Manegepaard Cicero in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Manegepaard Cicero in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:00

Hallo allemaal,

afgelopen vrijdag (03-05-13) mocht ik weer op Cicero rijden in de les. Ik vind Cicero echt een onwijs leuk paard, wel vind ik hem nog heel moeilijk maar daarin dus ook heel leuk, ik leer enorm veel van hem.

Even een paspoortje:
* Cicero
* 6 jaar
* Springgefokt en loopt ook jachten
* Manegepaard

Afbeelding

Cicero is nog heel erg wiebelig, zijn bewegingen groot, soms wat té groot. Het is nog vrij moeilijk om hem goed bij elkaar te rijden en hierin wat korter te maken. Hij duikt nog best en neemt hierdoor soms best wat teugel van me mee.
Deze les was die een beetje vervelend. Rechtsom is normaal gesproken echt zijn beste kant maar dit keer kreeg ik hem ook rechtsom niet echt lekker voor elkaar. Waar ik bij Tango echt erg last heb van wiebelbenen (zie dit topic: [RT-HAW] B-debuut met manegepaard Tango) heb ik dit bij Cicero gelukkig niet.
Hij zit echt heel lekker alleen soms gooit die het gas even open en dan laat die me niet echt lekker meer zitten.

Goed, genoeg gepraat. Ik heb eerst een paar filmpjes en daarna wat foto's.

Eerste galop rechtsom. Tempo is nog te hoog. Dit doet die heel makkelijk en het is nog moeilijk om hem hierin goed bij me te houden.

Hierna heb ik hem dus even terug genomen en in draf wat meer terug gereden. Toen sprong ik weer in galop aan en toen parkeerde een lesgenootje zo haar paard voor mijn neus waardoor ik weer terug viel in draf en ik snel af moest wenden. Niet heel handig dus. Ik moest hem toen nogmaals even goed voor elkaar krijgen en daarna weer een galopje gedaan, dit keer in een wat rustiger tempo.

Stukje draf. Zoals je ziet is die nog heel wiebelig. Ik moet mijn handen stiller houden maar dat is toch vrij moeilijk met zo'n wiebelig paard onder je. Hij kan hier ook echt nog wat korter en je ziet ook dat hij het moeilijk vindt.

Stukje draf en galop linksom. Hierin was die een beetje vervelend. Linksom is sowieso al zijn moeilijke kant. Hij nam wat een aanloopje bij het aanspringen in galop en vervolgens is de galop weer wat te groot en niet goed door de kaak. Ik vind dit nog heel moeilijk om goed te krijgen.

Dit was aan het begin van de les, lekker instappen.
Afbeelding

Net opgepakt in stap. Hij is hier nog te lang en niet actief genoeg.
Afbeelding

Al iets beter los in de kaak.
Afbeelding

Hier een typisch geval wat er vooral aan het begin van de les nog veel gebeurd. Hij vindt het moeilijk en gaat zijn hoofd kantelen om eronderuit te komen en neemt hierbij ook mijn teugel wat mee. Ik moet dus mijn teugel weer bijpakken en hem dan goed tussen 2 benen en 2 teugels houden en dan lost hij het vaak wel weer op.
Afbeelding

Maar er zitten ook fijne stukjes tussen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linkergalop. Groot en niet goed door de kaak.
Afbeelding

Aan het eind wilde ik standfoto maken maar meneer wilde echt niét stilstaan. Deze foto vind ik toch wel heel erg leuk! Hij zwiepert met zijn staart door die stomme vliegjes.
Afbeelding

Lekker paard! <3
Afbeelding

Ik houd van tips en commentaar maar hou het wel een beetje lief alsjeblieft! Ik leer nu net een beetje Cicero zijn knopjes kennen en we vinden het beide al moeilijk genoeg! :+

Liefs Linda

Anoniem

Re: Manegepaard Cicero in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:15

Leuk topic! Wou dat ik dat bij Lasco voor elkaar kreeg!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:01

