Thiedeman??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_MB

Thiedeman??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 13:27

Hallo,

ik heb een dus een pony die heel sterk in de bak en op buitenrit (wil direct gaan lopen en is niet te houden) is.
in de bak rij ik soms met slof omdat hij anders wegloopt als ik wil galloperen. op buitenritten rij ik met een borsttuig, slof durf ik niet gebruiken op buitenrit..
maar ik blijf de slof een streng hulpmiddel vinden en gebruik deze amper. maar ze reageert er erg goed op, veel meer controle, ..

nu heb ik aan de vorige eigenaar gevraagd wat zij gebruikte.
blijkbaar sprong mijn pony vroeger 1m10 parcours en deed dressuur.
zij gebruikte voor haar een thiedeman.

maar wat is nu juist een thiedeman en helpt het echt??

ze is 1m40 (of iets groter) voor de maat van de thiedeman :)

alvast bedankt

groetjes

LoveBodin

Re: Thiedeman??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:32

Heb je les?
Dit is een dressuurmatig probleem, dat moet je niet willen oplossen met hulpteugels.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:30

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:46

ik krijg soms les ja ;) maar ik rij amper in de bak ;) wandelingen vooral

heavenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:50

Ik ben geen voorstander van hulpteugels. Maar een meisje op de manege had hetzelfde probleem en van haar instructrice moest ze de thiedeman gebruiken en bij haar heeft het echt enorm geholpen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:53

mijn paard gaat er dus ook vandoor op buitenrit. mijn lesgever adviseerde de thiedeman. werkt goed! (bij mij tenminste)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:56

ik zou investeren in een goede instructeur in plaats van in een hulpteugel..het zou toch fijner zijn als jullie samen een team worden en op een goede manier samen kunnen werken?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:58

Ook al rijd je enkel buitenritten, de basis moet er wel goed in zitten. Voor het plezier en de veiligheid. Ik raad je toch aan een goeie lesgeefster te zoeken die je kan helpen met dit probleem. Als de basis er goed in zit kun je uiteraard weer lekker buitenritten doen. Maar het kan echt gevaarlijk worden, als je paard onder je weg loopt terwijl je buiten bent.

Safety first!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:15

ik heb goede ervaringen met een thiedemann, het is een combi van een slof en een martingaal, als je paard sterk is en met zijn kop op zolder loopt werkt de thiedemann in als een slof maar zodra het paard wat nageeft/ minder sterk word is het eigenlijk een martingaal maar dan vast aan de teugel.
een vroegere bijrijdster gebruikte hem op mijn paard, zij was nog een vrij onervaren manegeruiter en mijn paard was 5 jaar oud en een flnke puber.
op mijn huideige stal gebruikt een stalgenootje ook de thiedemann op haar pony die flink sterk is en met thiedemann is dat te hendelen.
les nemen staat natuurlijk op de eerste plaats, maar een thiedemann is imo een zo vriendelijk mogelijke hulpteugel die werkt en waarbij weinig miss kan gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:13

De Thiedemann werkt idd , en het is een beetje zelfbegrenzend, dus het is eigenlijk een slof waar je als ruiter, niet meer dan nodig is kan gaan vragen.
Dus idd dit klinkt als tjaaaa de grote oplossing natuurlijk.
Maar dit is het niet, Je kijkt enkel over het hoofd dat jouw rijkunsten net iets te weinig zijn om dit paard correct te sturen, en dat leer je op deze manier natuurlijk nooit, zo los je dus het probleem niet op, je kan het enkel een beetje onder kontrole houden, en geloof me das echt niet hetzelfde.
Na jaren zal het probleem alleen nog sterker naar voren komen, en dan heb jij eigenlijk het paard zo een beetje verpest.
Dit klinkt mssn raar en vrij grof, maar ik geloof dit echt, leer anders te rijden , en je zal een heel ander paard voor je hebben dan.
Dus les nemen en durven je rijervaring even op de proef te stellen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:40

Nou als je een paard van 3 en half mee wil nemen op buitenrit, tja allicht dat die nog niet verkeers mak is, en van alles schrikt en gaat rennen. Zn jong paard wil je wel onder controle houden! En niet dat ie dadelijk denk: schrik ik ga rennen...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:42

AdnerB schreef:
ik zou investeren in een goede instructeur in plaats van in een hulpteugel..het zou toch fijner zijn als jullie samen een team worden en op een goede manier samen kunnen werken?

