Wedstrijdtraining niveau B proef 5 (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Wedstrijdtraining niveau B proef 5 (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:08

Ons allereerste topic op [HAW].

Dit jaar hebben we toch maar de stap gewaagd en als Belgische een officiële startkaart aangevraagd in Nederland om bitloos te kunnen starten. Jammer genoeg blijkt dat er in de praktijk bitter weinig officiële wedstrijden georganiseerd worden.

Aangezien ik toch echt wil tonen dat je ook bitloos fijn kunt trainen, wil ik wel eens een filmpje van onze training op bokt zetten.

Pony:
Naam: Marido
Leeftijd: 10 jaar
Ras: onbekend
In mijn bezit vanaf de leeftijd van 3 maanden en nog nooit met een bit gereden.
We zijn ondertussen 2x gestart waarvan de laatste keer afgelopen zaterdag op Equiday.

Problemen waar we zelf tegenaan lopen:
- overgangen terug, vnl de overgang galop-draf veroorzaakt nogal wat stress bij ponylief en resulteert dus in het wegdrukken van zijn rug
- middendraf is niet altijd taktmatig
- ik kijk zelf te veel naar beneden ipv om me heen

Graag opbouwende commentaar!

P.S. We krijgen wekelijks les.
P.P.S Marido wordt gereden met een kingekruist hoofdstel.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... t11I4v0wY#!

unicorn_kiss

Re: Wedstrijdtraining niveau B proef 5 (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:34

Ik vind dat je ontzettend netjes rijdt, in het bijzonder de overgang draf-stap ziet er goed uit. Jouw houding is rustig en stabiel, maar inderdaad, je mag meer vooruit kijken.
Is er een reden waarom je zonder bit rijdt?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:08

Leuk, en je rijdt netjes en rustig. Heeft die ook z'on leuk ontspannen lipje? haha
Mijn paardje gaan we proberen om bitloos in te rijden ook waarschijnlijk ook met kingekruis hoofdstel

AmyxChanella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:51

Je rijd heel fijn zeg ! ziet er ontspannen uit zoals je zegt inderdaad je hoofd meer omhoog en je overgangen wat oefenen ! Maar kvind het knap zo ontspannen rijden en dan bitloos ! netjess !

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:37

Ziet er goed uit! :D

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:20

Oh wauw, wat heb jij een keurige zit! Je handen en benen houd je prachtig mooi stil, en je komt zo netjes klein uit het zadel bij het lichtzitten. Je paardje lijkt wel wat op de voorhand te vallen. Misschien iets te ontspannen? Probeer hem wat actiever te maken door (schijn)overgangen te maken en figuren te rijden. Actie in de tent! En natuurlijk punten voor het bitloze :-)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:00

Ik vind dat je super netjes tijd. Probeer wel idd actiever te houden/maken.

Wel heb ik het idee dat het zadel voor jou iets aan de kleine kans is. Ik vind dat je veel op de lepel van het zadel zit. Ik kan het mis hebben. Maar het lijkt zo op het filmpje ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:47

Er vallen mij een aantal dingen op:

* Je mag je handen meer gaan dragen. Nu lijkt het alsof je ze vastzet op de schoft.
* Vind hem/haar vooral in draf regelmatig op de voorhand lopen.
* E afwenden en in stap, moet je echt in de wending doen en niet ervoor. Zo ook bij B de overgang naar draf. Bij A deed je het wel goed.
* Voltes moeten rond zijn. Ook de halve grote voltes. Die waren op die bij E en B na, allemaal vierkant.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:02

Hartelijk bedankt voor jullie fijne, opbouwende commentaar! En voor de complimentjes ook natuurlijk! *\o/*

Wat mijn houding betreft, komen we echt van heel ver hoor. Ik zat ontzettend voorover geduikeld met een enorm holle rug en extreme pianohandjes. Ik ben dus al heel blij met dit beeld! :D
Dit heeft er inderdaad ook toe geleid dat Marido soms de neiging heeft om op de voorhand te vallen en in mijn handen te gaan 'hangen'.
Hier werken we hard aan.