Leuk paard!
Niet per se het doorsnee manegepaard, erg leuk. :)
Ik vraag me af waarom je de hele tijd doorzit? Het verbeterd je houding niet echt en je 'klotst' een beetje om het maar zo te zeggen. Ook ben je heel onrustig met je handen, ik snap dat het paard even wennen is, maar ik heb het idee dat je een beetje met de voorkant bezig bent en een beetje aan het trekken bent (derde filmpje). Hij stribbelt een beetje tegen om de druk van voren te ontwijken.
Probeer te werken aan je eigen houding, dan ontspant hij vanzelf.
Voor de rest heb je hem erg leuk aan het lopen!
Succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:09

ik vind het tempo helemaal niet hoog in de galop?
wat raar dat je lesgever dat zegt
hij gallopeerd gewoon heel groot en zijn balans lijkt heel slecht

het doorzitten vind ik er niet fijn uitzien
het tempo is veel te laag en je trekt heel erg met ja handen
ook buts je op zijn rug je kan beter lichtrijden en actiever gaan rijden

ook het 2e stukje moet hij veel actiever en hang je veel te erg aan de voorkant
zo'n groot en lomp paard moet je in elkaar rijden niet in elkaar trekken :P

laatste filmpje gallopeerd hij wel al een stuk vlotter maar nog teveel ingehouden
je mag hem van voren veel losser laten en meer rijden buigen zodat hij uit zichzelf nageeft

valt me op dat iedereen in de les alleen maar met de voorkant bezig is ....

voor de rest vind ik het wel een gaaf dier om te zien en aan zijn gangen te zien rete zonde dat hij in en manege loopt

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:13

Dat het paard kantelt betekend niet dat hij er onderuit probeert te komen of dat hij het moeilijk vind. Jij hebt namelijk te veel binnenteugel daarom gaat hij kantelen. Rij je paard op je buitenteugel en ontspan de binnenteugel. Ook ik vind je erg onrustig met je handen! als hij terug komt in draf stuiter je alle kanten op. Probeer daar aan te denken,als jij niet ontspant, ontspant je paard ook niet. :)

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:14

Ik ben het met Dyoka eens. Ik denk dat als je gaat licht rijden ipv doorzitten je een stuk fijner en netter rijdt. Je geeft ook aan dat je het paard nog leert kennen, dan is doorzitten nog niet van toepassing, vind ik. Bij het doorzitten ben jij 'wiebelig' en 'klots' je, waardoor je handen onrustig worden en je ziet dit ook aan je paard. :)

Leuk paard, verwacht je niet gelijk als 'manegepaard' :o

Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:55

@Dyoka: klotsen? Ik ga mee in de beweging. En de meeste filmpjes zijn vlak voor het aanspringen in galop en dat ik hem wat terug rijdt. En hij zit net wat lekkerder met doorzitten dan met lichtrijden, vandaar dat ik meestal de 2e helft blijf doorzitten. Het klopt wel dat ik nog te onrustig ben in mijn handen. Daar ben ik bij hem ook echt mee aan het werk. Zodra hij er goed doorheen is zijn mijn handen ook rustiger, maar het is zeker nog een werkpuntje!

@little_birdy: zijn galoptempo is zeker nog wel wat te hoog, mede door inderdaad nog niet zo'n goede balans. Daarom werken we daar dus goed aan om het tempo iets lager te houden en meer gedragen.
Het tempo vind ik persoonlijk niet te laag, vooral in galop dus te hoog en in draf wel goed. Het is zeker eigenlijk zonde dat die in de manegelessen loopt, het kan een hele goede worden!

@jjustangela: hij vindt het nageeflijk lopen nog wel moeilijk hoor, en inderdaad ik had misschien op dat moment iets teveel binnenteugel. Kan ook een moment zijn dat ik me teugels net weer wat bijpakte. Maar is zeker iets om op te letten. Wanneer hij terug komt uit galop ben ik inderdaad even mijn balans kwijt, hij gooit me dan ook wat naar voren. Met de nodige kilometers komt dat wel goed!

@Marielleee: ik wissel het wat af. Ik begin uiteraard altijd met lichtrijden en meestal halverwege ga ik doorzitten. Zoals ik ook al hierboven schreef zit die net wat lekkerder met doorzitten dan met lichtrijden. Maar wat vinden jullie klotsen dan? Dat woord heb ik echt nog nooit gehoord haha.

