Onevenwichtige / ongecontroleerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Onevenwichtige / ongecontroleerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:53

Hallo!

Ik zit al langer met een probleempje met mijn verzorgpony.
Stap en draf rijden gaat allemaal goed, figuren rijden, aan de teugel, gaat ook allemaal zeer ontspannen. Maar vanaf het moment dat ik in galop aanrijd is alle ontspanning eruit, ze rent totaal onder me uit al het evenwicht is er uit en ze struikelt voor het minste.
Ik heb al geprobeerd aan de lange teugel op haar eigen tempo gewoon de hoefslag rond maar dan valt ze steeds weer heel bruut terug naar draf vanaf er een bocht aankomt.
Voltes in galop ook geprobeerd, vaak gaat ze bijna onderuit omdat ze zooo scheef gaat hangen, ik moet zelf ook helemaal aan de buitenkant van m'n zadel gaan zitten omdat het echt niet gaat zo.
Aan de longe in galop struikeld/schuift ze ook voor het minste.
Ze is een schat van een pony en in draf is alles zo fijn en rustig, iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Alvast bedankt!

Elles

Re: Onevenwichtige / ongecontroleerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:25

Als ik het zo lees, heeft de pony helemaal geen eigen balans in galop, helemaal omdat het aan de longe ook zo gaat, als je er niet op zit. Voor zo'n dier is het ontzettend moeilijk om in de bak te galopperen, het is een opeenvolging van bochten en juist daar gaat het fout.

Durf je ermee naar buiten? Wat gebeurt er als je haar een poosje laat galopperen op een lang, recht pad?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:11

Dit is een paard waarmee je nu alleen nog maar rechte stukken moet gaan galopperen. Dit paard is niet sterk genoeg of heeft iets niet goed zitten in de rug waardoor hij niet kan buigen in de bochten. Hierdoor gaat hij als een motor door de bocht en heeft erg veel moeite met zijn balans.

Met dit paard moet je rechte lijnen gaan rijden in alle gangen en niet aan de teugel rijden. Eerst moet de balans goed zijn, dan kun je pas je paard aan de teugel gaan rijden.
De nek helpt het paard bij zijn balans.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:18

Ik rij meestal buiten, en dan gaat het wel goed eigenlijk. Dan galoppeer ik af en toe op een groter veld hele grote voltes en dan loopt ze mooi in balans. Buiten op rechte lijnen wordt ze nogal snel heet dus dan is het gewoon hard rennen, ze is makkelijk terug te rijden maar een rustige gecontroleerde galop krijg ik er dan ook niet echt uit..
Ik sprong vorige week zondag een laag kruisje met der en ik ree aan in draf, ze sprong rustig en netjes er overheen en sprong na de sprong in galop aan, na één galoppas mistrapte ze zich en ging ik met paard en al tegen de grond, of dit nu te maken heeft met een putje in de grond of ook met het evenwicht.. (ik spring amper met der misschien 1x in de 3 maanden en dan zijn het echt mini kruisjes en helemaal niet veel..)

@HBZ in draf en stap aan de teugel lijntjes figuren gaat allemaal, het is echt enkel in galop dat ze er last mee lijkt te hebben.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:19

Ik zou inderdaad veel rechte stukken buiten gaan galopperen, of in een weiland en dan af en toe kijken of je haar op een volte kunt opvangen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:22

je kan het ook trainen door buien veel tempowisselingen in galop te rijden. daardoor wordt je paard ook streker.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:56

Hoi,

Is het paard al een goed door de da nagekeken? Zou idd ook iets niet goed in de rug kunnen zijn (bijv ataxie). Dan hebben ze ook weinig controle over de achterhand

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:24

Door een DA is ze niet nagekeken hiervoor nee, maar het is mijn verzorgpony dus heb hier weinig over te zeggen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:27

hm moeilijk dan. Hoe is haar staarttonus? Paarden met ataxie herken je meestal aan de slappe staart (weinig tegendruk als je de staart optilt).
Wellicht dat je anders ook gewoon kunt beginnen met alleen rechte stukken galopperen en terugpakken voordat je in de hoek bent

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 19:33

Ze loopt heel makkelijk met d'r staart omhoog en met plassen heeft ze hier ook totaal geen probleem mee!

Ben vandaag een open veld in gegaan om rechte stukken te galopperen, maar ze werd zo heet ze wou alleen maar hard, het werd eerder een gevecht voor een normaal tempo. Heb der even laten uitrazen dan beetje terug genomen maar merkte dat ze moe werd want ze heeft niet veel conditie dus heb het daar voorlopig maar bij gelaten. Kon wel in de piste 2 redelijke hoefslagen rond galopperen dus :)