Ongelofelijk stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Ongelofelijk stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:19

Samen met de verzorgster van mijn paard lopen wij tegen een probleem aan. Er is al een mail de deur uit naar een Fysio/Osteopaat, maar graag zouden we ook de mening van Bokt horen.

Mijn paard is al stijf geweest zo lang ik haar heb. Echter heb ik dat nooit ervaren, omdat ik nog maar een meisje van 12 was. Nu mijn verzorgster mijn paard goed traint, en in de B start, lopen wij tegen het probleem aan dat er in mijn paard totáál geen buiging zit. Dit is niet meer iets wat opgelost kan worden met 'goed losrijden'. De laatste tijd hangt ze ook steeds meer op de teugel, waardoor mijn verzorgster ook steeds minder plezier krijgt in het rijden. Mijn paard zal misschien nooit in de topsport belanden, maar dat is ook niet ons doel. Wij willen graag dat mijn paard geen pijn heeft, niet meer stijf loopt, en zelf ook plezier in het rijden houdt.

Wie heeft de oplossing, of wie heeft tips? Wie heeft ervaringen met zo'n paard? Is dit helemaal opgelost? Kan dit helemaal opgelost worden? Wij zouden graag andere meningen en ervaringen willen horen..

lisetteexx

Re: Ongelofelijk stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:22

Misschien kan rechtrichten helpen?
Bij ons op stal word dat veel gedaan

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:24

lisetteexx schreef:
Misschien kan rechtrichten helpen?
Bij ons op stal word dat veel gedaan

Dit is ook het probleem, mede omdat ze zo scheef is, is ze zo stijf. Maar het is erg lastig om recht te richten, als er totaal geen buiging in zit.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:26

Lastig hoor! Ja ik heb er les ingehad met mijn vorige paard die ook geen buiging deed maar met veel oefenen werd dit beter

Misschien kan je les nemen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:27

Laat haar een of meerdere keren behandelen die masseert via Happy Athlete. Worden de spieren lekker los gemaakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:30

Een scheef paard kan niet buigen!Hoe meer je eraan wilt sturen en duwen hoe erger dat het word.
Pas als je paard recht is en balans heeft kun je aan het buigen werken das een hele lange weg maar wel noodzakelijk.
Ze gaan zich anders teveel overbelasten en dat uit zich weer in stijfheid.
Verdiep je eens in rechtrichten,zoek iemand die je daarin kan begeleiden dan gaat het rijden na een hele poos oefenen ook veel leuker en beter.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:30

lisetteexx schreef:
Lastig hoor! Ja ik heb er les ingehad met mijn vorige paard die ook geen buiging deed maar met veel oefenen werd dit beter

Misschien kan je les nemen?

We hebben les! :) Alleen in de les loopt ze ook tegen het probleem aan dat ze zo stijf is. Zoals ik al zei vrees ik dat het met rijden er niet meer uit te rijden valt.

@martine, zou je me meer info kunnen pben?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:35

als je gaat kijken op www.happy-athlete.nl kom je alles hierover tegen. Deze massage gaat voornamelijk dieper de spieren in. Ik heb al meerdere paarden van deze massage zien opknappen. Mijn eigen paard heb ik 3x achter elkaar 1x in de maand laten behandelen en laat het nu zo'n 2x per jaar doen. Na elke behandeling merk ik weer verschil.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:36

Een instructeur zoeken die les geven op basis van rechtrichten is dé oplossing. Vergt wel tijd, training en doorzettingsvermogen maar het wordt je helemaal duidelijk waarom je paard stijf is. En er is zeker wat aan te doen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:36

martine0503 schreef:
als je gaat kijken op http://www.happy-athlete.nl kom je alles hierover tegen. Deze massage gaat voornamelijk dieper de spieren in. Ik heb al meerdere paarden van deze massage zien opknappen. Mijn eigen paard heb ik 3x achter elkaar 1x in de maand laten behandelen en laat het nu zo'n 2x per jaar doen. Na elke behandeling merk ik weer verschil.

