Zoiezo altijd leuk om weer wat ervaringen op te doen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:17

senna21 schreef:
Je hebt een mooi paard en jullie vormen een leuke combi.
Je paard lijkt werkwillig, en jij bent echt ijverig.
Genoeg potentie.

Maar zoals je zelf al aangeeft, valt er nog e.a. te leren.
Wat opvalt is dat jij en je paard het niet eens zijn over het tempo en de communicatie daarover.
Je zit is nogal onrustig en niet in balans. Dat beïnvloed het tempo van je paard. Je paard loopt doordat je hem stoort niet constant. En daar begint het mee in de dressuur.
En eerlijk, die sporen hebben op deze manier geen zin. Je paard begrijpt de beenhulpen niet, waardoor je veel met je benen en handen doet en de balans nog verder verstoort.
Mijn tip: Thuis (met goede instructie) werken aan je balans en je paard leren reageren op druk. Gewoon zonder sporen rijden. Een paard dat goed op been- en zithulpen reageert vormt de basistraining.
Vervolgens komt het echt goed in de L.
Succes en vooral veel plezier met het rijden.
Lekker kilometers maken in de sport.

Hier sluit ik me bij aan :) Je hebt wel een erg mooi paard!
Veel succes!! :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:37

Mooi paard heb je, qua commentaar ga ik mee met de rest.
Let er trouwens op dat je op het goede been lichtrijd, is een fout die je in de L écht niet meer kan maken ;) (rond 1.30 zit je een heel stuk verkeerd).

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:30

Vandaag zonder sporen gereden!
Wauw ze liep opeens zo veel rustiger!
Ze reageert super fijn op mn been!
Alleen met wijken niet.
Ga daarom met een klein spoortje rijden want ik heb hem totaal niet nodig alleen met wijken heb ik dus wel dat beetje extra nodig :s

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:53

Fijn om te horen...
Als het nu al zo goed gaat, lukt het jou binnenkort vast ook om zonder sporen te wijken.
Een zweepje is hiervoor een veel betere hulp, omdat je dat beter kunt doseren (alleen gebruiken als het nodig is)
Paardrijden is een kwestie van techniek. Oefening baart kunst.
Succes zaterdag.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 13-05-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:55

Ik zou als ik jou was nog even geen L1 starten, ik zie een hele onrustig combinatie die allebei gigantisch aan het zoeken zijn. Jij raakt uit balans waardoor je paard ook uit balans raakt. Eerste advies wat ik je zou willen geven is om een zitles te nemen. Dit houdt in, geen teugels, liefste ook geen beugels erop en leren om in het ritme van je paard mee te gaan zitten. Je kan een bokriempje aan je zadel maken om steun te krijgen op de momenten dat je uit balans raakt. En dan stap, draf en galop zo gaan behandelen. Dit is niet met 1 zitles gedaan en zul je dus ook vaker moeten doen. Dan pas ga je leren om stil te blijven zitten en ook om je zit te leren sluiten waardoor je dus balans in je zadel gaat creeëren. Je zult dan ook gaan merken dat je paard ook rustig word in zijn gangen en jullie samen een harmonie gaan vormen. Mocht je paardje flink bovenin blijven lopen kun je tijdens zulke zitlessen een bijzetje eraan zetten zodat zij ook leert dat laag prettig kan zijn. Je leert je knieën sluiten en je moet uiteindelijk zelfs kunnen licht rijden zonder beugels. Ga ook opzoek naar een goede instructrice die rust bij jullie beide gaat brengen. Heb het vaker gezegd maar zolang de basis niet goed is zul je ook vast lopen op een bepaald punt en zul je overnieuw moeten beginnen. Geef het iets meer tijd en zorg eerst dat je samen gaat leren werken ipv jij wilt dit en het paard doet dat. Je kunt het zelf nu ook terug kijken en zult zelf ook wel begrijpen dat als een jury dit ziet ze hier niet wild enthousiast over worden en je ook de tip zullen geven om het meer tijd te geven en even lekker door te trainen. Het is niet naar bedoeld en hoop ook dat je hier iets aan hebt. Heel veel succes!

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:02

Hier dan nog een kleine tip voor je debuut... let op dat je op de linkerhand wel op het goede been lichtrijdt! In beide proeven zit je op het verkeerde been dus kennelijk wel een aandachtspuntje voor je! Ook zou ik hem iets meer naar voren toe rijden naar je hand toe om hem nageeflijker te krijgen. Vind het trouwens een erg leuk paard!
Succes,
Primadonna

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:13

Ik vind dat je paard er nog niet helemaal fijn door is, hij houdt zijn bovenlijn erg strak. ik zou graag door de hele proef meer lossigheid en een betere aanleuning zien. Doordat je dat niet voor elkaar hebt gaan zaken als halsstrekken, doorzitten, middengalop en wijken minder goed. Dan laat je best veel punten liggen. Als hij fijn leert nageven gaat alles fijner, ook het doorzitten. Ik vind zijn galop nog erg strak, kun je nog veel aan verbeteren! Succes!

