Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 18:01

Hoi allemaal.
Gister ging ik met Marjolijn (marjoow) naar ons bijrijdpaardje Winston. Marjolijn heeft foto's van waar we nu zijn met dressuur gemaakt. Het gaat al de goede kant op, en ik heb ook veel handige tips gekregen van Marjolijn, bedankt hiervoor!
Waar ik extra op heb gelet, is mijn teugels, een stuk korter pakken, omdat ik ze eigenlijk altijd te lang had. Hierdoor zakt hij ook makkelijker. Wel gaat hij toch vaak nog te diep lopen. Dit los ik op door aan te drijven. Omdat ik mijn teugels veel korter had dan normaal, viel ik ook erg naar voren zie ik nu op de foto's. Dus daar ga ik volgende keer erg op letten!
Ik sta zeker open voor commentaar, maar hou het lief :D
Van het instappen heb ik geen foto's maar is natuurlijk wel gedaan.
1. Afbeelding
Dit is aan het begin, waar ik mijn teugels nog te lang heb, waardoor Winston te lang in zn nek loopt.
2. Afbeelding
Bochtje, nog steeds te lange teugels.
3. Afbeelding
Wederom, te lange teugels waardoor er weinig gebeurd in Winstons hals.
4. Afbeelding
Hier heb ik mijn teugels een stuk korter op aanraden van Marjolijn, en hij gaat gelijk lekker zn hals gebruiken! Wel val ik te ver naar voren, maar was ook erg wennen :P
5. Afbeelding
iets te diep, en valt iets op de voorhand.
6. Afbeelding Dit vind ik zelf een lekker beeld, maar ik val wel WEER naar voren :+
7. Afbeelding zelfde commentaar als hierboven
8. Afbeelding Hier loopt hij te diep, je ziet ook gelijk dat ons teugelcontact weg is.
9. Afbeelding weer te diep.
10. Afbeelding dit vind ik wel een fijn beeld, alleen zou hij nog iets meer mogen zakken.
11. Afbeelding Galop, geen fijn beeld, daar werken we aan!
Nou dit was het weer, ik hoop op goed commentaar waar ik iets mee kan!
Groetjes Lieke

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Fjord Winston dressuur, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:04

Ziet er goed uit hoor!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:05

Lekker door blijven oefenen zo, en zeker een lesje gaan nemen!
Zoals ik gister ook al zei, mag hij in de galop wel actiever :) Teugels mooi op maat houden en dan komt het helemaal goed :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 18:06

Dankjewel!
@marjo Klopt als een bus, lesje gaat er zeker komen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:07

Ziet er goed uit :)
Lekker veel overgangetjes en figuren rijden en die achterhand gaat ook helemaal meedoen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:10

Contact houden is de belangrijkste tip.
Benen lang en voor je kijken kijk de bak rond waar je heen rijden wilt, en haal de focus van zijn hoofd af. Activeren en dan zakken. hij gaat iig goed vooruit! <3

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 19:26

Klopt, contact is af en toe nog ver te zoeken :(
We waren vandaag juist met de teugels en contact bezig, omdat hij zo dan ook makkelijker zakt, en dus beter z'n lijf gat gebruiken en beter gaat lopen (hopelijk) :P
Thanks!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:28

Hihi daar zeg je het wel net even fout Liek :P
Je geeft hem been en vangt hem daarmee op aan de voorkant, het rond komen moet namelijk van achteren komen :) Wanneer je hem in het begin al niet lekker aan het been hebt, komt hij van voren wel "in de krul" maar word hij niet mooi rond in zijn lijf.
Dus meer contact nemen, maar er ook aan denken dat je daar je been wel bij blijft gebruiken :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:31

Wat een verschil als je je teugels op maat hebt.
Zoals bokkers voor mij al schrijven, veel overgangen en figuren rijden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:30

Ziet er al goed uit Lieke! Komt wel goed!

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:15

Leuke foto's Liek, jullie zijn vooruit gegaan zeg! Lekker door blijven rijden en dan komt het helemaal goed +:)+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:01

Thanks meiden!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:29

Je kunt niet door je teugels korter te pakken de hals 'aan het werk zetten'... Je pony duikt enorm op de voorhand wat erop duid dat je van voren rijd en je totaal vergeet dat het van achter naar voor hoort. Probeer echt lekker actief te gaan rijden, vooral veel overgangen en schijnovergangen. Daardoor gaat de hals pas in werk.. Vind de eerste foto's nog fijner ogen dan de onderste foto's. Ga eerst eens met je kortere teugels enkel lekker actief en naar voren rijden, lekker voorwaarts houden. Daarbij speel je gewoon fijn in je hand en ontspan je direct je hand als hij wat omlaag komt met zijn hoofd maar vergeet dan niet datje er aan moet blijven rijden! Ontspan je hand, maar geef ook been met je binnenbeen. Mij is altijd geleerd met je binnenbeen tegen de buitenteugel rijden. Dus lekker spelen met je hand, wanneer hij zakt je hand ontspannen en blijven drijven met je binnenbeen maar je buitenteugel er wel bij houden!
Veel succes! :D

