Les met dikke Vince in het wit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Les met dikke Vince in het wit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:31

Weer een nieuw topic van Vince (New Forest, 147 cm, 9 jaar)! Zie hier ons laatste:
[RIJ-ITP] Voor het eerst boomloos en met bbp met Vince!

Sinds die tijd is m'n houding in galop en met doorzitten enorm verbeterd. Ook ben ik op allerlei manieren bezig om van mn angst met rijden af te komen en dat zie ik terug in m'n rijden.
In m'n vorige les aandacht besteed aan het loslaten bij het vooruit rijden (had op mn protocol staan dat ik meer moest loslaten) en het rechtrichten. Alleen heb ik dat loslaten iets te overdreven genomen, waardoor hij wel beter op mn been is geworden maar zich er nu steeds uit drukt. Gevolg, 5jes voor de middendraf waar hij eigenlijk 8en zou moeten halen.

Zondag had ik weer les en voor de gein eens in witte set. Bewust gekozen om een spoortje om te doen zodat ik me beter kon focussen op andere aandachtspunten. Met spoor om loopt die dan ook fantastisch, maar ik wil ook (tevens om zelf te leren meer consequent te zijn) dat ik hem zonder spoor makkelijk kan rijden.
Ben zelf ook erg blij met zijn hoofd-hals houding, welke een stuk minder opgekropt is.

Het laatste stuk van de les tilde hij zijn achterbenen een halve meter op, zo actief! Kreeg een fijn compliment dat ze er wel potentie in zag. <3 Zaterdag toch nog onverwachts op concours (5e keer, B paarden), hoop dat ik z'n aandacht erbij kan houden en hem fijn aan het been kan krijgen...

Thanks Denise (_Deniise_) voor het maken van de foto's! :D

1. Ruime stap blijft moeilijk, wel fijn de bocht door
Afbeelding

2. Op een voorwaartse manier proberen om mn been te buigen, nagevelijkheid komt later
Afbeelding

3. In het begin wil die vaak wat onregelmatig lopen in de bochten, hier probeer ik hem dan actief doorheen te rijden.
Afbeelding

4. Eerst actief, dan ontspannen en dan nagevelijk. Vind ik een fijn beeld!
Afbeelding

5. Lekker lang in z'n nek, ook blij met mijn houding (ondanks sta momentje)
Afbeelding

6.Actief en ontspannen door de bocht :)
Afbeelding

7. Mijn hand nog wat strak, maar wel fijn opwaarts
Afbeelding

8. Stukjes wijken in galop, wordt die fanatiek van! :D Wel er op letten dat ik op m'n been rij en mn binnenhand ontspan..
Afbeelding

9. Fijn!!
Afbeelding

10. Ook fijn!
Afbeelding

11. In z'n vooruit ook bij me houden
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Vanaf hier ging die sjouwen!
Afbeelding

14. Mooi actief van achteren
Afbeelding

15. En lekker uitdraven :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! *D

Lottie00

Re: Les met dikke Vince in het wit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:34

Ziet er goed uit hoor :D

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:01

Leuk paard, het enige wat ik persoonlijk minder leuk vind om te zien is dat je continu met je spoortjes richting de buik zit en ik een beetje bang ben dat je tijdens bijvoorbeeld het lichtrijden hem elke keer onbewust prikt. Nu kan dat aan de foto's liggen en dan heb ik niks gezegd.

Heb net ook even je vorige topic bekeken en moet zeggen dat ik het er allebei heel fijn uit vind zien maar dat ik hem op deze foto's een stuk actiever vind lopen +:)+

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:40

Ziet er goed uit!

