snelle pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

snelle pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:58

Ik rij sinds februari op een haflinger bij ons op de manege. We zijn sinds kort ook buitenritten aan het maken. Hij is alleen erg snel. Ook binnen in de bak. Met buiten rijden kan ik hem niet zo goed inhouden en ik ben bang dat er een trap aan komt van een voorganger (hij gaat altijd dicht op de voorganger lopen). Hoe kan ik hem nou goed terug nemen zodat er ruimte ontstaat?

Bedankt alvast voor de reacties!

Wist niet zo goed hoe ik de titel moest noemen.

Hamont

Re: snelle pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:14

Voorkom dat je aan de teugel gaat hangen en je benen afsteekt. Zo'n racemonster kun je het best op een volte sturen voordat je tegen de voorganger aanzit. Het moment vlak voor hij door wil drammen / je verliest bijna de controle over het tempo : terug naar stap. In het bos kun je natuurlijk geen voltes rijden. Misschien wil jouw paard graag een beetje vooraan, en is hij dan minder aan het racen.
Succes!

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:01

Voor de snelheid buiten heb ik niet echt een oplossing maar binnen zijn er een aantal dingen die je kunt proberen:
- Voltes rijden. Als het paard moet buigen is het lastiger om de snelheid te maken die hij blijkbaar wil.
- Gang terug rijden zoals hierboven al vermeld. Dan weer een gang omhoog zegmaar met een kleine hulp en contact met de teugel zonder te trekken. Als hij rustig deze overgang maakt laat je hem lopen en als hij meteen weer te snel naar voren wilt gelijk weer terug en misschien zelfs achteruit een aantal stappen. Dus veel overgangen waarbij het doel is een rustige overgang

Ik heb niet veel ervaring maar ik hoop dat dit helpt! Succes

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:41

Nog iemand wat ideeën? Heb het voornamelijk in de bossen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:45

mirthheee schreef:
Ik rij sinds februari op een haflinger bij ons op de manege. We zijn sinds kort ook buitenritten aan het maken. Hij is alleen erg snel. Ook binnen in de bak. Met buiten rijden kan ik hem niet zo goed inhouden en ik ben bang dat er een trap aan komt van een voorganger (hij gaat altijd dicht op de voorganger lopen). Hoe kan ik hem nou goed terug nemen zodat er ruimte ontstaat?

Bedankt alvast voor de reacties!

Wist niet zo goed hoe ik de titel moest noemen.

Het is eigenlijk de zaak van een manege of een stal die de dieren verhuren, dat ze veilig zijn voor de klanten die erop rijden. Dat ze goed afgericht zijn en of geschikt zijn voor dit soort dingen.

En anders moeten ze ervoor zorgen dat je daarin begeleid/ geholpen worden hoe dit aan te pakken.