hoofd in de lucht en tong naar buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

hoofd in de lucht en tong naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:51

hey bokkers!
ik heb deze week geoefend voor de wedstrijd die ik vandaag had.
nou liep ik de laatste 3 dagen (incl. wedstijddag) tegen iets naars aan :(
ik had dinsdag les, en zodra ik druk op de teugels nam ( niet perse voor aan de teugel maar ook bijv bij een overgang of stelling) gooide ze haar hoofd (scheef) in de lucht
en stak ze haar tong naar buiten. normaal doet ze dit nooit. Ik heb goede les waarin we werken aan de
nageeflijkheid (m.b.v slofteugelhierbij zeg ik dat ik niet elke dag met slof rij maar om de 2 dagen)
ze is een maand geleden bij de tandarts geweest dus je zou zeggen dat ze geen last van haar tanden kan hebben?? :?
iemand een idee wat dit is of tips?
grtjs xsarinax
p.s. ondanks dit ging de wedstrijd zeer goed! 187+ 5e prijs & 182

Anoniem

Re: hoofd in de lucht en tong naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:01

Goed dat je de slofteugel erbij vermeld want zo zie je maar dat dit niet echt fijn is voor je paard. Waarschijnlijk kan je paard nog niet goed nageeflijk zijn en dwing je dat af met de slof. Als gevolg dat het paard het hoofd wel omlaag doet maar dus een andere manier vind om het ongemak te uiten, door bijv het hoofd omhoog te gooien. Het kan ook zijn dat je met teveel druk rijdt in de mond en dat het paard pijn heeft in de mond. Of een combi van de twee.

Anyway, ik zou op zoek gaan naar een andere instructrice want die horen je geen slofteugel aan te prijzen maar met geduld en goede uitleg te leren hoe je je paard zijn lijf goed leert te gebruiken. Het is wel duidelijk dat je paard dat nu niet kan.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:08

ik snap wat je bedoeld. Mijn instructrice is zelf ook niet van de ''hulpteugeltjes'' en daarom gebruik ik het heel weinig. maar ook zonder slof krijg ik haar zelf nageeflijk en los in het bit.... soms is er wel wat spanning. Verder krijg ik op mijn protocollen vermeld dat ik te vriendelijk rij. teugels te los heb. maar dit gedaan omdat ze zo deed. Ik hoef nooit veel druk in de mond te zetten, dus verder denk ik niet dat het daar aan ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:11

Correct nageeflijk kun je simpelweg niet bereiken door een slof te gebruiken. Dus probeer zelf correct aan de nageefljkgeid te werken. Wat er nu ook kan gebeuren is dat het paard een lichamelijk ongemak heeft en dat uit in de mond. Ik hoop trouwens niet dat je de neusriem strakker hebt gedaan of iets.?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:21

Joolien schreef:
Correct nageeflijk kun je simpelweg niet bereiken door een slof te gebruiken. Dus probeer zelf correct aan de nageefljkgeid te werken. Wat er nu ook kan gebeuren is dat het paard een lichamelijk ongemak heeft en dat uit in de mond. Ik hoop trouwens niet dat je de neusriem strakker hebt gedaan of iets.?

nou! toevallig wel! door mijn instructice! die vond de neusriem te los dus heeft die hem strakker gedaan. maar ik vond dit zo strak zitten dat ik hem weer terug heb gedaan. en voordat ze hem vers rtel had was het al mis . dus daarmee heeft het denk ik niet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:23

Dat bedoel ik dus... Daardoor kan het paard ook pijn in de mond krijgen. Een bit drukt op het bot in de mond en als het paard zijn mond niet open kan doen om dat een beetje te ontzien dan krijgt ie pijn, en dat kan lang gevoelig blijven.
Echt waar, denk maar eens na over een andere instructrice want dit hoort niet ;) Helaas gebeurd het vaak zat, dit soort tips en aansnoeren etc hoort gewoon niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:26

Compleet eens met Joolien.
Je instructrice neemt misschien een makkelijkere weg met schijnbaar meer resultaat, maar dat resultaat is niet echt.
Je instructrice aanspreken op dat je niet met slof wilt rijden en dat neusriem aantrekken echt not-done is kan ook, maar ikzelf zou dan niet denken dat er veel kans is op veel verbetering. Blijkbaar zit het toch ingebakken om zulke trucjes te gebruiken, dan ben je een stuk beter af met een andere instructrice.

Er zijn er genoeg te vinden, en genoeg echt goede ook die je kunnen leren rijden compleet vanuit jezelf en met een standaard optoming zonder allerlei dingen extra aangesnoerd.