Achterhand naar binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurie22

Achterhand naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 15:50

Ik rijd al een tijdje op een Andalusiër van ongeveer 13 jaar, als verzorgpaard. Een probleempje is dat hij vaak zijn achterhand naar binnen draait, niet heel extreem maar toch een beetje voelbaar. Ik heb als tip al gekregen dat ik mijn handen dan een beetje naar binnen moet doen, maar hierdoor denkt hij de hele tijd naar binnen af te moeten draaien. Heeft iemand nog wat tips hoe we hieraan kunnen werken?

En ja, ik heb les, maar ik zou graag horen wat de bokkers denken :)

Hommage

Re: Achterhand naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:53

Paard loopt dus scheef (op één kant denk ik?) Je kunt proberen om de voorhand naar binnen te zetten om je paard als ware weer recht te maken of met je been begrenzen zodat hij uberhaupt niet kan uitzwaaien. :)

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 15:59

Het lastige is dat hij het wel op twee kanten doet, meer op de rechterhand dan op de linker, maar toch. Heel erg bedankt voor de tip! :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:03

Dan lijkt het mij dat hij dus gewoon ergens vast zit in zn lijf. Of natuurlijk een spieren kwestie (holle kant en bolle kant wat betreft het inbuigen). Hij zal het rechtsom dan denk ik moeilijk vinden om in het spoor te blijven lopen, de achterhand eronder te zetten en rechterstelling en buiging aan te nemen. Dus continu proberen hem weer recht te maken en misschien op de linkerhand af en toe een stukje contrastelling meenemen mocht hij moeite hebben met stelling op de rechterhand in het algemeen :)

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:06

Dan is hij inderdaad scheef .
Wat goed werkt :is op de kleine volte in draf de volte te openen en sluiten.
Buitenhand begrenst en goed je binnenbeen naar buiten drukken.Je binnen hand niet begrensen , wel iets naar binnen laten kijken. Dus de vlote groter maken om vervolgens hem weer kleiner te maken met je buitentuigel iets over de hals te laten gaan , als hij het niet snapt en je buitenbeen aandrukken.Met je binnenhand laat je hem weer naar binnen kijken. Zo word z'n achterlijf getraint.

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:45

Bedankt voor het advies Ilja en romancehorse, ik zal het morgen meteen uitproberen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:41

Ik ga hier mee in wat je zelf al aanhaalde van het advies dat je van iemand hebt gekregen, je zet je handen dan iets naar binnen.
De bedoeling hiervan is van de voorhand dus ook een beetje naar binnen te plaatsen, breng dus de voorhand voor de achterhand.
Je moet er alleen over waken dat het paard dan niet echt afwend, dat hij een beetje los komt van de hoefslag, dus een beetje bijna op de binnenhoefslag gaat rijden is hier eigenlijk meer een voordeel dan een nadeel.
Zo'n problemen ontsaan zelfs vaak door het teveel werken op de hoefslag, het paard moet ook los van de wanden dus niet op de hoefslag meer gereden woden.
Figuren en vooral ook rechte lijnen, ergens vij in de ruimte die je hebt om te rijden, vergeet heel even die hoefslag en de letters die er staan, gebruik gewoon heel de ruimte die je hebt, als je daar dan controle krijgt, zal het ook meer controle betekenen op de hoefslag en bij de letters.

laurie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:57

Daar zal ik ook zeker aan werken, bedankt voor het goede advies!

(Je woont trouwens heel erg dicht in de buurt bij mij, ik woonde vroeger zelf in St. Job!)

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:08

Ik heb niet helemaal alle reacties gelezen maar er zijn een aantal dingen die mij verteld worden die je daaraan kan doen:
- Contrastelling, dit is al genoemd, dus gewoon stelling naar rechts als je naar links gaat.
- Wijken waarbij je het zweepje aan de kant waar je naartoe wijkt een klein tikje kunt geven op zijn kont zondat hij deze niet teveel buigt, dit kan namelijk ook zorgen dat hij wegloopt over de buiten schouder.
- Goed je binnenbeen eraan houden

Ik hoop dat dit je iets helpt? en ander sorry... in ieder geval veel succes!

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:12

Ik heb dit ook met een jong paardje dat nu een half jaartje ingereden is, maar dat is alleen in de galop.
Het is nog een jong paardje dat nog alles moet leren dus als ik wat met deze tips doe denk ik wel dat het goed komt! :D

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:55

houd je handen wat naar binnen en probeer de voorhand op de zelfde hoogte te krijgen als de achterhand.
Jongen paarden doe het ook vaak, mijn 3 jarige merrie heeft er links om ook last van.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:13

Het is niet zo dat een paard er last van heeft.
Dat is nu eenmaal de natuurlijke manier waarop een paard loopt, honden lopen namelijk ook zo.

BBBritt97 schreef:
houd je handen wat naar binnen en probeer de voorhand op de zelfde hoogte te krijgen als de achterhand.
Jongen paarden doe het ook vaak, mijn 3 jarige merrie heeft er links om ook last van.