Bedankt allemaal voor het commentaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:05

Ik heb t laatste filmpje net even bekeken en kan er wel in komen dat bokkers t zien als klotsen. Maar dit komt omdat je armen mee op en neer gaan. Ik denk dat wanneer je armen stil zijn in t doorzitten t er al veel beter uitziet.. zegt de betweter :-P

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:12

Ook ik denk dat je voorlopig beter even kunt lichtrijden in plaats van doorzitten. Ik krijg het idee dat je misschien iets te snel en te netjes wilt, waar natuurlijk in wezen niks mis mee is! Ik denk alleen dat het paard daar nog niet helemaal aan toe is. Je zegt zelf dat hij wiebelig is; voor zover ik kan zien aan de filmpjes mist hij flink wat balans. Met lichtrijden ontlast je hem meer en maak je het voor hem net iets makkelijker.
Om dezelfde reden zou ik me absoluut niet zo druk maken over het tempo. Ik vind zelfs dat je hem af en toe teveel in elkaar 'trekt', iets waar het paard lichamelijk nog niet sterk voor is. Daarbij vind ik het tempo ook totaal niet te hoog, hij maakt gewoon grote passen. Helaas probeer jij hem af en toe wat teveel terug te rijden, waardoor hij zijn passen niet af kan maken. Ik begrijp volkomen wat je wil bereiken hoor, maar mijns inziens komt die gedragenheid vanzelf als hij iets sterker wordt. Hij heeft het namelijk absoluut in zich!
Verder vind ik dat je een erg nette houding hebt, ben er een tikje jaloers op ;). Wel klots je af en toe met doorzitten, zoals het hierboven werd genoemd. Dit zijn vooral op de momenten dat hij niet lekker over de rug loopt. Ook weer niet vreemd, want een ontspannend en nageeflijk paard zit nou eenmaal een stuk beter. Wat me weer brengt bij punt 1: wacht er nog even mee tot hij constant nageeflijk en netjes over de rug loopt :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:17

je hobbelt nog heel erg op je paard, zeker doorzitten ziet er niet goed uit. misschien lichtrijden totdat je meer controle hebt over jezelf en het paard? doordat je veel beweegt reageert het paard hier ook op.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:21

Hee Lin,

Wat betreft de galop, het tempo is wat te hoog maar dat is imo het probleem niet. Het probleem is dat hij het tempo van jou over neemt in de galop en daar mag je best even streng in zijn zoals Linda idd al zei.
Doorzitten zou ik ook niet zoveel doen, bij doorzitten belast je hem wat meer en dat is lastig voor een paard dat nog erg wiebelig is en moeite met z'n balans heeft.
Ik zou met zo'n jong dier je meer bezig houden met de juiste controle over het tempo in alle gangen te hebben. De voorkant komt dan vanzelf mee.
Het valt mij op dat iedereen in de les altijd erg veel bezig is met de voorkant, maar dat komt ook door de manier van les geven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:22

Wat een prutlesgeefster.. "blijf kleine kneepjes geven" "En geef kneepjes." Is alleen maar een mooie bewoording van zagen... Je bent volgens mij vooral met de voorkant bezig, om hem omlaag te krijgen en te houden. Paard gaat logischerwijs hier en daar ook in verzet, maar word wel weer omlaag gesleurd..

Richt je niet zo op de voorkant. Houd een constant contact en ga bezig om het paard op de achterhand te krijgen. Dan zakken ze vanzelf van voor, zonder dat je hoeft te zagen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:33

@Saar88: bedankt! Hier heb ik wel wat aan. Echt jammer dat het een manegepaard is en die dus lang niet altijd consequent en 'goed' getraind wordt. Ik rijd er dus ook niet zo vaak op, erg jammer! Ik denk inderdaad ook echt dat die potentie heeft!

@Riannetjehh: oke, ik ga erop letten, bedankt!

@Ella: Ja, hij neemt het tempo soms over en in die momenten kan die mij naar voren 'trekken'. Maar met kilometers maken wordt het wel al beter! En bedankt nog voor het filmen!