Bedankt! Ik zal alle info even gaan lezen op de website.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:39

Hoe beweegt ze in vrijheid dan, is ze wel actie sprintjes / bokjes / wendbaarheid / rollen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:39

Een scheef paard kun je wel laten masseren maar de scheefheid gaat daardoor echt niet weg,dat is nml een questie van trainen!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:42

@Arjan, Ja dat zeker, als we haar de wei in laten vliegt ze er heen, ze bokt vaak eventjes enz. Ze loopt verder in de dressuur ook lekker, alleen als je met haar afwendt beweegt ze gewoon haar lichaam als een blok mee. Er zit een lekkere middendraf in, en ze loopt ook zeker lekker op tempo.

@funnyhorses, We krijgen momenteel ook goede les waar hier zeker aan gewerkt wordt, maar als advies krijgen wij ook om er iemand naar te laten kijken. Ik ben ook zeker van mening dat het paard soepeler gaat lopen door middel van trainen, maar het is nu net alsof er iets blokkeert. Ze is namelijk niet moeilijk te buigen, maar gewoon niet..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:49

funnyhorses schreef:
Een scheef paard kun je wel laten masseren maar de scheefheid gaat daardoor echt niet weg,dat is nml een questie van trainen!

Klopt, maar door de spieren los te maken kun je wel makkelijker je gaan richten op het recht rijden. Er kunnen blokkades zitten die je met alleen rijden niet helemaal weg kan rijden. Knoop in een spier door vaste te hebben gelegen zonder dat je dat weet of een uitglijer in de wei. Hoeft niet, kan wel. Mijn paard was eerst ook wat scheef en hield zich heel erg vast, nu moe ik per dag afwachten wat zijn fijne kant met rijden is en welke niet. Oftewel hij is redelijk recht.

Door de massage wordt de doorbloeding exra geactiveerd waardoor verzuurde spieren soepeler worden waardoor het bewegen alleen maar makkelijker wordt. Natuurlijk is dit niet een kant en klare oplossing voor dit probleem. Wel zie ik het als een hele goede stap in de goede richting. Uiteraard moet er ook op de juiste manier getraind worden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:51

Dat bedoel ik ermee Martine, bedankt! Ik ben van mening dat je recht moet richten als het paard moeilijk in de buiging is, maar ons probleem is dat ze helemaal niet wil buigen. Daar moet wat in de weg zitten..

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:55

Als je aan de longe hebt, gaat ze dan ook uit haar zelf met haar hals/hoofd zakken? zo jah stimuleer dit uitgebreid(vertrouwen winnen) dit kan je laters uitbreiden met een longeer hulp touwtje voor optimaal ontspannen effect!

Door veel te longeren moet het paard wel buigen(lengte buiging) voordeel is dat het paard geen ruiter hoeft te dragen.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen; Misschien heeft het paard moeite om zijn balans te vinden onder de ruiter, waardoor het het zich gaat verhouden in de beweging.

Zo ie zo is het raadzaam er iemand je paard na te laten kijken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:58

@Arjan, het paard wordt inderdaad ook gelongeerd. We hebben een longeerhulp waardoor ze altijd lekker laag loopt. Heb ook wel geprobeerd om haar van voren iets naar binnen te laten kijken, door haar achterkant wat naar buiten te sturen, en dat lukt ook wel een paar seconden, maar dat komt omdat ik met mijn hand aan de longe hang. Zodra ik de longe laat vieren is dat weer voorbij. En als ze die paar seconden een beetje buigt, zit het nog aan alle kanten vast. Ik merk aan alles dat het paard er zelf steeds meer last van krijgt.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:10

Nou, de verzorgster meldt zich ook :) In principe heeft Ketly alles goed beschreven, dus daar hoeft verder geen aanvulling bij!

Wel wil ik nog even melden dat we dus goede les hebben waar er ook aandacht aan wordt besteed. Maar wat ik nou juist zo lastig vind; wat zet je voorop, dat ze loslaat in de mond of dat ze moet buigen wat dus eigenlijk niet zo goed wil? Want in principe was het paard altijd heel licht in de mond en met een zachte hand te rijden. Maar sinds we dus echt enorm bezig zijn met de buiging, lijkt het alsof ze steeds meer blokkeert in de mond. Ze laat gewoon niet meer los! het wordt dus gewoon een trekspelletje en in mijn ogen kan ik dat zo niet winnen. Soms stap ik letterlijk af met pijn in mijn armen/handen en dat wil ik gewoon niet. Dus ik denk dat er eerst weer die ontspanning moet komen, maar om me heen hoor ik dat ik door moet zetten met buigen en dat ze dan vanzelf weer los gaat laten. Inmiddels zit ok dus met m'n handen in m'n haar want wat moet ik doen? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:24

Ketly schreef:
Dat bedoel ik ermee Martine, bedankt! Ik ben van mening dat je recht moet richten als het paard moeilijk in de buiging is, maar ons probleem is dat ze helemaal niet wil buigen. Daar moet wat in de weg zitten..

