Volwassen paard hoevaak trainen en hoelang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileen92

Volwassen paard hoevaak trainen en hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:48

Hallo allemaal,

Hoevaak zouden jullie een twaalf jarig paard dressuurmatig trainen en hoelang?
Wanneer vinden jullie het te vaak en te veel/lang?
Heeft dit ook nog te maken met het niveau? Het niveau van de ruiter op dit moment is B.

Afwisseling in de zin van buitenritten zit er op het moment helaas niet in.

Paard komt iedere dag minimaal 8 uur buiten op de weide :).

Geryon

Re: Volwassen paard hoevaak trainen en hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:53

Ligt helemaal aan je doel. Zou sowieso minimaal drie keer per week minstens een half uur (buiten in- en uitrijden) dressuurmatig trainen om goede bespiering te behouden en om het paard vrij te houden van blokkades etc.

Maar je kan dat ook uitbreiden tot 6 keer per week bijvoorbeeld. Al zou een sprongetje tussendoor natuurlijk ook goed zijn voor de afwisseling.

_Eileen92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:57

Geryon schreef:
Ligt helemaal aan je doel. Zou sowieso minimaal drie keer per week minstens een half uur (buiten in- en uitrijden) dressuurmatig trainen om goede bespiering te behouden en om het paard vrij te houden van blokkades etc.

Maar je kan dat ook uitbreiden tot 6 keer per week bijvoorbeeld. Al zou een sprongetje tussendoor natuurlijk ook goed zijn voor de afwisseling.

Het doel is op het moment nog geen wedstrijden, maar dit is wel een optie voor de toekomst. Dus de training is vrij serieus maar nog niet op een hoog niveau.
Het paard heeft in verleden M gelopen dus heeft het zeker wel in zich.
Vinden jullie 6x per week trainen niet te veel voor een paard?

nicky2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:02

Ik zou iedergeval 3x in de week rijdenn.
En voorderest wel eens longeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:02

Hoeft niet teveel te zijn. Als je maar een goed trainingsschema hebt. Dus lichte trainingen afwisselen met zware trainingen in een goede volgorde etc.

_Eileen92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:11

Geryon schreef:
Hoeft niet teveel te zijn. Als je maar een goed trainingsschema hebt. Dus lichte trainingen afwisselen met zware trainingen in een goede volgorde etc.

Oke, en wat zijn dan echte zware trainingen en wat minder zware trainingen kun je daar nog iets meer over vertellen :)?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:30

Een volwassen paard kan gemakkelijk 6 dagen in de week een uur per dag gereden/gelongeerd worden. Wel moet dit natuurlijk opgebouwd worden, voor een volwassen paard dat geen conditie heeft is dit natuurlijk wel te veel. Ook 2 uur per dag is prima te doen voor de meeste paarden, mits opgebouwd. Ook maakt het verschil hoe intensief de training is. Een dag zwaar trainen moet je afwisselen met een lichte training of een rustdag de dag daarna.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:44

_Eileen92 schreef:
Geryon schreef:

Oke, en wat zijn dan echte zware trainingen en wat minder zware trainingen kun je daar nog iets meer over vertellen :)?

Bij mij is een lichte training meer werken aan het rechtrichten, actieve achterhand, mijn eigen houding. Een zware training is dan weer ontelbaar overgangen, tempowisselingen, oefeningen in galop, wijken, schouderbinnenwaarts,... Dus de lichte training is bij mij het onderhouden van wat al goed gaat, zware training is werken aan zijn moeilijke punten maar ook nieuwe dingen aanleren.

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:18

Ligt eraan hoe de conditie is van je paard.
Paarden op deze leeftijd rijden ook nog in de top mee.
Dus ik denk hij of zijn nog wel aan de bak kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:28

Wij proberen op dit moment dagelijks lichaamsbeweging te bieden zelfs. Paard staat 24/7 op de wei maar is zo looplustig dat ze na een uur dressuren het liefst nog even in de bak op haar eigen tempo zo hard mogelijk wilt galopperen. Ik ga erin mee, ik vind het fijn dat ze zo werklustig is en ik bied haar ook kansen daarin. Op het moment dat zij aangeeft haar energie niet meer kwijt te hoeven in werken (want in principe kan ze ook heen en weer rennen op de wei natuurlijk) kom ik haar daarin ook tegemoet. Ze zal wel moeten werken, maar als die felheid waar ik nu heel erg mee worstel eruit is hoeft ze heus niet meer minstens 5 dagen per week gereden te worden.

Ik wissel wel veel af met longeren, zet haar dan bij en ook dan moet ze gewoon echt wel flink werken. Het is een beetje geven en nemen. Als je paard er allemaal niet zo veel zin in heeft hoef je ook niet zo vaak te trainen, als je paard graag wilt zou ik hem/haar er vaker bij pakken.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:40

Wat ik het beste vind is twee/drie dagen achter elkaar rijden en dan 1 dag rust of longeren. Dit is nodig om je paard goed in conditie te laten komen. Ik zou maximaal een half uur rijden, je kan beter een half uur goed en intensief rijden, dan een uur lang net niks. Het is ook beter om vaker te rijden i.p.v. langer ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:41

Ik rijd wedstrijden, ik rij 3 dagen, dan een dag rust, dan 2 dagen rijden, dan 1 dag longeren aan het halster stap + draf / rust, en dan weer van vooraf aan :). Gaat prima zo! Ik rij per keer 30 tot 60 minuten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:46

Hoelang? Tot het kwartje valt, dan meteen belonen, uitstappen en lekker de wei op. (Even lekker in de wei nog nabeweging is imo een mooie toevoeging aan je cooling down.)
Hoevaak? Ik rijd zelf meestal om de dag, zo blijft je paard blij om je te zien. Maar als je merkt dat dat niet voldoende is, kun je natuurlijk meer doen. Ook in de vorm van lekkere buitenritten, heuveltje op is een prima training. :)