Aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:00

Hoi,

Sinds een aantal weken rijd ik een nieuw paard,
ik ben net weer begonnen met het rijden na een tussenstop van een halfjaar.
Ik durfde niet meer te rijden na 2 keer een val met mijn onlangs overleden merrie.
Ik heb toen wat hulp gehad en het rijden gaat nu super.
Ik ben eerst begonnen met rijden op een E-pony en nu rijd ik een ongelooflijk leuke merrie.

Ze kent de basis maar ales gaat niet helemaal soepel.
Alle overgangen en figuren pakt ze prima op maar het aanspringen in galop is echt een drama.
Ze gaat eerst heel hard draven, hierbij neem ik haar wel terug en na een aantal keer springt ze wel aan maar dan gaat ze als een idioot door de bak waardoor ze zichzelf al een bloedneus heeft geslagen.

Ik denk dat we een stukje balans missen.
Hoe kan ik haar helpen om wel ontspannen aan te springen?

Groetjes

Juuultjee

Re: Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:33

Hoe bedoel je bloedneus geslagen??

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:36

Is het een jonge merrie?

Goed oefenen met tempo's rijden. Hoe lang rij je haar al? Anders is het misschien voorlopig genoeg om te werken aan de stap en draf. Veel tempowisselingen rijden, zodat je haar op je zit terug kunt rijden. Op het moment dat je dan aan de galop toe bent is het makkelijker om haar terug te nemen als ze weer zo hard gaat draven. En altijd eerst terug naar jouw tempo voordat je doorzet en weer in galop aanspringt :)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat paarden vooral veel moeite hebben met inderdaad de balans, en de stelling geloof ik. Ik raad je aan om eerst een volte te rijden, niet te groot maar ook niet te klein zodat je de stelling in ieder geval hebt. Als je dan de correcte hulpen geeft op het moment dat je uit de volte komt, is het aanspringen al iets makkelijker.

Heel veel succes met haar, leuk dat je weer een uitdaging hebt gevonden :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:54

@tonylove, ze vliegt zo idioot met haar hoofd naar haar neus en haar voeten in de lucht dat ze zichzelf met haar knie een bloedneus had geslagen.

@Rubber Duck, thanks voor je tips :)
Op de volte aanspringen deed ik altijd al, dat is voor haar ook makkelijker.
het rare is dat alles in de stap en draf al heel gemakkelijk gaat maar ik ga ermee aan het werk :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:04

liespower94 schreef:
Alle overgangen en figuren pakt ze prima op maar het aanspringen in galop is echt een drama.
Ze gaat eerst heel hard draven, hierbij neem ik haar wel terug en na een aantal keer springt ze wel aan maar dan gaat ze als een idioot door de bak waardoor ze zichzelf al een bloedneus heeft geslagen.

Groetjes

Hoi Lies,
waar ik altijd mee begin - de eerste of 2e minuut als ik bovenop een jong paard zit: "Ook met mij aan boord kun je stoppen op de achterhand". (Meestal is dat met grondwerk goed voorbereid en gebruik ik "een touwtje om de hals", wat Linda Tellington een balansteugel noemt.)
Dat klinkt raar, want jouw probleem is een paard, dat nou juist de overgang naar de "hoogste versnelling" moeilijk kan handelen.

Het kost het dier kracht, en het is ook een soort levensverzekering. (Een jong dier dat hard gaat uit levensvreugde is 1 ding, maar een jong dier dat gaat racen omdat hij zijn evenwicht kwijt is, bang wordt - nee, dank u.)

Als deze merrie de overgangen naar stap en halt goed op de achterhand kan uitvoeren, heb je de achterhnd getraind om meer te gaan dragen. Het kan even duren, voor een dier het snapt - en het duurt sowieso een aantal weken, voor de achterhand sterker begint te worden.
En daar moet je het van hebben - het zijn niet de slechtste ruiters, die in het begin gewoon hele periodes niet galopperen.

Grote voltes zijn uitstekend, kleiner is niet per se noorzakelijk: maar het doel van een wending/ volte is: het binnenachterbeen extra onder de massa brengen en dus trainen, om extra kracht te leveren.
Je merkt, dat dat lukt, as het dier niet over de binnenschouder valt (binnenachterbeen is te weinig actief)
noch over de buitenschouder wegvalt (binnenachterbeen duwt alleen maar ipv. te dragen en onder te treden).

Is ze sterker in de achterhand, dan kun je dat uittesten, door galop te vragen in een rustige (maaar wel actieve) draf.
Drie tegen 1 gaat het dan veel beter en krijg je geen "circus" meer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:06

Janneke2 schreef:
liespower94 schreef:

Groetjes

Hoi Lies,
waar ik altijd mee begin - de eerste of 2e minuut als ik bovenop een jong paard zit: "Ook met mij aan boord kun je stoppen op de achterhand". (Meestal is dat met grondwerk goed voorbereid en gebruik ik "een touwtje om de hals", wat Linda Tellington een balansteugel noemt.)
Dat klinkt raar, want jouw probleem is een paard, dat nou juist de overgang naar de "hoogste versnelling" moeilijk kan handelen.

Het kost het dier kracht, en het is ook een soort levensverzekering. (Een jong dier dat hard gaat uit levensvreugde is 1 ding, maar een jong dier dat gaat racen omdat hij zijn evenwicht kwijt is, bang wordt - nee, dank u.)

Als deze merrie de overgangen naar stap en halt goed op de achterhand kan uitvoeren, heb je de achterhnd getraind om meer te gaan dragen. Het kan even duren, voor een dier het snapt - en het duurt sowieso een aantal weken, voor de achterhand sterker begint te worden.
En daar moet je het van hebben - het zijn niet de slechtste ruiters, die in het begin gewoon hele periodes niet galopperen.

Grote voltes zijn uitstekend, kleiner is niet per se noorzakelijk: maar het doel van een wending/ volte is: het binnenachterbeen extra onder de massa brengen en dus trainen, om extra kracht te leveren.
Je merkt, dat dat lukt, as het dier niet over de binnenschouder valt (binnenachterbeen is te weinig actief)
noch over de buitenschouder wegvalt (binnenachterbeen duwt alleen maar ipv. te dragen en onder te treden).

Is ze sterker in de achterhand, dan kun je dat uittesten, door galop te vragen in een rustige (maaar wel actieve) draf.
Drie tegen 1 gaat het dan veel beter en krijg je geen "circus" meer.

Dankjewel voor je goede tips!
Daar ga ik zeker mee aan het werk :)