Stelling vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Stelling vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:31

Hoi!

Mijn paard heeft ongeveer een half jaar stilgestaan (geen medische reden) en ik ben sinds kort weer rustig aan begonnen met longeren en rijden. Ik merk dat hij nogal stijf is met buigingen enz.
Nu wil ik hieraan gaan werken maar ben zelf verre van creatief met oefeningen bedenken en de 8-jes en kleine voltes worden voor zowel mij als voor hem te ééntonig.
Dit is voor mij geen probleem maar ik merk dat zijn aandacht dan afdwaalt naar het verkeer dat voorbij komt.

Dus weet er nog iemand (leuke) oefeningen waardoor hij wat soepeler wordt met stelling enz. ?
Alvast heel erg bedankt!

Hettieheks

Re: Stelling vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:33

Slangenvoltes? Veel overgangen.. Gebroken lijnen...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:36

Oja, slangenvoltes rijdt ik ook veel.

Helpen gebrokenlijnen en overgangen echt voor stelling?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:44

Ik doe in t begin veel overgangen rijden als ik niet op die manier losrijd is hij altijd erg stijf.. Dus bij mij werkt het wel...Gebroken lijnen moet je ook omstellen dus waarom zou het niet werken? Laat hem ook veel hals strekken lekker met z'n neusje over de grond lopen en laat m na t rijden ook nog wel eens even buigen als ik er naast sta met snoepje die houd ik aan de zijkant en dan aan de hand uitstappen

Door een S van hand veranderen....
En ik rijd ook wel eens gebroken lijnen met volte bij X

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:46

Oke, bedankt voor je hulp!
Ik ga morgen maar eens extra veel overgangen rijden dan ! :)
Snoepje ernaast houden werkt niet, dan draait ie gewoon zijn kont om zodat hij recht kan gaan staan.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:49

Haha ja dat deed Floor in het begin ook.. Alleen hij snapte het vanzelf.. Gewoon consequent blijven proberen.. Hij buigt nu al tot aan z'n lies zonder een pas te zetten

Hoelang rijd je eigenlijk los? En hoe rijd je los??

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:56

qua tijd weet ik niet omdat ik tijdens het rijden niet op mijn telefoon kijk en ook nooit een horloge oid om heb.
meestal doe ik eerst met lange teugel paar rondjes stappen beide kanten op, daarna teugels op maat en slangevoltes, grote voltes, kleine voltes, volte vergroten/verkleinen en veel van hand veranderen. (denk in het totaal zo'n 15 minuten), daarna doe ik in draf ook beginnen met lange teugel en dan hetzelfde weer net als in stap en dan meestal tussendoor een à twee rondjes galop beide kanten op.
En het klopt dat je overgangen rijden mist in mijn losrijd-gedeelte, dus dat ga ik zeker doen vanaf morgen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:01

Ik laat m vaak ook nog even draven met lange teugel en dat doe ik ook als ik klaar ben met rijden.. Lekker de teugels lang en dan nog ff draven.. Losrijden zo'n 10 minuutjes ongeveer.. Verschild per paard ook natuurlijk de een komt wat later op gang als de ander..

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:10

Same problem, alleen dan niet omdat Lady zo lang heeft stil gestaan maar omdat ik eerst veel buitenritten deed en dus nooit bezig was met stelling, aan de teugel etc..
Ik kreeg de tip om te longeren met bijzet, geen idee of het werkt want heb het zelf nog niet geprobeerd, maar misschien heb je er wat aan (:

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:39

danku corny! zal is gaan proberen!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:58

Is goedd! Laat me weten of t werkt! (:
Hahahaha Anne nu denkt heel bokt straks dat ik Corny heet xd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:04

Voltes verkleinen en vergroten, met daarbij horende meer en minder stelling is ook altijd een goede. En een grote volte rijden met op vier punten een kleine volte naar buiten om vervolgens weer verder te gaan op je grote volte. Dat is een erg pittige maar wel erg goede oefening.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:10

troi schreef:
Voltes verkleinen en vergroten, met daarbij horende meer en minder stelling is ook altijd een goede. En een grote volte rijden met op vier punten een kleine volte naar buiten om vervolgens weer verder te gaan op je grote volte. Dat is een erg pittige maar wel erg goede oefening.

