gefrustreerd, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

gefrustreerd, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:41

Hoi,

ik ben iemand die snel (heel snel) gefrustreerd/geirriteerd/kniftig is.
en ja dus ook op het paard als het even niet lukt zoals ik het zou willen.
heeft iemand tips voor mij zodat ik rustiger word?
(de tip om niet naar het paard te kijken(tussen de oren door) maar heel ergens anders heen helpt niet)

Al vast dankjewel!

Martine

Re: gefrustreerd, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:45

ED -> RT-P

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:50

Even rustig in- en uitademen, tot tien tellen, goed nadenken over waarom je zo gefrustreerd bent en proberen de oorzaak van je frustratie weg te halen?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:54

Als het niet lukt en je voelt dat je frustratie krijgt, rondje met lange teugel gaan stappen. Helpt voor mij erg goed. Eerst wilde ik dan nog even doorrijden. Net zo lang tot het lukte. Dan ging het van kwaad tot erger. Dus rondje lang stappen, nadenken wat er fout ging en "fris" weer oppakken.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:59

Even een rondje stappen werkt voor mij ook inderdaad goed. En dan tijdens dat rondje vooral bewust een paar keer goed uitademen, zelf ontspannen.
Daarna probeer ik ook niet direct met dezelfde oefening weer verder te gaan, dat wekt vaak gewon de frustratie weer op. Beter is om even een stapje terug te doen naar een oefening die je wél goed kunt, al is t maar als bevestiging voor jezelf en voor je paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:04

Wat ook belangrijk is, is dat je goed weet waar je mee bezig bent, zodat je snapt wáárom je paard iets doet.
Want hij doet het natuurlijk niet om jou boos te maken.
En als je het gewoon weet op te lossen door het probleem aan te pakken hoef je niet boos te worden.
Dus goed les en verstand hebben van rijden.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:56

Met muziek rijden

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:56

Bedankt iedereen voor de reactie's! ik ga zeker dat rondje stappen proberen. en met muziek rijden helpt voor mij indd ook, maar wil soms meer richten op het rijden.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:59

Ben je anders ook snel gefrustreerd? Dan kun je je geduld trainen in het algemeen.
Anders: de tips hierboven: even jezelf en je paard hélemaal laten ontspannen en even nadenken over wat er fout ging en wat je anders kan doen, zodat het wel lukt :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:06

Uh, ja ben redelijk snel geirriteerd, ligt een beetje aan wat er niet lukt haha

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:06

Ik volg! Heb er ook last van :o

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:08

Als je het ook buiten het paardrijden hebt dan zou ik prof hulp daarbij zoeken.
Voorheen was ik ook gauw gefrustreerd maar door meerdere opleidingen,curssusen ben ik wel een stuk rustiger in het algemeen geworden.

Pak je probleem bij de bron aan ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:13

zijn er ook tips om wel gefrustreerd te raken? :+
ik ben juist het tegen over gestelde, kan weken ergens tegen aan lopen wat niet lukt zonder daar iets aan te doen.
als dan uit eindelijk ''de bom'' barst, weet paard lief ineens wel hoe het werkte en denk ik goh misschien moet ik toch eens strenger worden -O-

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:20

Je doel veranderen werkt bij mij heel goed. Dus je van te voren gewoon in stellen op een doel dat je paard makkelijk aan kan en wat voor jullie goed te doen is, dan kan het alleen maar meevallen :D

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:22

Als ik een periode heb met rijden waarin we veel nieuwe dingen moeten leren en toepassen en dat wil niet lukken kan ik daar ook wel van balen.. Ik doe dan altijd m'n telefoon met muziek aan en ga lekker meezingen doe even een andere oefening en rijd met de muziek door en probeer het later nog eens.. Vaak gaat het dan wel goed

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:37

nou over het algemeen ben ik wel rustig in me doen en laten, (op me gekke momentjes na) maar een voorbeeld: zonder de paarden: je moet een draadje door het oog van een naaldje doen, en het lukt ECHT niet gooi ik het neer, en doe ik het echt niet meer. met de paarden: ik wil wijken en ik weet echt 1000% dat ze het super goed kan, gaat ze schuin naar de hoefslag toe... dus dan geef ik extra been en dan gaat ze inneens KEIHARD draven. nou dan maak je me boos hoor haha.

Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:34

Mooi dat je op zoek bent naar manieren om hier iets mee te doen :)
IMO is frustratie het gevolg van verwachtingen die niet waargemaakt worden, dus dat kan misschien de basis zijn: naar je eigen verwachtingen kijken, zijn ze realistisch, heb je er iets aan? Zo niet, dan misschien iets naar beneden schroeven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:42

Wat ik eigenlijk altijd doe op het moment dat ik tegen een bepaald punt in de training aanloop waarvan ik wéét dat het paard het kan, is teugels los gooien en even een rondje wat leuks doen. Met m'n vorige paard deed ik dan rondjes heel hard galopperen tot ik zelf ook weer even zag hoe leuk ze het eigenlijk vond om voor me te werken, dat werkte bij mij echt heel goed. Het helpt in ieder geval heel goed om even iets te doen wat jullie allebei leuk vinden. Dan ben je weer chill, je paard is weer chill, en dan rijd je het er vaak zo uit. Des noods ga je even buiten een rondje stappen, en pak je je paard daarna weer op.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:40

Ik was ook altijd snel gefrustreerd. Wat bij mij heel veel heeft geholpen is kijken naar wat er WEL goed gaat. Al is het maar een paar meter! Ik rij nu met een veel positiever beeld en raak niet gauw meer gefrustreerd omdat ik ook veel let op de soms kleine stukjes die wel heel netjes gaan :)

onnonnonno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:47

Vroeg naar bed gaan :z elk dag

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:53

lissie_zigor schreef:
Met muziek rijden

:j

Maar wel maar 1 oortje in hoor, en niet te hard zetten... Of gewoon zonder oortjes als je paard het kan hebben :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:59

biancalaylo schreef:
nou over het algemeen ben ik wel rustig in me doen en laten, (op me gekke momentjes na) maar een voorbeeld: zonder de paarden: je moet een draadje door het oog van een naaldje doen, en het lukt ECHT niet gooi ik het neer, en doe ik het echt niet meer. met de paarden: ik wil wijken en ik weet echt 1000% dat ze het super goed kan, gaat ze schuin naar de hoefslag toe... dus dan geef ik extra been en dan gaat ze inneens KEIHARD draven. nou dan maak je me boos hoor haha.

Een paard doet niet iets om de ruiter te irriteren/vervelen.
Kortom zoek het probleem bij jezelf en leer 2000x tot 10 tellen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:03

Rondje lange teuel, adem in adem uit, bedenk wat jíj fout deed/anders moet doen en opnieuw. :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:11

Het feit dat je het je realiseert is al petje af! Heel stoer van je! Dan ben je klaar voor de volgende stap!

Als iets niet lukt, wil het wel eens helpen om even een rondje aan de lange teugel te stappen en goed nadenken waar het misgaat, wat je zelf deed en waarom je het deed en wat de reactie van je paard was. Eigenlijk ligt het altijd aan jezelf, en dat zal ook de reden zijn waarom je gefrustreerd raakt :D

En dan stap voor stap weer opnieuw beginnen! Succes!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:44

Jaa bedankt voor de reactie's het is sinds dien al een stukje minder geworden in iedergeval te paard haha:)