Het feit dat jullie hem soms te ontspannen vinden, is best wel ironisch eigenlijk. Marido was een pony die (vooral in stresssituaties) niets liever deed dan heel erg boven zijn tempo te gaan lopen en echt onder me vandaan te racen. Voor mijn gevoel loopt hij nu dus veel fijner dan vroeger, aangezien we erg naar die ontspanning hebben toegewerkt.

Wat de voltes betreft heb je helemaal gelijk hoor. Het probleem is alleen dat we deze proeven oefenen in een 20x60 piste waardoor ik de bogen van de voltes niet zo mooi kan verdelen. Daarom dat die bij E en B waarschijnlijk mooier zijn voor het oog.

Ik heb eigenlijk nog nooit opmerkingen gekregen over mijn zadel. Is net een jaar oud en past hem prima. Is qua zitting een 17'5 dus voor mijn maatje 36 wel groot genoeg denk ik zo.

Er is geen specifieke reden waarom hij zonder bit wordt gereden. 'Vroegah' waren we echte boshobbelruiters en trokken we met een touwhalstertje het bos in. Sinds zijn rugproblemen zijn we hem dan toch meer beginnen gymnastiseren en hebben we de dressuurmicrobe ook te pakken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:50

Leuke combi en ziet er lekker uit.
Wat me direct in het begin op viel was het hoge tempo dit wordt later al minder. Ik snap ook het andere commentaar over je zadel. In de film lijkt het of je helemaal op eind Vd lepel zit en in de galop lijk je ook niet echt te zitten.

Probeer je paard wat meer op de achterhand te krijgen. Daarnaast ben je volgens mij best een lange dame dus misschien dat een beugelriem gaatje meer er voor zorgt dat je meer in het midden v je zadel zit.
Probeer in de galop dan ook meer te zitten. En figuren zullen ook makkelijker gaan als jullie meer balans en tempo controle hebben.

Succes

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:19

Een oorzaak van het probleem met het feit dat je voltes bij A en C vierkant zijn, is dat je de hoeken doorgaat in die volte. Bij een volte A-X-A respectievelijk, C-X-C hoor je niet door de hoeken te rijden.
Verder is het al gezegd:
- Je handen meer dragen, probeer met staande vuisten te rijden (uiteraard geen strakke vuisten), ipv je handen te laten hangen (die pianohandjes waar je het over had. Snap dat het moeilijk is dat constant vol te houden hoor. Iets dat er zo ingesleten zit is zo ontzettend moeilijk om dat weer af te leren en te veranderen..)
- En je paardje loopt op voorhand en duikt te diep met zijn hoofd. Voor de ontspanning over de rug lang en laag rijden met veel wendingen, voltes etc. en voor de oprichting en de achterhand veel overgangen en schijnovergangen rijden, waarbij je zoveel mogelijk met zit en benen weg- en terugrijdt en je handen zoveel mogelijk ontspant en stil houdt en alleen af en toe een ophouding op twee handen om te ondersteunen, voornamelijk bij het terugrijden. (is waarschijnlijk het makkelijkst om daarmee op een volte te beginnen, tenminste dat vind ik zelf ;) )

Verder vind ik het er goed uitzien hoor! En leuk dat je bitloos rijdt :) Lijkt mij ook wel wat als ik ooit een eigen paardje heb.

Manouk90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:39

Probeer wat meer een knik in je ellebogen te brengen, daarmee versoepel je je hulpen en ziet het er gelijk veel beter uit! Op deze manier kun je nooit een soepele verbinding met de mond krijgen, omdat het breekpunt dan bij je handen zit ipv bij je ellebogen. Je ziet idd dan ook vaak pianohandjes, maar daar ben je dus al druk mee bezig.

Verder zoals al eerder genoemd, paardje loopt te veel op de voorhand. Zet m wat meer aan het werk door oa te gaan schakelen in tempo en hem van achter naar voren naar je handen toe te rijden.