Dit is misschien een hele domme vraag maar als ik een grote volte rijdt bij bijvoorbeeld de C dan kom ik toch tegen de bakrand aan als ik een kleine volte naar buiten ga rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:12

Dan maak je je volte toch ietsje kleiner? En je kunt hem natuurlijk rijden waar je wilt. Je kunt ok vier pionnen in de bak zetten in een vierkant en dan elke pion minstens een meter of 3/5 uit de kant. Vervolgens je grotere volte aan de binnenkant van de pionnen rijden en je kleine voltes om de pionnen heen naar buiten.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:15

Oh oke! Bedankt!
Pionnen moet ik nog steeds een keer kopen, dus ik zal het straks proberen zonder pionnen :) !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:23

Tis wel een pittige oefening hoor! Maar jij en je paard kunnen er veel van leren als het goed gaat.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:28

Ja, maar ik verwacht ook niet dat het in 1 x goed gaat, ga gewoon veel oefenen ermee en dat is dan ook weer een uitdaging voor mij en Wox!
Ik ga nu rijden dus ik zal straks wel even een berichtje plaatsen met hoe het gegaan is :).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:31

Wat ik wel eens doe als mijn paard verveeld raakt is om dezelfde pionen aan de buitenkant draven of galloperen en dan ineens dwars oversteken, dus om drie pionnen heen en dan omde vierde pion heen door het midden naar de pion er recht tegenover en dan weer de volte op. De meesten paarden vinden dat prachtig, helemaal in galop.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:02

Er werden hier zeker al voldoende oefeningen opgegeven.
Maar denk erom , het is niet zo belangrijk wat je precies gaat doen, maar hoe je het gaat doen.
Les nemen is dus uiterst belangrijk.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:10

Ik weet niet wat bij jou sinds kort is, maar ik zou zeker niet te gek gaan doen in het begin.
Hoeveel keer rij je in de week, want daar moet je de arbeid echt op afstellen.
Als je maar 3 keer in de week ga rijden vrij intensief dan is het vragen om problemen.
Goed opbouwen is echt nodig en als het alleen om buiging gaat dan kun je al heel veel in de stap doen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 05:33

mnkortleve schreef:
Ik weet niet wat bij jou sinds kort is, maar ik zou zeker niet te gek gaan doen in het begin.
Hoeveel keer rij je in de week, want daar moet je de arbeid echt op afstellen.
Als je maar 3 keer in de week ga rijden vrij intensief dan is het vragen om problemen.
Goed opbouwen is echt nodig en als het alleen om buiging gaat dan kun je al heel veel in de stap doen.

ik denk dat ik nu weer 2 weken rij en daarvoor zo'n 2 maanden heb gelongeerd en ik rijd zo'n 3 à 4x in de week maar meestal is dit een half uurtje en niet echt intensief (veel stap). dus ik bouw het goed op hoor, vind ik zelf.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:11

Er zijn zo veel dingen om het niet eentonig te maken.
Met alles moet je kijken of je paard het lichamelijk en geestelijk aan kan.
Met een goede arbeid zie je al vrij snel verandering in de bespiering, hier een bijrijdster gehad voor een paard dat ik zelf niet reed en na een behoorlijke tijd was er nog niet veel te zien het is er maar net er na hoe je een paard aan het werk zet.
Ik ben haar zelf aan het werk gaan zetten en na een paar weken kon je al resultaat zien.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:12

Ik hen gisteren in de les 3 voltes van tien meter gemaakt, vanaf de lange zijde, misschien is dit ook wat voor jou! Je kies dus een lange zijde en vanuit daar maak je 3 (of 2 als het niet helemaal past) kleine voltes naar binnen. Je kunt ze allemaal tot de AClijn draaien of de voltes steeds iets verkleinen, waarbij je eerste volte op de lange zijde het grootst is, de tweede wat kleiner en de derde het kleinst :) Succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:31

In stap kun je tempo wisselingen doen een keer halt houden en weer weg stappen.
Afwenden, gebroken lijnen met daarin ook tempo wisselingen.
Balkjes neerleggen zodat hij zijn benen goed op leert tillen.
Voltes stappen klein groot verruimen verkleinen.
Slangenvoltes 3, 4, 5 bogen net hoe groot je bak is en hoe wendbaar hij is.
2e hoefslag rijden.
Wijken
Pionnen neer zetten en zo een parkoers maken is ook wel leuk.
Stelling en/of contra stelling vragen voor kleine stukjes.
In de draf eigenlijk hetzelfde.
Van stilstand weg draven.
Van stap in galop.
Wissel vooral veel af, ga niet 10 rondjes stappen of draven zonder iets te doen je paard raakt dan snel verveeld.