problemen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:55

Hallo allemaal !

Gisteren heb ik na lange tijd weer een buitenrit gemaakt met mijn pony, alleen het ging niet zoals verwacht. Mijn vader ging mee op de fiets, en fiets dan rustig achter ons aan. Langs de weg loopt mijn pony gewoon rustig door. Maar als we op wat rustige terrein komen dan schrikt hij van elk ding en dan begint hij achteruit te lopen en steeds richting de sloot. Omdat ik al een keer met hem de sloot in ben gevallen, toen liep hij ook achteruit, ben ik nu heel erg bang dat het weer gebeurd, dus stap ik steeds af als hij bijna de sloot dreigt in te lopen. Als we langs de weg rijden hebben we nergens last van, dan loopt hij keurig door ! Maar in een rustige omgeving zonder auto's wil hij niet doorlopen en schrikt van alles.

Ik vraag me af of jullie misschien ideeën of tips hebben. Zelf dachten wij aan bijv. oogkleppen, zodat hij minder dingen ziet en dan hopelijk minder snel schrikt.

Ik hoop dat een duidelijk is. :j

Goof

Re: problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:57

Zweep meenemen zodat je hem bij de sloot kan wegtikken.

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:58

Volgensmij schrikt de pony omdat jij er onbewust gespannen opzit ik ken dit uit ervaring probeer meer te genieten dan met enge dingen bezig te zijn

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:59

Misschien een kwestie van opnieuw vertrouwen opbouwen? Ben je onbewust niet nog een beetje angstig na je val in de sloot?
Oogkleppen zou ik niet doen.. Als er dan ineens iets voorbij schiet kun je ook lelijke ongelukken krijge..

Heb zelf keer met oogkleppen een buitenrit gereden.. Was iemand die me ineens voorbij schoot en de pas afsneed -:(- en merrie schrok wil een pas opzij zetten.. We reden op brede zandbaan en de zijkanten liepen stukje omhoog en dan was je op gras.. Door dat ze het niet goed zag met haar oogkleppen en de schrik is ze daar vies gestruikeld en zijn we samen over de kop gegaan.. Voor mij dus geen oogkleppen meer! :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:18

Ik denk ook dat het echt van jezelf komt, en dat je pony reageert op jou spanning. Vroeger had ik ook een pony waarvan ik dacht dat ze van koeien schrok. De oude eigenaar gaf daarop aan dat het nooit een probleem is geweest, en dat ik waarschijnlijk zelf bang was dat ze het eng zou vinden. Daarop ben ik een keer aan de hand met haar naar die plek toegelopen, en inderdaad, er was niets aan de hand. De keer daarna ben ik me heel bewust gaan ontspannen (liedje zingen), en inderdaad, de pony gaf geen reactie.

Misschien voor jou ook een idee om eens aan de hand daarheen te gaan om te kijken hoe je pony dan reageert?

kimokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:13

Je zegt dat je bang bent om de sloot in te gaan dat is denk ik waar je pony bang voor is.

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:15

Angela schreef:
Misschien voor jou ook een idee om eens aan de hand daarheen te gaan om te kijken hoe je pony dan reageert?

aan zoiets dacht ik ook al. kijk eens of je paardje dan ook nog zo bang is. want het zou inderdaad kunnen dat jij je spanning doorgeeft aan je paardje, omdat je zelf geen leuke herinnering aan die sloot hebt. probeer zelf rustig en ontspannen te blijven :)

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:16

x_Myrthe schreef:
Angela schreef:

aan zoiets dacht ik ook al. kijk eens of je paardje dan ook nog zo bang is. want het zou inderdaad kunnen dat jij je spanning doorgeeft aan je paardje, omdat je zelf geen leuke herinnering aan die sloot hebt. probeer zelf rustig en ontspannen te blijven :)

Ik heb ook stukjes naast hem gelopen wanneer hij weer achteruit begon te lopen richting de sloot. Dan loopt hij gewoon netjes mee :j .
Hij doet het niet bij 1 sloot, hij ziet steeds weer iets en gebeurd dus vaak en steeds weer op een andere plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:10

Ik denk dat het dan echt komt door jouw eigen angst. Gewoon lekker genieten en om je heen kijken, met je vader kletsen. Als hij dan nog naar achteren schiet kan je er altijd nog af springen, voor de rest misschien een (spring)zweepje mee om hem aan te tikken als achteruit gaat

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:57

Met andere ' brave ' paarden mee gaan.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:29

Wat je verwacht krijg je ook.
Jij verwacht dat je paard de sloot in loopt..dan zal je paard de sloot in lopen.
Jij verwacht dat hij bij dat huisje schrikt.. je paard zal schrikken.
Paarden voelen het wanneer jij bang bent/zenuwachtig bent voor iets en zullen dit gebruiken.
Geniet ervan en gewoon lekker voorruit kijken langs alle 'enge' dingen heen. Je zal zien dat het beter gaat!