@ElineS: Ik vind het echt een hele fijne lesgeefster, zo heeft ieder zijn eigen smaak!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:38

Leuk paard, leuke ruiter, maar jammer dat de lesgever zo ontzettend bezig is met de voorkant.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:40

troi schreef:
Leuk paard, leuke ruiter, maar jammer dat de lesgever zo ontzettend bezig is met de voorkant.

Ja daar is ze misschien wel iets teveel mee bezig, maar toch vind ik haar wel heel fijn lesgeven!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:41

Oei.... Wat een rampzalige les is dit zeg :=
Alles rijdt dwars door elkaar heen zonder rekening met elkaar te houden, zie veel ruiters die alleen maar met de voorkant bezig zijn, en flink hun handen vasthouden.
Vind je paard erg leuk, en je gaat er erg leuk mee om, maar zou toch proberen in een les te komen waar het iets meer gestructureerd is, minder ruiters in een les, en tips die iets verantwoorder zijn dan wat ik in het filmpje voorbij hoor komen

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:42

Lowara schreef:
Oei.... Wat een rampzalige les is dit zeg :=
Alles rijdt dwars door elkaar heen zonder rekening met elkaar te houden, zie veel ruiters die alleen maar met de voorkant bezig zijn, en flink hun handen vasthouden.
Vind je paard erg leuk, en je gaat er erg leuk mee om, maar zou toch proberen in een les te komen waar het iets meer gestructureerd is, minder ruiters in een les, en tips die iets verantwoorder zijn dan wat ik in het filmpje voorbij hoor komen

Ben ik het helemaal mee eens :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:44

Er is 1 ruiter in mijn les die soms teveel met zichzelf bezig is en haar paard voor mijn neus parkeert (wat ze dit keer dus ook deed) maar verder letten we goed op elkaar hoor! Dus dat is geen probleem. Naar een andere les wil ik niet, ik vind dit een erg fijne les en ik vind wel dat ik goed les krijg!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:52

Zie toch echt verschillende ruiters overal dwars doorheen rijden, en bv meisje op schimmel valt mij op rijtechnisch gebied erg op.
Weet niet wat een les kost op de manege daar ( volgens mij is dit nieuwegein? Heb er drie weken geleden een concours gehad, vond het een mooie locatie ) maar dit is echt zonde van je geld.
En ook erg zonde van je eigen rijden, die wordt in een les zoals deze een stuk slechter.
Geen idee wat je motivatie is tot lesnemen, maar meestal is het voor veel ruiters toch enigszins een verbetering van je rijden. Dat ga je in dit type les absoluut niet voor elkaar krijgen, de randvoorwaarden zijn hier veel te slecht.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 23:04

Lowara schreef:
Zie toch echt verschillende ruiters overal dwars doorheen rijden, en bv meisje op schimmel valt mij op rijtechnisch gebied erg op.
Weet niet wat een les kost op de manege daar ( volgens mij is dit nieuwegein? Heb er drie weken geleden een concours gehad, vond het een mooie locatie ) maar dit is echt zonde van je geld.
En ook erg zonde van je eigen rijden, die wordt in een les zoals deze een stuk slechter.
Geen idee wat je motivatie is tot lesnemen, maar meestal is het voor veel ruiters toch enigszins een verbetering van je rijden. Dat ga je in dit type les absoluut niet voor elkaar krijgen, de randvoorwaarden zijn hier veel te slecht.

En toch letten wij in de les wel goed op elkaar. Meisje op de schimmel rijd veel op een volte ja en dat weten en zien wij waardoor we er rekening mee houden. Ik ben in deze les toch echt wel al heel erg veel verbeterd en ik vind zeker dat ik er echt nog wel veel in leer!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:14

