Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

liespower94 schreef:Ze kent de basis maar ales gaat niet helemaal soepel.
Alle overgangen en figuren pakt ze prima op maar het aanspringen in galop is echt een drama.
Ze gaat eerst heel hard draven, hierbij neem ik haar wel terug en na een aantal keer springt ze wel aan maar dan gaat ze als een idioot door de bak waardoor ze zichzelf al een bloedneus heeft geslagen.
Ik denk dat we een stukje balans missen.
Hoe kan ik haar helpen om wel ontspannen aan te springen?
Groetjes
Janneke2 schreef:liespower94 schreef:Ze kent de basis maar ales gaat niet helemaal soepel.
Alle overgangen en figuren pakt ze prima op maar het aanspringen in galop is echt een drama.
Ze gaat eerst heel hard draven, hierbij neem ik haar wel terug en na een aantal keer springt ze wel aan maar dan gaat ze als een idioot door de bak waardoor ze zichzelf al een bloedneus heeft geslagen.
Ik denk dat we een stukje balans missen.
Hoe kan ik haar helpen om wel ontspannen aan te springen?
Groetjes
Hoi Lies,
waar ik altijd mee begin - de eerste of 2e minuut als ik bovenop een jong paard zit: "Ook met mij aan boord kun je stoppen op de achterhand". (Meestal is dat met grondwerk goed voorbereid en gebruik ik "een touwtje om de hals", wat Linda Tellington een balansteugel noemt.)
Dat klinkt raar, want jouw probleem is een paard, dat nou juist de overgang naar de "hoogste versnelling" moeilijk kan handelen.
Het kost het dier kracht, en het is ook een soort levensverzekering. (Een jong dier dat hard gaat uit levensvreugde is 1 ding, maar een jong dier dat gaat racen omdat hij zijn evenwicht kwijt is, bang wordt - nee, dank u.)
Als deze merrie de overgangen naar stap en halt goed op de achterhand kan uitvoeren, heb je de achterhnd getraind om meer te gaan dragen. Het kan even duren, voor een dier het snapt - en het duurt sowieso een aantal weken, voor de achterhand sterker begint te worden.
En daar moet je het van hebben - het zijn niet de slechtste ruiters, die in het begin gewoon hele periodes niet galopperen.
Grote voltes zijn uitstekend, kleiner is niet per se noorzakelijk: maar het doel van een wending/ volte is: het binnenachterbeen extra onder de massa brengen en dus trainen, om extra kracht te leveren.
Je merkt, dat dat lukt, as het dier niet over de binnenschouder valt (binnenachterbeen is te weinig actief)
noch over de buitenschouder wegvalt (binnenachterbeen duwt alleen maar ipv. te dragen en onder te treden).
Is ze sterker in de achterhand, dan kun je dat uittesten, door galop te vragen in een rustige (maaar wel actieve) draf.
Drie tegen 1 gaat het dan veel beter en krijg je geen "circus" meer.