Zouraya en ik voor het eerst HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illustre

Zouraya en ik voor het eerst HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:08

Hallo,

Bij deze foto's van mij en mijn 7 jarige qruzado Andalusier Zouraya (spreek uit: zoeraja). We zijn gewoon nog bezig met de basis. Lang en laag, op de eigen benen leren lopen en ontspannen. Voor nu is dat al moeilijk genoeg. Ik sta altijd open voor tips en commentaar mits normaal gebracht en onderbouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kiepert nog erg snel vanuit onbalans op dr voorhand, er zit al verbetering in maar we zijn er nog lang niet! Zelf moet ik recht op blijven zitten en niet te veel mee willen bewegen op sommige momenten. Hakken uitdrukken. En meer proberen mee te geven met mijn binnen hand.

Wees lief voor ons, Xxx

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:16

Je theorie klinkt goed, maar dat zou ik wel anders in praktijk brengen. Wat je nu doet is geen lang en laag, maar laag en (te) rond. Zo laag en zo rond dat zij voor de rest niets meer kan doen. Ze loopt ontzettend op de voorhand, want ze kan het niet verwerken. Dus hier heb je eigenlijk niet zoveel aan qua lichamelijke training.

Probeer wat meer te focussen op de achterhand en dit wat ze nu doet niet toe te laten (bijv. handen wat naar voren en met de benen het paard naar de hand toe rijden).

Probeer meer te werken naar de houding van de enalaatste foto (mag wel ietsje lager) en daarin af te wisselen (iets meer het neusje eruit, dan weer wat dieper, lager, hoger etc. etc.).

Illustre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 19:22

Geryon schreef:
Je theorie klinkt goed, maar dat zou ik wel anders in praktijk brengen. Wat je nu doet is geen lang en laag, maar laag en (te) rond. Zo laag en zo rond dat zij voor de rest niets meer kan doen. Ze loopt ontzettend op de voorhand, want ze kan het niet verwerken. Dus hier heb je eigenlijk niet zoveel aan qua lichamelijke training.

Probeer wat meer te focussen op de achterhand en dit wat ze nu doet niet toe te laten (bijv. handen wat naar voren en met de benen het paard naar de hand toe rijden).

Probeer meer te werken naar de houding van de enalaatste foto (mag wel ietsje lager) en daarin af te wisselen (iets meer het neusje eruit, dan weer wat dieper, lager, hoger etc. etc.).

Dit is de houding die zij aan neemt, en dat is te rond ja dat weet ik. Maar dat is voornamelijk nog door haar onbalans, het is of dit of met dr hoofd in de lucht. Ik probeer haar daar vanuit weg te rijden maar dat vind ze nog erg moeilijk en komt dan eigenlijk weer omhoog. We zitten nu op een punt dat het net het een of het ander is.

Ik rijd haar absoluut niet op mijn handen. Wat ik doe is haar recht stellen en meestal zakt ze meteen. Dat vang ik dan op met mijn handen en geef dan gas als het kan. Ik kan niks forceren zou ik dat willen want dan word ze nijdig, en groot gelijk, haha.

Ik ben het verder volkomen met je eens hoor. :)

xCODA

Re: Zouraya en ik voor het eerst HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:07

Wat mij opvalt is dat je je binnenhand meer naar je toe hebt. Dus je rijdt haar op je binnenteugel. Probeer haar wat meer op de buitenteugel te pakken en je handen op een gelijke hoogte te houden.

Verder zie ik veel spanning op de teugel, veel druk in haar mond. Dus laat op de tijd los. Loopt ze naar beneden, open jij je hand een beetje. ;)

Maar wat een knap paardje!! <3

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:33

De voorlaatste foto is netjes, maar de rest is eigenlijk té. Ze kruipt dan erg achter de loodlijn en dan kan je geen soepele aanleuning hebben. Ik zou ook je hakken wat meer uitdrukken en dan ga je waarschijnlijk ook wat rechter zitten want je leunt behoorlijk naar voren... Op sommige foto's heb je je handen ook wat laag. Ik snap volledig dat het makkelijker voelt om je handen lekker breed te zetten en laag te houden omdat ze dan sneller haar hoofd laat zakken. Maar probeer daar toch wat van af te stappen :) Ik vind je zadel ook redelijk ver naar voor liggen en het lijkt de schouder van je paard wat te belemmeren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:08

Ik herken dit precies, doet Zafirah ook; Veels te diep of omhoog. Is vervelend en moeilijk, maar wat helpt is veel, echt heel veel overgangen rijden. Als je dat lang genoeg traint wordt ze sterker vanachter en zal ze makkelijker haar balans vinden, en dus wat meer opgericht gaan lopen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:31

mooi paard, maar zie ook geen echte lang laag los foto's,maar je wilt het iig al wel, dat is al goed.
Probeer je handen meer naar voren te brengen en een zacht gebogen lijn van paardenmond naar elleboog te krijgen, de hoek moet er een beetje uit.
je zadel mag een stuk verder naar achteren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:38

Je zadel mag zeker 5 cm terug. Komt jouw zit ook ten goede (ze zal veel breder voelen.) Probeer echt rechtop te gaan zitten.
Het lijkt op sommige foto's net alsof ze je uit het zadel trekt. Hoe meer gewicht jij (ze loopt toch al op de voorhand) op de
voorhand brengt. Hoe minder balans zij heeft.

Verder zou ik kiezen om haar veel meer voorwaarts te rijden en veel te schakelen. In het voorwaartser hebben ze ook meer balans
(dus betere stuwing en jij ook dus meer balans) en met veel schakelen leert ze juist weer actiever worden. (achter sterker worden en stukjes dragen ipv stuwen)

Tis idd laag en rond en geen lang laag. Maar dat had je zelf ook al teruggezien.

Leuk diertje hoor! Succes verder!

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:35

Je wordt vaak uit 't zadel getrokken, dit kan je voorkomen door iets naar achteren te gaan zitten,
je zit net een stukje te ver naar voren.. Verder eens met bovenstaande reactie's.

Angel2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:41

Je kijkt zelf naar beneden je paard kijkt naar beneden let daar op. En je gaat met je schouders erg naar voren. Zet je paard iets meer omhoog , dat zie je heel goed op foto 2.

Veder heb ik geen commentaar maar let daar even goed op!
heel veel succes.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:45

Denk dat je nu wel weet wat je moet veranderen, maar wat zegt jouw lesgeefster van tips etc?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:48

Zit je continu door?.