Stukje erbij:
Dat je moet blijven rijden met je binnenbeen is dus voor het actief en voorwaarts houden, omdat je je buitenteugel erbij moet houden zorg je er voordat hij niet onder je vandaan loopt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:33

Als je blijft drijven, blijft het paard het idee krijgen harder te moeten. Bij de lessen word mij (ik rijd dit paard ook) verteld wanneer hij daar loopt waar hij moet, enkel onderhouden wanneer het nodig is en verder geen teugeldruk of beendruk geven ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:36

Dus zakt hij telkens in en pak je dan pas in? Mij is geleerd altijd blijven drijven en doordat je buitenteugel erbij houd heeft hij het idee niet dat hij naar voren moet, maar zichzelf meer moet gaan dragen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:25

Carolaaxxxx schreef:
Dus zakt hij telkens in en pak je dan pas in? Mij is geleerd altijd blijven drijven en doordat je buitenteugel erbij houd heeft hij het idee niet dat hij naar voren moet, maar zichzelf meer moet gaan dragen.

Nee, dat zeg ik niet ;) Zodra hij daar loopt waar hij moet lopen, stop je met hulpen geven. Want waar geef je anders nog hulpen voor? Tenzij hij terug valt in het tempo, dan geef je weer been ;) .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:35

Mijn manier van werken is toch heel anders dan de meeste tips die ik hier zie?(behalve Marjoow)
Eerst gas geven, in eerste instantie is dat contact niet eens belangrijk, zolang er geen actie inzit kun je daar toch niks mee en rem je alleen maar af.
Gewoon flink voorwaarts rijden en zorgen dat hij bij lichte hulp echt naar voren schiet, daarna als dat goed gaat pak je hem pas op.
Je been gewoon aangesloten stil hebben liggen moet genoeg motivatie zijn om je paard door te laten lopen, wil je meer geef je pas been, anders reageert ie straks nergens meer op..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:43

MirandaFuego schreef:
Mijn manier van werken is toch heel anders dan de meeste tips die ik hier zie?(behalve Marjoow)
Eerst gas geven, in eerste instantie is dat contact niet eens belangrijk, zolang er geen actie inzit kun je daar toch niks mee en rem je alleen maar af.
Gewoon flink voorwaarts rijden en zorgen dat hij bij lichte hulp echt naar voren schiet, daarna als dat goed gaat pak je hem pas op.
Je been gewoon aangesloten stil hebben liggen moet genoeg motivatie zijn om je paard door te laten lopen, wil je meer geef je pas been, anders reageert ie straks nergens meer op..

Ja precies, zo rijden we hem in het begin ook heel erg. Voorwaarts, nog een losser teugeltje en op het achterbeen. Als hij daar goed actief is pakken we hem op en gaan we aan de voorkant wat meer vragen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:56

Wat alleen nu aan de gang is, dat zodra je hem oppakt hij helemaal niet meer actief is.
Dus dat doorlopen moet eerst meer bevestigd zodat als je wat aan de voorkant vraagt je met een lichte hulp weer naar voren kan rijden, desnoods de teugels dan maar weer naar voren, doorlopen blijft het belangrijkste.
Zo te zien is hij wel prima nageeflijk dus dat is mooi, geef dan gas, dan komt het koppie waarschijnlijk weer omhoog maar dat gaat vanzelf steeds beter!
Lieke, je handen wat meer dragen en naast elkaar houden, dan blijf je ook makkelijker rechtop zitten. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:57

Ja precies, nou dat gaat helemaal goed komen schat ik zo!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:08

Ja, gewoon helemaal niet zo druk maken om die voorkant, dat komt vanzelf goed als ie lekker actief is. :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:34

Marjoow schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Nee, dat zeg ik niet ;) Zodra hij daar loopt waar hij moet lopen, stop je met hulpen geven. Want waar geef je anders nog hulpen voor? Tenzij hij terug valt in het tempo, dan geef je weer been ;) .

Zoals ik al zei in mijn vorige post; dat hij zich meer gaat dragen. Meer spieren gaat gebruiken en 'mooier' gaat lopen. Meer opwaarts. Daar geef je hulpen voor. Of dacht je dat je dan klaar bent met rijden? Als hij eenmaal aan de teugel loopt? Er is dan altijd nog werk te doen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:37

Tuurlijk is er nog meer werk, maar laten we nu eerst focussen op dit, en dan pas gaan verder denken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:39

Tuurlijk moet er eerst focus zijn op het voorwaarts werken, maar daarna moet je gewoon blijven werken al hij eenmaal voorwaarts en aan de teugel loopt. Daarom meld ik het erbij. Dat is iets wat niet vergeten moet worden :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:42

Nee ben ik het niet met je eens. Als ik Winston zo rijd, merk ik dat hij dit soms al moeilijk genoeg vind. Dan ga ik niet als hij daar loopt waar ik hem in eerste instantie wik hebben nog verder pushen. Heeft training nodig, en dat duurt gewoon wat langer. Ik ga hem niet over vragen.