Dus, laten we bij het begin beginnen: de draf. Je paard gooit hoog op wat het moeilijk maakt om de passen uit te zitten. Op zich doe je dit niet slecht, maar wat ik zie is spanning. Veel spanning in je armen waardoor je deze vastzet om de schokken op te vangen. Maar dit gaat beter als je ontspant, indien je paard ook ontspant. Een paard dat met zijn nek gebogen loopt of hoe je het ook zegt is nageeflijk. Dit wil zeggen: ontspannen in kaak- en nekgewricht. Dit paard lijkt mij nog erg vast te houden in de kaken, dus wat je lesgeefster zegt met kleine kneepjes is eigenlijk helemaal nog niet zo verkeerd. Er zijn genoeg paarden die hierdoor wel de ontspanning vinden, maar kleine kneepjes is niet zagen uiteraard. Dit zie ik je ook niet vaak doen. Maar dus, het doorzitten... Als je paard ontspant gaat hij zijn rug wat bollen en komt die achterhand er mooi onder, op deze momenten is hij zacht in de aanleuning wat het zoveel makkelijker maakt om netjes te zitten en een rustige handhouding te behouden. Zoals je ziet zijn dit heel wat zaken om op te letten als je correcte nageeflijkheid wil bekomen: zachte aanleuning, goed basistempo, stille handen, ontspannen zit,... Dus het beste is om stuk voor stuk elk element aan te pakken. Als jij jouw instructrice fijn vindt, kun je misschien meer uitleg aan haar vragen tijdens de les. Dan kan je gelijk oefenen.

Dan de galop: het tempo vind ik niet slecht, soms loopt hij wat onder je vandaan als je van de volte af komt. Doe je dit zelf bewust omdat hij anders terugvalt naar de draf of doet hij dit zelf? Ik zie ook dat hij een erg grote galopsprong heeft, weer moeilijk om uit te zitten, helaas... Ik vind dat je je armen al minder vastzet in de galop, goed! Sommige vinden het misschijn lijken alsof hij te hard gaat, maar dit komt vooral omdat hij zo uit elkaar kan vallen. Het is hier dan ook weer hetzelfde wat betreft de nageeflijkheid als bij de draf. Veel (kleine) voltes rijden wil ook wel eens helpen. Probeer om hem goed tussen je twee teugels en benen te rijden, als hij te hard gaat gewoon op de cirkel draaien. Waar je dan uitkomt is niet belangrijk, als hij maar rustig en aandachtig blijft. Zijn lange, logge lijf maakt het er niet makkelijker op, maar dit kan juist een uitdaging zijn ;)

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 23:29

Hier kan ik zeker wat mee! Op zich gooit hij niet eens echt hoog op, maar ik heb inderdaad wel teveel spanning in mijn armen, hier heb ik op meerdere paarden last van en dit is dus ook echt een punt waar ik mee bezig ben!
Hij houdt inderdaad nog best vast in de kaak, hij hangt ook heel makkelijk in je hand. Dat wat de instructrice zegt over kleine kneepjes zei ze op dat moment volgens mij niet tegen mij. Dat is het nadeel natuurlijk van een groepsles, er zijn meerdere mensen die de aandacht krijgen. Ik kan dan natuurlijk niet alle aandacht 'opeisen'.

Wat betreft de galop: nee ik doe het niet bewust dat die wat onder me vandaan loopt. Hij loopt van zichzelf dan vrij hard en het is dan best moeilijk om hem in een rustig tempo te houden, dit komt omdat die gewoon nog wat balans mist. Zijn galop is verder juist niet moeilijk uit te zitten, vooral in de rechtergalop zit hij heerlijk!!
Hij is zeker een uitdaging en daarom vind ik hem zo leuk!

