Tips voor scheve combinatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabie

Tips voor scheve combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 14:19

Hallo,
graag had ik tips gehad ivm de training van mijn verzorgpaardje en mezelf.
Ik stel ons even voor... (zie ook mijn WWW-topic)

Ik: jaren niet in het zadel gezeten maar onlangs weer gebeten door het paardenvirus, deze keer met een western-kantje eraan!
Hoewel mijn scheefheid vanuit mijn rug komt, heb ik hier niet zo vaak last van in het dagelijkse leven. Als het al problemen oplevert zit het meestal in mijn nek. Nu merk ik met rijden toch wel dat het een grote invloed heeft, ik knik namelijk in aan de rechterkant. Dit is heel hard te merken, doordat ik telkens pijn krijg aan mijn rechtervoet door het extra gewicht wat daar zit. Ik loop dan ook weer bij de kiné om alles los te maken.

Paardje: Quarter ruin, 6 jaar oud en western beleerd, daarna niet veel mee gedaan, enkel nog recreatief bereden. Sinds ik hem rij is hij echter terug aan het werk gezet, waarbij we merken dat ook bij hem rechts nogal moeilijk is. We zijn dus samen 'dubbelscheef' :+
Hij had eerst ook niet zo'n goed evenwicht, maar mijn geklungel hielp daar waarschijnlijk ook niet echt bij. Naargelang we trainen wordt dit alsmaar beter.

Wat doen we:
We lessen 2-3 keer per week, waarbij ik aan onze flexibiliteit en balans probeer te werken.
Momenteel verloopt dat als volgt.
We starten (na de warm-up) met buigoefeningen in stilstand, stap en draf, dit doen we afwisselend aan beide kanten.
Daarna werken we aan de longe in stap, draf en galop: beugels uit, teugels weg, en vooral proberen mee te voelen met het paard. (zonder teugels vond ik eerst heel eng, maar nu... vrijheid! Ik doe zelfs geregeld mijn ogen dicht, wat een ontspanning 8-) )
Ik merk ook dat mijn zit er enorm op vooruit gaat. Verder laat mijn instructrice mij dan ook zelf telkens wat stretchoefeningen doen.
Daarna doen we nog enkele oefeningen bv. slangenvoltes 'met zoveel mogelijk bogen' en dan de cooldown.
De dagen dat we niet lessen doen we basic grondwerk: achteruit, achterhand wegkijken,... en longeren met veel overgangen.
Uiteraard staat de boog niet altijd gespannen, en zijn er ook dagen dat we gewoon tutten en knuffelen.

Ondanks het feit dat ik een zeer bekwame instructrice heb die zeker aandacht geeft aan onze soepelheid, dacht ik dat het geen kwaad kon om het hier ook eens voor te leggen. Samen weet je meer dan alleen, right?
Dus: wat kunnen we nog meer doen om onze training te bevorderen?
Uiteraard zal ik suggesties eerst aan haar voorleggen voordat ik er zelf mee aan de slag ga, maar alle tips/links en ervaringen ohz of vanaf de grond zijn welkom.
Inspireer mij *\o/* !

Wien_Dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:07

Werk je wel eens met de dubbele longe?
Ik doe dit zelf vaak met mijn jonge merrie die ook best scheef is. Ik kan zo vanaf de grond rechtrichten, inbuigen, slangenvoltes maken, achtjes, veel overgangen.
Ik vind het zelf super leuk om te doen! Zo kan je vanaf de grond alles goed bekijken en rechtrichten zonder te belasten. Misschien leuk om te doen? als je het niet al doet dan :P

Als je grondwerk doet, werk je dan ook wel eens los? Dit is namelijk ook onwijs leuk! Al helpt het niet echt om je paard minder scheef te maken, is het wel leuk voor de dagen dat je wat anders wilt doen!

Anoniem

Re: Tips voor scheve combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:07

Ik heb toevallig pasgeleden een soortgelijk topic geopend! Ik zit ook met mijn rug en het paard wat ik rijd ook, alleen wij werken elkaar tegen. Wij zijn dus scheef aan tegenovergestelde kanten van elkaar.