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:31

Ik ga mee met wat hierboven al genoemd is, probeer zelf te ontspannen en niet te veel aan de dingen te denken die kunnen gebeuren. Je kunt je vader ook voor je uit laten fietsen (je schrijft dat je vader achter je aan fietst). Dat deed mijn vader vroeger ook, als mijn pony ergens niet langs op wilde was hij daar al wel voorbij, hij sprak mijn pony dan aan en dat hielp enorm.
Toen ik op pad ging met mijn jonge paard ging ik altijd met iemand anders mee, dat paard was enorm braaf. Als mijn paard iets eng vond maar het brave paard er langs op liep, liep mijn paard er ook snel achteraan.

En, je schrijft dat je voor het eerst sinds lange tijd naar buiten bent geweest. Als het lekker weer is lekker wat vaker naar buiten gaan , kunnen jullie allebei het vertrouwen opbouwen :)

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:02

Probeer de situaties voor te zijn en let inderdaad op wat je zelf overbrengt op je paard.
Let er wel op dat de pony nu iedere keer wordt beloond voor het getoonde gedrag.
Probeer het gedrag dus te voorkomen, zorg dat hij of zij goed aan de hulpen staat en kijk of je vader het probleem kan oplossen zodat jij niet af hoeft te stappen op het moment dat het weer gebeurt (let uiteraard wel op ieders veiligheid, in sommige gevallen is afstappen niet te voorkomen).

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:10

Zorgen dat er een ander braaf paard mee gaat zodat je pony daar achter aan kan lopen

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:21

Waarschijnlijk ben je zelf onbewust gespannen. Dit reflecteer je op je paard. Probeer wat vertrouwensoefeningen en het zou goed moeten komen :)

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:27

Anders op de rustige stukken bezig houden zodat die op jou gericht blijft; halt houden, na laten geven=rustgevend- dan rustig weg stappen- laten wijken links/rechts om de beurt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:32

Wat een goede tips worden hier gegeven :)
Zweepje heeft bij mij heel erg geholpen. Hoef niet eens een harde tik te zijn, ze blijft er iedere keer van schrikken
Ze staakte veel vanuit het niets, of als ze wat 'engs' zag. Soms ging ze achteruit blijven lopen en steigeren, en soms liep ze verder. Ik had nooit een zweepje bij maar tegenwoordig dus wel. Ik geef haar nu iedere keer een tik als ik voel dat ze wilt stoppen. Dan schrikt ze en draaft ze aan :+, maar dan heb ik haar aandacht weer en hebben we iig geen gekloot meer met dat staken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:43

dit doet me denken aan mijn paard, dat vooral met de (harde) wind van de afgelopen dagen iedere keer wegspringt omdat ze iets engs denkt te zien. Afgelopen weekend sprong ze tijdens een half uurtje les wel drie keer weg, waarbij ik er de laatste keer bijna afviel.
Wat zou ik hier aan kunnen doen (imo is het van mijn paardje een beetje aanstellerij)?

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:08

Probeer een liedje te zingen of ga praten met je vader als je op het bewuste stuk aankomt hierdoor ben je afgeleid. Zodra je merkt dat hij achteruit wil gaan flink been geven of een tik met je zweep. Je paard vind het niet eng, jij maakt het eng voor hem!

xxsifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:48

Misschien een keertje met een groepje naar buiten? Zodat jij iets van de angst kwijt kan, en na een tijdje met vertrouwen gewoon alleen op rit kan!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:42

Zoals je zelf schrijft was het buitenrijden al weer een tijd geleden, dan kan het wat spannend zijn voor je pony.
Bouw dan eerst voor jezelf wat meer vertrouwen op met je pony buiten. Ga bijvoorbeeld eerst eens met je pony aan de hand wandelen op een plek die hij eng vind, of ga eens met een ander braaf paard mee.
Als je zelf meer vertrouwen hebt buiten, dan merkt je pony dat ook en dan zal het vast veel beter gaan.

En vergeet vooral niet het belonen als je pony braaf is!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:36

Wat bij mijn paard het geval is, als de fietser voorop rijdt, loopt ze zo door en kijkt ze nergens naar, als ik zelfs voorop rijd is ze wat kijkeriger, en schrikt ze af en toe wel eens een beetje (niet zo erg dat ze ik niet voorop kan hoor, ik rijd meestal het meeste voor). Het kan zijn dat dat bij jouw pony ook zo is, maar dan misschien erger. Ik weet niet waar je vader fietst op het moment dat je in het bos bent of langs de weg, maar je kunt het misschien proberen?
En anders gewoon een paar keer met brave paarden meegaan waar je achteraan kunt lopen, dan leren ze vanzelf dat het niet eng is.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:17

Hoe gaat het inmiddels ts?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:49

Allereerst iedereen heel erg bedankt voor de reactie's !

Ik ben niet meer op buitenrit geweest de laatste tijd, straks zomervakantie dus dan heb ik ook alle tijd en rust om eens een buitenritje te maken :j

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:53

Vaak is het ook een probleem dat de pony niet genoeg vertrouwen heeft.
Als die richting de sloot gaat, moet je meteen corrigeren, terwijl je hem aanmoedigt en het gevoel geeft dat het allemaal oké is.
dus, drijven + zweep + vader + schouderklopje/aai + stem (zoiets als, koooomm maar, op een rustige, langzame manier :) )