Heleennn schreef:
Dus, laten we bij het begin beginnen: de draf. Je paard gooit hoog op wat het moeilijk maakt om de passen uit te zitten. Op zich doe je dit niet slecht, maar wat ik zie is spanning. Veel spanning in je armen waardoor je deze vastzet om de schokken op te vangen. Maar dit gaat beter als je ontspant, indien je paard ook ontspant. Een paard dat met zijn nek gebogen loopt of hoe je het ook zegt is nageeflijk. Dit wil zeggen: ontspannen in kaak- en nekgewricht. Dit paard lijkt mij nog erg vast te houden in de kaken, dus wat je lesgeefster zegt met kleine kneepjes is eigenlijk helemaal nog niet zo verkeerd. Er zijn genoeg paarden die hierdoor wel de ontspanning vinden, maar kleine kneepjes is niet zagen uiteraard. Dit zie ik je ook niet vaak doen. Maar dus, het doorzitten... Als je paard ontspant gaat hij zijn rug wat bollen en komt die achterhand er mooi onder, op deze momenten is hij zacht in de aanleuning wat het zoveel makkelijker maakt om netjes te zitten en een rustige handhouding te behouden. Zoals je ziet zijn dit heel wat zaken om op te letten als je correcte nageeflijkheid wil bekomen: zachte aanleuning, goed basistempo, stille handen, ontspannen zit,... Dus het beste is om stuk voor stuk elk element aan te pakken. Als jij jouw instructrice fijn vindt, kun je misschien meer uitleg aan haar vragen tijdens de les. Dan kan je gelijk oefenen.

Dan de galop: het tempo vind ik niet slecht, soms loopt hij wat onder je vandaan als je van de volte af komt. Doe je dit zelf bewust omdat hij anders terugvalt naar de draf of doet hij dit zelf? Ik zie ook dat hij een erg grote galopsprong heeft, weer moeilijk om uit te zitten, helaas... Ik vind dat je je armen al minder vastzet in de galop, goed! Sommige vinden het misschijn lijken alsof hij te hard gaat, maar dit komt vooral omdat hij zo uit elkaar kan vallen. Het is hier dan ook weer hetzelfde wat betreft de nageeflijkheid als bij de draf. Veel (kleine) voltes rijden wil ook wel eens helpen. Probeer om hem goed tussen je twee teugels en benen te rijden, als hij te hard gaat gewoon op de cirkel draaien. Waar je dan uitkomt is niet belangrijk, als hij maar rustig en aandachtig blijft. Zijn lange, logge lijf maakt het er niet makkelijker op, maar dit kan juist een uitdaging zijn ;)

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:56

Ik zie dat je op dezelfde manege als ik rij! :) Ik krijg ook van Linda les, vind haar ook een goede lesgeefster inderdaad.
Verder kan ik je niet zoveel tips geven aangezien ik zelf nog niet echt goed rij.
Maar ik vind dat je hem toch erg goed aan het rijden krijgt als ik kijk naar de keren dat ik hem heb zien rijden met andere ruiters. :)

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:09

Hee lin!
Hierbij ook even wat tips van mij, het algemene beeld is nogal onrustig maar dit is al vaker gezegd en dit komt natuurlijk ook door het nog zoeken van het balans van Cicero.
Ik sluit me er bij aan, dat je misschien iets minder mag doorzitten en iets meer mag lichtrijden om hem wat te helpen in zijn balans. Wat mij voornamelijk erg opvalt is dat hij rechtsom op de lange zijde wel heel scheef wordt en zelfs stukjes op drie sporen loopt, probeer hierbij hem wat rechter te richten dmv schoudervoor rijden voor je gevoel. Waar Linda het ookal over heeft tegen anderen in je les. Verder zie ik dat hij zoals je ookal aangeeft regelmatig met zijn hoofd kantelt dit komt denk ik door de strenge linkerhand die je hebt. Rechtsom in de draf zou ik ook iets meer rechterhand van de hals af halen in de voltes en dan buitenteugel er tegenaan zodat die niet zo naar links kantelt. Maar dan wel een zachte linkerhand daarin.
Ik hoop dat je er wat mee kan! Wel leuke combi hoor!
Ik kreeg trouwens op facebook een melding dat je deze link had geshared met me ofzo, had jij dat gedaan? Ik zag verder niks bijzonder op facebook haha.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:32

TS leuk paard. Ik vind de gangen qua snelheid mee vallen voor een jong paard met het evenwicht wat hij nu heeft.
Wat mij ook opvalt (heb het van andere nog niet gelezen) is dat je (te) vaak schuin op je paard zit. (naar links of rechts) Blij recht boven je paard, je "hangt" echt te in het bochten werk. Daardoor moet het paard meer zijn best doen om in balans te blijven, iets wat nu niet sterk is. Met de andere ben ik het eens, meer concentreren op de achterhand. Voor komt dan van zelf ook.