FleurenMien schreef:Ik heb een vraagje, Hoe kan je het makkelijkst je benen/voeten stil houden?
De beste manier is, om de "stilte" op te bouwen vanaf jouw zwaartepunt, en dat zit plm. 2 cm onder je navel.
Dus echt in het zadel zitten, op je zitbotten. Wat (erg !!!) belangrijk is: actieve buikspieren, navel naar binnen, j eontspanne rug wordt langer en korter met de bewegingen van het paard en je draagt je hoofd recht boven je zitbotten.
(Bij centered riding is er de beeldspraak, "dat je hoofd een biljartbal is
, die balanceert op de biljartkeu van je wervelkolom".)
Oude truc: ga doorzitten met 1 hand voor aan je zadel vast. Je trekt dan jezelf in het zadel, zit rechtop (als een verende biljartkeu
je arm helpt dan om te doen, wat je buikspieren moeten doen.
(Met centered riding gaat iedereen lachen, maar OOK vanwege dat je zo plezierig rijdt. Even the horse begins to smile...!!)
(En misschien buikspieroefeningen....)
FleurenMien schreef:en als ik ga uitdrukken schieten me benen naar voren en zit het niet meer op een rechte lijn....
Precies: zo gaan die dingen.
Druk je hak dus ook NIET uit.
Instructeurs die dat belangrijk vinden, kennen alleen de trucjes. Van belang is, dat je hele been lang is, omdat het ontspannen naar beneden hangt. Omdat je beugelriem net iets korter is, zakt je hak gewoon naar beneden, als je voorvoet wordt opgetild en je been losjes en ontspannen is.
(Is je hak niet "naar beneden" is er idd wel iets mis, maar wat precies, dat zou vaker gezegd mogen worden. En je moet het dus niet oplossen door maar uit te duwen...)