jong paard, hoe deel je je week in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

je traint een jong paard

1 keer in de week
Geen stemmen
2 keer in de week
7 (8%)
3 keer in de week
27 (31%)
4 keer in de week
25 (29%)
5 keer in de week
11 (12%)
6 keer in de week
Geen stemmen
7 keer in de week
2 (2%)
zijn leeftijd, bv 4 jaar is 4 dagen
13 (15%)

Totaal aantal stemmen: 85

Sophie_Elsje

jong paard, hoe deel je je week in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:54

hee allemaal!

er zijn veel verschillende meningen over hoe je een week indeelt voor een jong paard.
bijvoorbeeld het aantal keer trainen in de week als dat ie oud is, na iedere gebeurtenis paar dagen rust,
nou ben ik benieuwd wat jullie daar op zeggen,
ik heb een tinker ruin die sinds 1 week 5 is,
als we een uur les gehad hebben,
vinden jullie dat je dan de dag daarna gewoon verder gaat werken waar je mee bezig was of geef je hem dan 1 of 2 dagen rust en pak je hem dan weer op?

ik ben benieuwd wat jullie mening is :)

Geryon

Re: jong paard, hoe deel je je week in

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:19

Na een fanatieke training de volgende dag niet op rust zetten. Ook niet verder gaan waar je mee bezig was. Probeer er eerder een middenweg tussen te vinden. Om spierpijn te voorkomen en zodat de spieren goed kunnen herstellen.

Ik ga 'mijn' 5jarige 5 keer per week rijden.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:21

Inderdaad, de dag erna wel beweging geven, geen intensieve training maar wel even lekker laten lopen en beweging geven hoor.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:24

Ik rij 3/4 keer per week. Dan meestal 1/1.5 uur. De pony is 4 jaar.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:25

Ik rij 2 keer in de week en longeer 1 keer met bijzet. Paard is bijna 5

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:26

ik heb ook altijd geleerd na een intensiefe training de dag erna ook even rijden om spierpijn te voorkomen, de hoeveelheid rijden vind ik van het paard afhangen, als die nog er puppy en klein is zou ik rustigaan doen ( ong 3 x? ) maar als die al flink uit gegroeit is en veel energie heeft etc etc. had ik wel stuk of 5 x gereden.
Zelf rijd ik vrijwel iedere dag op een 6 jarig paard puur omdat het is nodig is en zn energie anders naar zn hoofd stijgt :p ( krijg niet veel brok, of andere energie dingen)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:29

Mijn 3jarige week 2x in de week gelongeerd zonder bijzet. Als hij straks wat ouder is staat dat wel op de planning. Hij word momenteel zadelmak gemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:10

Jong paard is natuurlijk wel een heel rekbaar begrip. Een vierjarige waar je pas mee aan het rijden bent, wordt nooit echt intensief getraind. Dat is een kwartiertje erop, even wat basisdingen oefenen en eraf. Ongeveer 2-3 keer per week. Vanaf dan kan je rustig aan uitbouwen, zowel de lengte, de frequentie als de intensiteit van de trainingen.
Een jong paard is bij mij tussen 3 en 8 jaar, maar een achtjarige rij ik absoluut anders dan een driejarige.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:14

Die van mij is 5 en loopt minimaal 5x per week minimaal een half uur, als ik zin heb op meer te rijden doe ik dat, en als ik geen zin heb dan loopt die maar minder :)

clifford

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:30

Zelf heb ik er eentje van 4, al een erg goede condititie.
Wordt 4x per week getraind (15-30 minuten), rest van de dagen staat hij op de wei of in het paddock.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:42

Het hangt echt van het paard af.
Sommige paarden zijn vreselijk onder de indruk en al bekaf na een paar rondjes en anderen doen alsof ze het al jaren doen.
Zelf ben ik van de rustig aan en zou een 5 jarige niet meer als 4x per week rijden.
Er is nog genoeg naast te doen en ik hou mijn paarden graag afwisselend bezig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:29

ik heb in okt een 3 ,5 jarige gekocht zeer verwaarloosd qua gezondheid voeding etc. vanaf okt tot jan zelden iets mee gedaan. sinds jan zadelmak rijmak en wordt nu max 4 keer per week iets mee gedaan. gewoon omdat hij jong s nog kg aan moet komen en het uithoudings verhogen van niets heeft. mijn andere 5 jarige rijd ik max 5 keer ik vind dat een paard ook een dag niets hoeft te doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:57

