Lasco in de V.I.P klasse aan t werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lasco in de V.I.P klasse aan t werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:55

Beste Bokkers,

Vorige week zondag reden Lasco en ik een onderlinge wedstrijd! Ik ben met 178 punten eerste geworden! Ik vond dat ik lekker gereden had, ontspannen ook. Mn eerste wedstrijd was zeker niet zo ontspannen. Ik ben nog niet zo ver dat ik kan galopperen in een proefje, maar aan het eind van de protocol staat de galop er wel tussen. Wat ik zo raar vind is dat ze voor stap, draf en galop een 6 geven terwijl ik niet gegaloppeerd heb!! Protocol helaas pas thuis bekeken dus kon ook niet meer naar de jury gaan.

Nou ik ben vooral benieuwd wat jullie van het proefje vinden en wat eventueel beter kan en dan vooral de stap en draf in het algemeen.

Dan volgen er nog een paar foto's van het inrijden;
Afbeelding
Afbeelding

Lasco wil nog wel eens met zijn hoofd omlaag duiken waardoor hij de teugels uit mn handen trekt en mij uit balans.
Afbeelding

Afbeelding

En nog een staatsiefoto van het goudenduo

Afbeelding

Owja... ik weet dat ik in t proefje aan t end op t verkeerde been zit.. ik twijfelde echt stom dat ik niet alsnog gewisseld had!

Wees ajb niet te hard met commentaar geven :P

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:21

Fijn dat het zo goed ontspannen was :j
Probeer de figuren iets netter te maken. Bijvoorbeeld goed de hoeken in voordat je aan jouw gebroken lijnen begint.
Je ziet dat jouw balans nog niet optimaal is, maar dat komt vanzelf. Voeten mogen iets minder ver in de beugels. Verder vind ik je best wel netjes zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:26

leuk dat je plezier hebt gehad.

Wel zie ik een heel traag dier, die wel veel vlotter gereden mag worden. Je beugels mogen langer zodat je niet zo ver uit je zadel hoeft te lichtrijden. (de beweging gaat teveel naar voren ipv naar boven). Je krijgt o.a. daardoor een hele onrustige hand, met doorzitten reageert het paard er ook op.

Ik zie dat je op sommige punten heel netjes op de letters rijdt. En ach verkeerde been lichtrijden, kan iedereen toch overkomen?

MerleSimone

Re: Lasco in de V.I.P klasse aan t werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:30

Je mag je paard wel eens flink vooruit schoppen.. Doordat hij zo traag draaft kan jij niet in een lekker ritme komen en wat Knert boven mij zegt, dan moet jij heel hoog lichtrijden. Dit is erg zwaar voor zowel jezelf als je paard en door de snelheid even wat omhoog te schroeven zul je een veel actievere proef laten zien.

Gefeliciteerd met je eerste prijs! :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:34

Rubber_Duck schreef:
Je mag je paard wel eens flink vooruit schoppen.. Doordat hij zo traag draaft kan jij niet in een lekker ritme komen en wat Knert boven mij zegt, dan moet jij heel hoog lichtrijden. Dit is erg zwaar voor zowel jezelf als je paard en door de snelheid even wat omhoog te schroeven zul je een veel actievere proef laten zien.

Iemand die zo'n domme lompe uitspraak doet moeten ze schoppen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:36

The_Stig schreef:
Rubber_Duck schreef:

Nou dat spijt me zeer, had ik misschien anders moeten uitdrukken maar ik zie gewoon een paard dat té traag loop en daarmee wordt TS belemmerd in haar rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:38

Als ik mn beugels een gaatje korter doe gaan ze glijden zeg maar, vandaar dat ik deze lengte fijn vond. Ik vind t ook fijn om grip te hebben op mn beugels, soort van houvast.
Op zondag was de wedstrijd en die vrijdag had ik nog gelest en t proefje geoefend, hoeken door ging toen goed, helaas met de wedstrijd niet. Ik heb geprobeerd hem door de hoeken te rijden, helaas niet gelukt. Ik zal alle tips meenemen in de lessen die binnenkort weer zullen volgen! Misschien donderdag op buitenrit!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:53

Rubber_Duck schreef:
The_Stig schreef:

Nou dat spijt me zeer, had ik misschien anders moeten uitdrukken maar ik zie gewoon een paard dat té traag loop en daarmee wordt TS belemmerd in haar rijden.

Ik zie het andersom, de amazone zit het paard in de weg wat daardoor traag loopt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:02

Citaat:
Ik zie het andersom, de amazone zit het paard in de weg wat daardoor traag loopt.

Nu zou ik (evenals TS waarschijnlijk) graag onderbouwing en tips zien, want hoe kan ze dit volgens jou oplossen? :)

Naar mijn idee lost het tempo al het een en ander op, maar jouw inzicht kan ik ook begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:03

The Stig; Mag ik verdere uitleg? vind t nu een nutteloze uitspraak

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:17

Je hebt geen onafhankelijke zit, voeten bijv. te ver door beugels, handen gaan mee met beweging, achter blijven op beweging, te ver achter op zadel enz. Een goede instructeur kan je precies vertellen hoe en wat. Op dit filmpje is het nog beter te zien wat ik bedoel http://www.youtube.com/watch?v=JLVwmn7fPVY. Het heeft geen zin om je paard hard naar voren te rijden, dan zal je het waarschijnlijk alleen maar moeilijker maken voor jezelf en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:42

Ik weet niet wat je dat filmpje erbij haalt hoor.. Hier leer ik nog meer net de galop die ik heel erg moeilijk vind! Dus dat geeft geen eerlijk beeld!