Wat ik je voor je paard kan aanraden is veel rechtrichten. Veel recht rijden, contrastelling vragen ook, maar vooral gewoon rechtuit. Hoe reageert je paard als je op de binnenhoefslag gaat rijden in plaats van de hoefslag? De meeste echt scheve paarden hebben daar namelijk moeite mee.

Voor het evenwicht/balans van je paard kan ik je aanraden gewoon te trainen, dat gaat vanzelf over.

En dan wat betreft jezelf.. Al eens aan een mensendieck dokter gedacht? Ik heb ook een scheve rug en in de eerste instantie merk je er niet zo veel van, maar nu ik gestopt ben en dus ook weer scheef loop heb ik slijtage in mijn heup waardoor de kans groot is dat ik mijn brace weer moet gaan dragen. Je merkt het idd door je hele lijf dus ik kan je aanraden om echt te proberen iets eraan te doen/laten doen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:11

Het klinkt alsof jullie er echt al bijna alles aan doen om het 'probleem' zo veel mogelijk te minimaliseren. Jullie zitten dus zeker op de goede weg!
Ik check of we samen nog recht zijn door veel tweede hoefslag te rijden en hierbij gebruik te maken van de spiegels in de bak.
Dubbele longeerlijnen zoals hierboven al genoemd werd is een goede methode om te checken of je paard recht is. Op afstand kun je de gewenste aanleuning en het gewenste tempo vragen, dan zien hoe hij loopt en zo nodig begrenzen of wat er ook nodig is.
Verder klinkt het alsof je hartstikke leuk bezig bent met je paard, alleen mis ik het buitenrijden in je lijstje :D doe je dat of niet? Op buitenrit is het in eerste instantie alleen maar recht vooruit en plezier maken, in tweede instantie zou je zelfs daar ook kunnen focussen op recht rijden, namelijk afwisselend de linker of rechter galop vragen, schouder binnenwaarts vragen etc. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:18

Wat mij op valt is dat veel mensen denken vanuit het paard. Denk ook aan jezelf. Op een recht paard gaan zitten terwijl je zelf scheef bent, word het niet beter van.

Ga schouder/rug/nek oefening doen. Er staan op youtube meer dan genoeg oefeningen (revesed fly, rotator cuff, seratus anterior, enz.) om de rug te stabiliseren. Wat een fijne oefening is voor je nek.is je hoofd recht boven je romp te plaatsen. Vervolgenstrek je je kin lichtjes in en ontspan je. Met je vingers duw je dan je kin zvm door terwijl je spieren in je nek ontspannen zijn. Op deze manier maak je een extensie in de nek, stabiliseer en mobiliseer je de boel daar.

De andere dingen die aangeraden worden voor het paard zijn uiteraard ook goed :-)

Wannabie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 23:24

@Wien_Dunya:
Met dubbele longe heb ik nog nooit gedaan, het lijkt iig een stuk moeilijker? Maar we zijn er om te leren natuurlijk! Ik vraag het zeker even aan mijn instructrice. Wat ik er online al over gevonden heb lijkt het me wel heel interessant voor hem. Het is ook meteen weer een uitdaging voor ons allebei.
Als we grondwerken is dit tot nu altijd met een touwhalster en lang touw. Ik zal het los eens proberen, ben benieuwd hoe hij daarop gaat reageren.

@ Emmaa_:
Binnenhoefslag is idd voor hem niet zo gemakkelijk, maar eigenlijk blijven we zoveel mogelijk weg van de hoefslag.
Een mensendieck dokter heb ik nog nooit van gehoord, even wat opzoekwerk doen dus :o

@Whild:
We hebben wel veel fun samen ja, wat voor mij toch wel het allerbelangrijkste is ;) . Hij geniet van de aandacht en is ook rustiger en aangenamer geworden in de omgang vind ik.
Buiten rijden doen we nog niet, daar is mijn zelfvertrouwen nog niet groot genoeg voor. Ik kijk er wel naar uit om dat te gaan doen! Vroeger deed ik het vaak, zeker in de zomer is er niks zo leuk als lange tochten door het bos maken.