Hoe buigt het paard aan de hand?
Heb je wel eens rechricht oefeningen aan de hand gedaan?

Het kan ook zo maar zijn dat jij als ruiter haar in de weg zit .
Geef jij ruimte om te kunnen buigen?
Zeker is een masseur of osteo heel goed om af en toe naar je paard te laten kijken, maar als ruiter zul je het paard ook moeten gymnastiseren,
Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staat veel info hoe je een paard kan rechtrichten en wat rechtrichten is .

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:27

midgie schreef:
Ketly schreef:

Hoe buigt het paard aan de hand?
Heb je wel eens rechricht oefeningen aan de hand gedaan?

Het kan ook zo maar zijn dat jij als ruiter haar in de weg zit .
Geef jij ruimte om te kunnen buigen?
Zeker is een masseur of osteo heel goed om af en toe naar je paard te laten kijken, maar als ruiter zul je het paard ook moeten gymnastiseren,
Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staat veel info hoe je een paard kan rechtrichten en wat rechtrichten is .

Nadja is de ruiter. Rij haar zo nu en dan, maar Nadja traint haar. Dus voor die vragen moet je bij haar zijn. Aan de hand zijn we ook bezig met oefeningen, en Nadja ook in stilstand. Aan de hand lukt het bijna niet, en elke keer als ze moet buigen zet ze een stap opzij. Als Nadja er op zit, en vanuit stilstand het hoofd van het paard buigt, lukt dat wel, maar zodra ze stapt, is het paard dat volledig weer kwijt. Ze kan haar hoofd buigen in stilstand, maar dat is het ook.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:30

kunnen jullie longeren ?
het eerste wat ik bij zulke paarden altijd deed was longeren
en dan met een tijd schema
5 minuten linksom losstappen
touwtjes vast knopen met hele lichte stelling naar binnen
10 minuten linksom draf en galop
stelling wisselen de andere kant op
10 minuten rechtsom draf en galop
5 minuten uitstappen,

en dit 2 weken zo volhouden ,
daarna iets meer stelling pakken rechts en linksom en een goede 15 minuten longeren bijde kanten op
dat houd je weer een week vol en zo uit bouwen
als het goed is worden ze dan steeds losser omdat je niks forceert
je begint immers met een lichte stelling en werkt ze beide kanten precies even veel.
en bouwt de stelling/buiging langzaam op

dit werkte bij alle paarden die ik heb gedaan tot nu toe het beste

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:33

@little_birdy, er zijn me nu al heel veel tips gegeven over hoe het er uit te rijden of te longeren, maar zoals ik eerder aangegeven heb, heb ik het gevoel dat het ergens vast zit. Het paard buigt dan ook wel licht, maar ik trek haar dan gewoon in de buiging, en heb gewoon het gevoel dat ze daardoor pijn heeft.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:36

dan weet je toch genoeg?
dierenarts erbij....

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:38

Ik wil binnenkort wel even kijken of ik het kan filmen. Alhoewel ik er inmiddels ben achtergekomen dat het er op film niet zo slecht uit ziet, terwijl het echt veel minder voelt op het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:38

Nou dan zou ik juist niet rijden op dit paard maar eerst zorgen dat ze in stilstand en in stap kan buigen aan de hand, ga gymmen met het paard aan de hand en je zal heel snel verbetering hebben , maar wat ik al eerder zei , ook de ruiter kan het paard tegen werken , neem les in het gymnastiseren, wel zo fijn voor het paard lijkt mij.

Ga a.u.b niet met touwtjes longeren maar leer longeren vanuit je eigen gevoel , touw is dwang en bij een stijf paard maak je alleen maar meer kapot dan,
longeer ook nooit met bit in want daar kun je nooit de juiste stelling mee krijgen dus ook nooit een soepel paard,