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:08

Ik kan the_stig wel begrijpen. Het gaat in dat filmpje niet om de galop, maar om je houding en zit. In het filmpje zijn veel drafmomenten, en op die momenten heb je je voeten te ver in de beugels en de andere punten die the_stig noemt. Bekijk het filmpje maar eens en let op deze punten, dan denk ik dat je dat zelf ook ziet. Je hebt les, dus als ik jou was zou ik aan haar vragen hoe je hier aan kunt werken, ze kan je daar vast bij helpen. Succes!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:49

Maargoed ik vroeg ook geen commentaar op mn galopfilmpje maar op die in mn beginpost.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:59

jongens jongens (eeuh dames).. Hier zie ik overduidelijk een ruiter wat idd nog niet in balans rijdt. Het paard vertraagt enorm in tempo. Maar laten manegepaarden dit wel vaker doen. Daar heeft ts niet direct altijd de schuld van. Zulke dieren beschermen zichzelf gewoon.

@ts... gewoon door blijvenen oefenen. En je instructrice om hulp vragen. Denk wel om je lichtrijden en dat je zachtjes neerkomt in het zadel. Komt net wat vriendelijker over naar het dier. Begin maar met iets minder actief te lichtrijden. En probeer hem voorwaartser te houden.

Succes ! En vooral plezier houden.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:42

Alvast gefeliciteerd met je eerste prijs en wat een fijn paard lijkt Lasco. Er zijn inderdaad nog veel verbeter puntjes zoals the_stig het heeft omschreven. En mensen die zeggen dat dit paard vooruit geschopt en dat je heel hoog moet gaan lichtrijden die begrijpen het niet. Wat jij nodig hebt is goede zitles ik denkt dat het dan voor jouw en je paard veel prettiger wordt. Waar je ook op moet letten is dat je de teugels gelijk vasthoudt want op het filmpje zag je duidelijk dat de teugels steeds ongelijk zaten.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:59

Loopt opzich netjes maar mag veel actiever, valt nét niet in stap... Jammer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:18

andafries schreef:
Alvast gefeliciteerd met je eerste prijs en wat een fijn paard lijkt Lasco. Er zijn inderdaad nog veel verbeter puntjes zoals the_stig het heeft omschreven. En mensen die zeggen dat dit paard vooruit geschopt en dat je heel hoog moet gaan lichtrijden die begrijpen het niet. Wat jij nodig hebt is goede zitles ik denkt dat het dan voor jouw en je paard veel prettiger wordt. Waar je ook op moet letten is dat je de teugels gelijk vasthoudt want op het filmpje zag je duidelijk dat de teugels steeds ongelijk zaten.

waar staat ze dat ze hoog moet lichtrijden? :?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:36

andafries schreef:

Rubber_Duck schreef:
Doordat hij zo traag draaft kan jij niet in een lekker ritme komen en wat Knert boven mij zegt, dan moet jij heel hoog lichtrijden.

Je hebt denk ik mijn post niet goed gelezen. Door dit trage tempo moet ze juist heel hoog lichtrijden en dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik heb me al geëxcuseerd voor het formuleren van mijn post, maar als het tempo wat hoger ligt denk ik {DENK IK} wordt de zit van TS automatisch beter omdat ze dan niet meer naar voren licht hoeft te rijden, maar netjes omhoog kan gaan.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:39

Het paard loopt inderdaad aardig onder tempo, of dit nu een gewoonte is of dat dit komt omdat jij hem hindert met je zit... Neem aan dat jij en of je instructrice dat beter in kunnen schatten gezien jullie weten hoe hij bij anderen onder het zadel is.

Heb niet het hele filmpje gekeken maar her en der een stukje en er vielen me een aantal dingen op;
Ten eerste ben je heel 'overdreven' aan het lichtrijden; je stuwt jezelf bijna uit het zadel en vervolgens plof je er af en toe ook weer vol in terug. Ik weet niet of dit een gewoonte is, of dat je je paard vooruit probeert te duwen door zo 'groot' te lichtrijden, maar probeer hierop te letten!

Verder is er een stukje waar je de overgang maakt van draf naar stap, rond 4.30. Daar ga je doorzitten en daarbij stuiter je behoorlijk in het zadel waarbij ook je handen vrolijk mee doen. Daar zou ik zeker aan werken want voor het paard ziet het er behoorlijk ongemakkelijk uit.

Je handen zijn sowieso behoorlijk onrustig en de teugels zijn vaak niet netjes op maat waardoor er regelmatig het een en ander klappert. En inderdaad je tenen in de beugels houden, niet je hele voet ;)

Verder vindt ik het echt een prachtig paard! Erg brave en lieve uitstraling en hij ziet eruit alsof hij graag zijn best voor je doet! Denk dat jullie, zeker met de nodige begeleiding, een erg leuk team (zullen) vormen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:15

Dankjewel Noa! Dit paard draaft anders dan andere paarden. Ik zou zeggen ga maar eens op deze draven en daarna op Spetter. Ik denk dat et komt omdat Lasco hoog opgooit. In het proefje moest ik doorzitten en heb dat na dat ik het rijden weer heb opgepakt nog nooit gedaan, alleen tijdens in rijden even een kort stukje.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

Als je paard zijn hoofd zomaar naar beneden doet, probeer hem dan actief te maken vanuit het achterbeen door middel van been, of een klein tikje op de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:43

Vandaag voor t eerst anderhalf uur gereden. We hebben paar korte stukjes gedraafd. Ik probeerde op te letten op mn lichtrijden maar dit was moeilijk aangezien ik achteraan liep en achter een paard die trapt, dus ik moest ook afstand houden. Verder vond ik Lasco fris, hij gooide steeds zn hoofd de lucht in!