Mijn 5-jarige train ik nu 4x in de week: 1x een flinke buitenrit, 1x kort in de bak en daarna buiten eventjes buiten uitwaaien, 1x longeren (met pessoa) en 1x iets 'anders', bijvoorbeeld werken aan de hand. Ik probeer de trainingen te spreiden over de week.

Mijn IJslander heeft deze afwisseling echt nodig om gemotiveerd te blijven en plezier te houden in het werk. De rustdagen ertussen dragen daar ook aan bij!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:56

Mijn 4-jarige wordt 4x in de week getraind. Dat is 2x een half uur dressuurles met weinig tot geen galopwerk, 1x springen en 1x longeren. Verder staat hij de hele week lekker in de wei. :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:01

Mijn driejarige rijd ik 2-3x per week. Overige dagen wandelen we of doen we wat lichte werkjes aan de hand (wandelen in het bos met name). Longeren doe ik zo weinig mogelijk.

Hoe lang ik rij verschilt, zo kan ik een bosrit maken van een ruim uur maar dan doen we wel kalm aan. En soms zijn we na 20 min rijden al klaar. Overigens stap ik altijd uit aan de hand om de belasting te verlichten en om duidelijk onderscheid te maken tussen werk en niet werk.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 26-05-13 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:10

Die van mij is nu een ruime maand zadelmak (als we vanaf het hangen tellen). Ik heb hem de eerste weken 1,5 keer per week 10 minuten gereden (1,5 omdat we steeds 1x in het weekend en 1x doordeweeks deden). Nu loopt hij 2 of 3x per week een kwartiertje.

Tussendoor doet hij niets. Hij krijgt de tijd om het tussen de oren allemaal te verwerken. In het rijden zorg ik wel voor afwisseling.

Een uur vind ik nog veel te lang. Ook als hij al langer onder het zadel zou zijn. En twee dagen achter elkaar vind ik ook nog te heftig voor hem. Er moet minimaal 1 rustdag tussen zitten. Ik rijd niet intensief, dus weinig kans op spierpijn.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:15

mijn 5 jarige train in 5 x per week waarvan 1x per week les en probeer 1x in de week naar het bos te gaan

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:18

Ik zou zeggen zo veel mogelijk. (niet te veel laten doen dan hoor, gewoon rustig aan)
Maar alles wat hij van jongs af aan al kan is mooi meegenomen, want dan leren ze het best ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:12

Paard is 3 en we trainen 2 keer per week zo'n 20 minuutjes aan de longe.
Zo af en toe maken we ook een wandelingetje aan de hand

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:07

Met hele jonge paarden die zadelmak gemaakt moeten worden/net zadelmak zijn werk ik meestal vaker dan met de oudere paarden.
Ik doe met een jonkie meestal 5 keer in de week wat, wel altijd heel kort. Dus meestal 10/15 minuten.
Zo wordt alles vaak maar kort herhaald, ik denk dat dat beter is dan 2 keer per week 60 minuten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:11

Ik geloof meer in dagelijks repeteren, maar in heel korte sessies, dan weinig keren in de week te lang er mee bezig zijn en in de problemen komen omdat het paard gaat verzetten omdat het moe wordt, mentaal of fysiek.
Over het algemeen ligt het heel erg aan het paard´s karakter en zijn leeftiijd, hoe jonger hoe minder vaak en hoe korter de sessies.
Ik voeg pas nieuwe dingen toe als ze het eerder geleerde wel kunnen dromen.

Ik werk liever buiten de bak dan erin.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:15

Mijn 3jarige, 1x pw voor de wagen, 1x longe, met bijzet, of zonder en 1x lange teugelen.