Alleen heb je op sommige foto's pianohandjes ( heb ik stiekem ook :o )
let daar goed op ;)
en vooruit kijken! :)

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:32

ziet er heerlijk ontspannen uit!
en wat is Vince toch een leuk ding zeg :D

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:01

Ik vind het er niet ontspannen uit zien. Het oogt allemaal wat strak.
Je bent behoorlijk streng met je handen, geef hem wat ruimte van voren.
Ook loopt hij op de voorhand. Ga je concentreren op de achterhand, dan pas op de voorkant.
En misschien kan je die sporen achterwege laten, en je paard aan het been gaan maken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:19

Het ziet er op zich netjes en heel ontspannen uit, ga zo door!
Alleen loopt hij steeds nét niet helemaal nageeflijk, hij zit er tegenaan maar is er net niet helemaal door, ik heb het idee dat hij zich daardoor een beetje vastzet in de kaak.
Zou mooi zijn als je hem er echt doorheen zou kunnen krijgen, dan laat hij zijn rug mooi los en ik denk dat hij dan nog veel beter gaat lopen dan hij al doet ;).
Neemt niet weg dat je al een heel eind op de goede weg bent, succes met je wedstrijd zaterdag!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:22

hoe zit dat nu, prik je nu steeds met je sporen? ( zolijkthet)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:37

Erg leuk paard!

Ik zou proberen je tippen iets meer naar binnen te draaien, je gebruikt je spoortje absoluut niet slecht of onvriendelijk maar je wil natuurlijk niet dat hij bot op je been wordt. Het is erg slim om niet vaak met sporen te rijden, ik doe dit zelf ook soms. Als je je hakken gaat uitdrukken kan je je bekken ook meer ontspannen, ik zie hier toch nog wat spanning. Ook in je armen lijkt het alsof je wat spanning hebt. Ik zou je teugels wat korter nemen, want nu zit je af en toe bijna tegen je buik aan. De galopfoto's zien er erg fijn uit :)

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:37

Leuk dier!!
Ik zou op moment vooral aan de ontspanning werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:20

Wat mij meteen opvalt is dat je op alle foto's je binnenhand meer terug hebt of soms over de hals drukt. Probeer je binnenhand luchtig te houden of naar binnen te nemen, niet over de hals of terug.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 07:55

Wat een wisselende reacties! Gelukkig ben ik zelf wel heel blij met het beeld :D

Even ter vergelijking wat foto's opgezocht m.b.t. z'n hals. Ikzelf zie dit veel liever in de B dan een neppe krul of spanning in de hals.
Eerder zette hij zich enorm vast in zijn kaak (mede door mijn strenge hand en angst).
Dit is bij Vince het gevaar met er net doorheenrijden; hij valt terug in tempo en valt gelijk op de voorhand.
Hier probeer ik dus een middenweg in te vinden; eerst tempo en ontspanning, dan pas nagevelijkheid.

Ik leer juist rijden op m'n buitenteugel, ik vind niet dat ik een hele strenge binnenhand heb. De eerste paar foto's moet ik hem meer helpen in de bochten om op m'n binnenbeen te buigen en stelling aan te nemen. Echter zie je bijvoorbeeld op deze foto dat ik regelmatig mijn hand naar voren zet. Deze dingen moet ik wel kleiner maken omdat ik wel verbinding moet houden, daarom deze foto eerst niet geplaatst.

jjustangela schreef:
Ik vind het er niet ontspannen uit zien. Het oogt allemaal wat strak.
Je bent behoorlijk streng met je handen, geef hem wat ruimte van voren.
Ook loopt hij op de voorhand. Ga je concentreren op de achterhand, dan pas op de voorkant.
En misschien kan je die sporen achterwege laten, en je paard aan het been gaan maken.

Ik vraag me af of je überhaupt hebt gelezen wat ik heb geschreven..

En qua spoorgebruik, ik het begin gebruik ik hem hoogstens een paar keer om door de bocht te helpen, verder prik ik hem echt amper. Ik moet wel meer er op letten m'n voet naar binnen te draaien met aandrijven zodat er meer verschil is tussen kuit- of spoorhulp.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:59

Wauw wat een prachtig paardje :wow:

Ziet er goed uit!