@Peelie:
Het is idd niet de bedoeling om het paard recht te richten en aan mezelf niets te doen. Ik heb dan ook met twijfels gezeten over het rijden (KAN ik hem wel helpen??), het maakt het er zeker niet makkelijker op. Maar moeilijk gaat ook. Ik ben me wel steeds bewust van de invloed die we op elkaar hebben.
Vandaar ook dat ik weer naar de kiné ga. Oefeningen van youtube aanleren lijkt me iets te riskant, veel kans bij dat je ze verkeerd doet?
Wat ik wel doe, is oefeningen van bij de kiné herhalen. Hier zitten oefeningen bij voor schouder, nek en rug. Zoals Emmaa_ ook al aanhaalde, is het echt je hele lijf dat er last van heeft.
Verder wil ik ook een goeie 10 kilo afvallen en mijn algemene conditie opbouwen, ook daar wordt aan gewerkt maar dat is weer een ander verhaal :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:13

Ik studeer fysiotherapie, dus ik ga niet zomaar dingen zeggen :+

Ik heb nog wel een paar oefeningen voor je. hol bol maken van de rug, terwijl je op handen en knieën zit. Hol bol maken rug, terwijl je op elleboog en knieën zit. Één arm gestrekt naar voren toe, tot helemaal verticaal, langs het hoofd optillen. Dit zijn oefeningtjes die je makkelijk thuis kan doen.

Hier nog wat instructiefilmpjes die duidelijk uitleggen per regio, wat je zoal thuis kan doen.

http://www.otc-gooivecht.nl/instructiefilms.php?sub=0

Een praktijk waar ik zelf stage heb gelopen, en aangesloten is bij de KNGF. :)

Veel succes!

Wannabie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 01:28

Bedankt Peelie, er zitten enkele tussen op de site die ik al heb moeten doen. Dan merk je pas echt wat een verschil het geeft per kant!
(Off-topic: Heb ik het nu goed begrepen dat kinesist en fysiotherapeut gewoon hetzelfde zijn maar dan in B/Nl?
En dan mensendieck een oefentherapie waar niet met massages en hulpmiddelen gewerkt wordt?
Ik heb toch wel veel profijt van de massages die ik krijg, hoewel ze niet echt leuk zijn... :+ )

@Emmaa_: heb je een link naar je topic? Ik vind hem niet terug of kijk erover heen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:18

Oefentherapie is iets wat zowel bij mensedieck als.fysiotherapie gebruikt word. Het is een manier van trainen. Mensedieck gaat heel erg in op de houding van mensen, maar behandeld er niet naar. Dezs geven alleen oevening mee die thuis uit te voeren zijn. Fysiotherapie gaat hier veel verder in en maakt, naast de oefentherapie, vaan ook gebruik van trainingsruimtes met toestellen en behandelingen die manueel (daar valt bijv. Massage onder) uitgevoerd worden. Ook is een fysio veel meer bezig met complexe gevallen. Mensen die bijv. Aandoeningen hebben die verbetering van de ziekte in de weg staan, copd of hart en vaat ziekte. Dat zijn dingen die bij de mensedieck niet aan bod komen.

Of een fysio in BE anders heet dan in NL weet ik niet. Wat ik.wel weet is dat Fysio in BE een 5 jarige universitaire opleiding is, en in Nederland een 4 jarige HBO met universitaire ondertoon (er is veel discussie of fysiotherapie een universitaire opleiding moet worden in NL).

Goed. Hier kan.ik je mee helpen. Gebruik de oefeningen goed dan zal het echt beter worden. Ik spreek uit ervaring ondertussen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:56

[RT-P] Ik weet het allemaal niet meer

Dit is de link naar mijn topic.
Mensendieck therapie is inderdaad oefeningen voor je houding, het helpt op de langere termijn en niet op de korte. Ik heb er zelf dus wel aardig veel aan gehad, maar dat verschilt heel erg per persoon.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:24

Zo had ik helemaal niks aan mensedieck. Ik werd er ook niet rechter van.

Ik heb nu mobilisatie van mijn wervelkolom gehad. En dat heeft super geholpen :-)