Hier ben ik het meeneens.
Je kan beter de basis nog ene keer oppaken etc. In plaats van een hulpteugel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:25

Dit is dus de verkeerde denkwijze, Je paard is dan al verprutst voor het ooit echt beleerd geraakt is.

novito schreef:
Nou als je een paard van 3 en half mee wil nemen op buitenrit, tja allicht dat die nog niet verkeers mak is, en van alles schrikt en gaat rennen. Zn jong paard wil je wel onder controle houden! En niet dat ie dadelijk denk: schrik ik ga rennen...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:53

Novito, een paard dat schrikt zal niet rennen, als het vertrouwen heeft in de ruiter. Als dat het niet heeft, kan je er een zwaar bit en een slof inhangen, hij gaat rennen. Of omhoog. Die energie moet ergens heen. En juist dat wil je niet.
Eerst dressuur, dan pas de rest.

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:13

in de ruitershops die ik ken (ik woon in Beligë) vind ik geen thiedemann :/

tips?
groetje

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:21

ik kreeg anders wel van meerdere mensen tips ervoor. jullie kunnen niet zien wat hij doet!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:17

Ik begrijp jou wel hoor, en ik begrijp ook best wel dat er veel mensen zullen zijn die zo een dergelijke soort van oplossingen naar voren zullen brengen.
Het werkt dus idd wel, maar het lost het probleem niet op, het maakt op de lange termijn het probleem eigenlijk erger dan het al is.
Bij het rijden van paarden is het toch de bedoeling dat de ruiter leert omgaan met het paard, en dat er als het ware een soort team (ruiter/paard) gevormd wordt, en dat kan eigenlijk alleen door rijtechnisch en idd af en toe een hulpmiddeltje de training zo op te bouwen dat er niet met hulpmiddelen moet gereden worden.
En je hebt zeer zeker gelijk dat ik het paard niet ken, ik zie het niet lopen, en ken ook zijn reacties niet, maar dat staat helemaal los van het feit dat eigenlijk altijd toch een rijtechnische vaardigheid nodig zal moeten zijn om een paard correct te rijden.
Er is een gezegde dat zeker veel waarheid bevat ; Waar kennis en kunde van de ruiter eindigd, daar start het gebruik van allerlei hulptuig.

novito schreef:
ik kreeg anders wel van meerdere mensen tips ervoor. jullie kunnen niet zien wat hij doet!!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:21

dat klopt ook, maar er word gewoon te snel geoordeelt dat de thiedeman slecht is...
en dat gezegde ken ik niet :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:50

LoveBodin schreef:
Novito, een paard dat schrikt zal niet rennen, als het vertrouwen heeft in de ruiter.
och wat klinkt dit leuk op papier. In de praktijk werkt het anders.. Vertrouwen is niet het juiste woord. Respect wel. Maar dan nog een paard dat echt schrikt gaat gewoon. En dan heb je nog van die etterbakken die het er om doen. Is allemaal niet van toepassing bij ts.

Hulpteugels kunnen best gebruikt worden, maar wel waar ze voor bedoeld zijn als (tijdelijk) hulpmiddel, zodat je kan toewerken naar een situatie waarbij je ze niet meer nodig hebt. Je moet ze niet gebruiken als vervanging van ..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:54

Sammie, klopt, maar een paard dat geen vertrouwen heeft in de ruiter zal er eerder vandoor gaan, dan een paard dat wel vertrouwen heeft in de ruiter.
Maar natuurlijk, elk paard dat echt schrikt, zal rennen.
Maar idd, dat is bij TS niet echt het probleem.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:11

Sammie schreef:
LoveBodin schreef:
Novito, een paard dat schrikt zal niet rennen, als het vertrouwen heeft in de ruiter.
och wat klinkt dit leuk op papier. In de praktijk werkt het anders.. Vertrouwen is niet het juiste woord. Respect wel. Maar dan nog een paard dat echt schrikt gaat gewoon. En dan heb je nog van die etterbakken die het er om doen. Is allemaal niet van toepassing bij ts.

Hulpteugels kunnen best gebruikt worden, maar wel waar ze voor bedoeld zijn als (tijdelijk) hulpmiddel, zodat je kan toewerken naar een situatie waarbij je ze niet meer nodig hebt. Je moet ze niet gebruiken als vervanging van ..

+1
ik gebruik het zeker tijdelijk!! en zeker niet als vervanging!!

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:08

Ik ben geen enorme voor of tegenstander van hulpteugels maar ben wel van mening dat deze ten alle tijden correct gebruikt moeten worden. Ik zie te veel mensen die een hulpteugel gebruiken waarbij deze constant inwerkt. Het is vooral belangrijk dat je hulpteugel alleen inwerkt op het moment dat het paard ook daadwerkelijk probleem of ongewenst gedrag vertoont.