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:51

Leuk paardje!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:56

Ziet er goed uit,
op sommige momenten heeft hij echt een geweldig achterbeengebruik, wees daar zuinig op want dat ga je straks als jullie in de hogere niveau's rijden zeker nodig hebben :)

Ik zou je aanraden om lekker veel overgangen en figuren te rijden, zo laat je zijn mooie achterbenen lekker werken en komt die nageeflijkheid vanzelf :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:37

Thanks!! Het is jammer dat de foto's in draf niet helemaal lukten, hij kwam soms een halve meter omhoog met zijn achterbeen!
Hij heeft wel een rugblessure (waar ik overigens nooit wat van heb gemerkt) dus ik ga er vanuit hooguit L2 oid te halen. Het is ook mijn eerste pony en eerste keer concours dus ik ben al blij met m'n eerste twee winstpuntjes :):)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:50

Wat een leuke, fanatieke pony! :) Ik zou hem graag meer over zijn rug willen zien en iets slanker. Lengtebuiging met een dikke buik is echt moeilijker dan wanneer hij goed op gewicht is ;) In de galop komen er fijne plaatjes voorbij, in de draf mag hij nog iets ronder hier en daar. Dan drukt hij net wat tegen je hand aan als het ware.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 02:10

Wat een super leuk paardje heb je! Soms ben je misschien een beetje streng met je hand, maar daar heb ik zelf ook 'een handje van' soms. :+ Verder ben ik het met je eens dat het belangrijk is dat je hem lekker voorwaarts hebt en het been er goed onder. Het diepere nagevelijk rijden komt dan vanzelf wel! Ik vind jullie leuk!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 10:53

Oh hou op schei uit, hij is echt moddervet!! Hij had een periode dat die wat slanker was, maar nu met het verse gras... Valt niet tegenop te trainen! Maar is inderdaad een grooooot (letterlijk) aandachtspunt!

Van de week haalde ik hem met een grote bijtwond op z'n rug uit de wei.. Lijkt beter te gaan, vanavond probeer ik even hoe die op een zadel reageert. Hopelijk dus gewoon concours dit weekend!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:23

Je bent goed bezig Eline, het geeft ook steeds een fijner beeld. Tuurlijk ben je er nog niet, maar het is zo leuk om te zien dat je altijd bezig gaat met tips.
Mooi achterbeen op de laatste paar fotos. Ook goed dat je met je angst bezig bent!
edit; zag je topic wat laat

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:09

Haha toch leuk dat je nog even reageert! En dat je de vooruitgang ook ziet :D

Afgelopen weekend overigens 3e geworden, morgen mogen we weer :D
Afbeelding
Afbeelding

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:10

Ziet er netjes uit. Mooi paardje.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 08:50

Dankjewel!

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:42

Ontzettend leuke pony!

Ik ben ook heel erg van het voorwaarste rijden met inrijden en idd de nagefelijkheid komt dan vanzelf. wel vind ik het belangrijk voor de ontspanning dat de pony wel mijn hand wil volgen naar beneden. dus niet er tegen in wil gaan. het lijkt alsof jou pony er tegen in gaat en het liefst gaat trekken en dat willen we natuurlijk ook niet, (sorry als ik het verkeerd zie hoor). het lijkt alsof jij ook heel gespannen zit. ook een beetje'moet' terug trekken om je handen op dezelfde plaats wilt houden. dit moet je niet doen, krijg je alleen maar spierpijn van. je kan beter dan iets meer vragen, spelen met je vingers, hoeft maar heel lichtjes. wel opletten dat hij dus voorwaarts blijft.
Als het paard met zijn hoofd laag loop. het hoeft echt nog niet in de krul ofzo, dan ontspant hij fijn en rekt hij alle spieren in de hals, rug lendenen en kont op.

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:49

Leuke pony!