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:13

kirsten3110 schreef:
Ik zou als ik jou was nog even geen L1 starten, ik zie een hele onrustig combinatie die allebei gigantisch aan het zoeken zijn. Jij raakt uit balans waardoor je paard ook uit balans raakt. Eerste advies wat ik je zou willen geven is om een zitles te nemen. Dit houdt in, geen teugels, liefste ook geen beugels erop en leren om in het ritme van je paard mee te gaan zitten. Je kan een bokriempje aan je zadel maken om steun te krijgen op de momenten dat je uit balans raakt. En dan stap, draf en galop zo gaan behandelen. Dit is niet met 1 zitles gedaan en zul je dus ook vaker moeten doen. Dan pas ga je leren om stil te blijven zitten en ook om je zit te leren sluiten waardoor je dus balans in je zadel gaat creeëren. Je zult dan ook gaan merken dat je paard ook rustig word in zijn gangen en jullie samen een harmonie gaan vormen. Mocht je paardje flink bovenin blijven lopen kun je tijdens zulke zitlessen een bijzetje eraan zetten zodat zij ook leert dat laag prettig kan zijn. Je leert je knieën sluiten en je moet uiteindelijk zelfs kunnen licht rijden zonder beugels. Ga ook opzoek naar een goede instructrice die rust bij jullie beide gaat brengen. Heb het vaker gezegd maar zolang de basis niet goed is zul je ook vast lopen op een bepaald punt en zul je overnieuw moeten beginnen. Geef het iets meer tijd en zorg eerst dat je samen gaat leren werken ipv jij wilt dit en het paard doet dat. Je kunt het zelf nu ook terug kijken en zult zelf ook wel begrijpen dat als een jury dit ziet ze hier niet wild enthousiast over worden en je ook de tip zullen geven om het meer tijd te geven en even lekker door te trainen. Het is niet naar bedoeld en hoop ook dat je hier iets aan hebt. Heel veel succes!

Hiermee sluit ik mij bij aan :j

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:47

Omdat de basis nog niet perfect is zou ik niet te veel terugrijden in de galop. Hij is al veel verzameld aan het galopperen. Probeer je handen gewoon neer te zetten. Wel dat ze mee bewegen met de bewegingen. Hoe onrustiger jou handen hoe onrustiger het hoofd! Veel succes zaterdag!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:13

Leuk paard! Probeer inderdaad, zoals al gezegd is, het tempo meer vast te houden. Als je paard wat traag is kost je dit, zelfs in het L1, aardig wat punten. Verder kunnen zitlessen inderdaad een optie zijn, je kunt niet van je paard verwachten dat hij fijn nageeflijk loopt als je zelf erg onrustig bent met je handen (al zal het tijd kosten om dit te verbeteren, ik spreek uit ervaring ;)). Jullie zijn wel een leuke combi, veel succes nog met oefenen en natuurlijk met jullie debuut!

miespotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:57

Mooie combinatie! Het ziet er inderdaad wat onrustig uit maar heb wel eens slechter gezien tussen de L1. Werk zoals gezegd aan een constant tempo! Doordat jij veel beweegt blijft je aanleuning niet constant en dat is vanaf het L1 heel belangrijk. Wijken ziet er goed uit maar inderdaad zoals je zelf al aangeeft in het filmpje, begrenzen! Als ik jou was zou ik een keer L1 starten en zien wat voor commentaar je krijgt van de jury, dan kun je daarop weer verder bouwen!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:28

Net terug van concours!
Had 184 bij de 1e proef en 192 bij de 2e proef (was 6e v/d 28 :D )
Super blij mee :D
Super debuut!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:18

Wat goed van je! Gefeliciteerd!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:13

Ik "ken" je paard! Haha

Gefeliciteerd met je debuut in het L1! Nette punten, maar als het net zo ging als op het filmpje kun je nog veel betere punten scoren.

Werk aan meer ontspanning, betere nagevelijkheid, aanleuning, stelling en buiging. Oefen op je doorzitten, daar zie je van beide veel spanning. Ook rijd je vaak op het verkeerde been.

Verder tips voor je proefjes, probeer bij je middengangen beter verschil te laten zien. Duidelijk wegrijden en weer opvangen. Verder vind ik de stap iets gehaast ogen. Probeer je figuren netter te rijden. Goed op de letter en kijken waar je naar toe gaat.

Gaat helemaal goed komen met jullie 2! Succes!