Ik loop tegen een probleem aan en ik ben benieuwd of Bokkers dit herkennen.
Sinds zo'n 5/6 jaar ben ik mezelf steeds meer vragen gaan stellen bij de 'algemeenheden' waarmee ik ben 'opgevoed' op paardengebied. ''Ben ik het hier wel mee eens?'' ''Is dit wel diervriendelijk/eerlijk?'' ''Kan dit niet anders?''
Zo ben ik rond die tijd gestopt op de manege waar ik op mijn zesde begonnen was en begon ik wat rond te scharrelen. Ik heb een tijd bij mensen thuis gereden, een jaar westernles gevolgd en kreeg toen mijn eerste eigen paard. Met haar heb ik alles uitgeprobeerd: alle ''lozen'', rubberen/leren/happy mouth bitjes, etc. Ook heb ik mij verdiept in verschillende NH-methoden maar ik kon mezelf nergens in vinden. Ik ging heen en weer tussen op z'n boerenverstand en zweefteverij (om alles even oneerbiedig te noemen) maar kon me nergens echt in vinden.
Helaas heb ik afscheid moeten nemen van mijn eigenwijze merrie en ben toen door verschillende bijrijdpaarden weer terug in het engelse rijden gestroomd. Dit op mijn eigen manier, want ik zag en zie voornamelijk rukken en plukken om me heen en daar wil ik niks mee te maken hebben. Ook leerde ik een tijd terug de klassieke dressuur kennen en daarmee viel alles voor mij in theorie op z'n plek. Wel dressuur, maar correct en met respect voor het dier. Ik kon echter zo snel geen instructie in de klassieke dressuur vinden in mijn omgeving en zo hobbelde ik wat rond met als doel lang en laag en predikte ik ''stopt met trekken''
, iets waar ik nog steeds volledig achtersta. Alleen, ik kom niet verder.Nu ik dus een mooi, jong en onbedorven paardje van de stalbaas onder mijn kont heb, wilde ik graag gaan lessen. In de eerste instantie heb ik als doel om mijn paard zelf niet in de weg te zitten (houding, hulpen) en te werken aan onze basis. Ik wil haar absoluut niet zsm in de krul hebben. Ik ging op zoek met de instelling overal voor open te staan, maar niet zomaar al mijn principes overboord te gooien.
Ik heb nu tweemaal les gehad van een aardige meid die ik al wat langer kende van hoi en moi. Zij geeft aan zelf ook zo vriendelijk en licht mogelijk te willen rijden maar toch ben ik beide keren van mijn paard afgekomen met zere vingers, iets waar ik me erg slecht over voel want dit wil ik niet. Haar beargumentatie dat je het eerst hard moet doen zodat ze het leren snappen en zodat je het later af kunt bouwen, snap ik ook, maar het voelt niet goed. Geregeld kreeg ik de opmerking dat ik iets niet toe mocht laten, terwijl ik zelf niet goed wist wat ik deed en het dus niet de fout van het paard was. Tijdens de tweede les kreeg ik de vraag waarom mijn neusriem zo los zat en waarom ik er geen sperriem om had, omdat mijn paard haar mond steeds opendeed tijdens het rijden. Ik vind dit een teken dat ik te hard moet zijn met mijn handen (zie: zere vingers) maar hier was zij het niet mee eens.
Dit zijn zomaar wat dingetjes die mij o.a. hebben doen besluiten om er na deze 2 lessen een punt achter te zetten en de afspraak van deze week af te zeggen. Maar ik wil mezelf en mijn paardje toch graag verbeteren... alleen niet op deze manier. Ik ben erg geinteresseerd in de klassieke dressuur en ben mij hier ook actief in aan het inlezen maar zonder instructie lukt het in de praktijk niet.
Wat moet ik doen? Herkennen mensen zich in mijn verhaal? Ben ik toch te soft?
Alvast bedankt als jullie mijn ellenlange verhaal hebben gelezen