Linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveDarco

Linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:19

Ik heb mijn paard nu een jaar, en de rechter galop gaat goed maar de linker galop wil echt niet lukken. Op les probeer ik het ook heel vaak maar dan duurt het zo lang en slaan we het gewoon over, ik vind het nu eigelijk wel tijd dat de linker galop gewoon goed gaat en hij goed aanspringt.

Weten jullie hoe je dat het beste kan oefenen?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:21

Waarom sla je het over, je zou er juist les in moeten krijgen om het te verbeteren! ;)
Is het een groeps of privé les, want dat zou toch een ideaal verbeterpuntje zijn?

LoveDarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 21:04

Het is groepsles. Ik weet dat ik het eigelijk niet moet overslaan maar dan duurt het weer zo lang en dan stop ik er maar mee.ik heb ook totaal geen geduld :)

_hoi

Re: Linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:44

misschien op een kleine volte zetten en na de volte als hij stelling naar links heeft aanspringen, of naar de hoefslag toe wijken en als je op de hoefslag ben aanspringen dan heeft die buiging in zijn lijf.
Succes

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:03

mijn pony had juist veel moeite met de rechtergalop. ik heb toen een week lang alleen maar gelongeerd, en dan vooral aan de longe de rechter galop geoefend. aan de longe lukte het haar veel beter & na een gelongeerd te hebben onder het zadel ook ! natuurlijk nog niet vlekkeloos maar wel een groot verschil. misschien dat dit voor jou ook helpt. met longeren een week lang wel afwisseling houden, dus hier en daar balkjes meepakken, etc. dan blijft het ook leuk voor je pony (:

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:04

paard, sorry (:

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:07

Rustig draven en dan 'uit het niets' flink beengeven en een tik op de billen helpt bij mijn draver wel eens, die opeens weer enorm veel moeite heeft met aangaloperen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:33

Vaak helpt een gebroken lijn ook wel. Eerst die rijden, zorgen dat ze goed meebuigt en dan in de hoek aanspringen. Let op, het heet aanspringen. Zorg dus dat ze niet in de galop 'rolt', maar echt aanspringt. Dus vanuit een arbeidsdraf ;). En geef duidelijke hulpen, leg goed je buitenbeen naar achter, geef er eventueel een stemhulp als 'ja!' bij.

Verder moet je zorgen dat je tijdens het aanspringen zelf zorgt dat je paard niet te veel naar binnen is gesteld. Dan heeft d'r binnenbeen niet genoeg ruimte om naar voren te springen. Mocht dit allemaal niet lukken, kan je je hulpen ook eens andersom geven. Dus aanspringen als het buitenbeen voor is, binnenbeen naar achteren, etc.

Succes.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:37

Op een volte gaat vaak makkelijker, dan moet je alleen wel zorgen dat je goede stelling & buiging hebt en niet naar binnen gaat hangen of binnenstebuiten gaat lopen :p
En als het dan een keer goed gaat heel uitgebreid belonen en het niet nog 5x willen doen, stoppen op het hoogtepunt ;)

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:40

misschien helpt het juist als je paard naar buiten kijkt en jij op je buitenbeen gaat zitten ;)
Mijn verzorgpony heeft ook moeite met beide kanten galop en daarbij helpt het als je het binnenbeen ontlast zodat ze makkelijker aan kan springen. Natuurlijk moet je zelf wel gewoon duidelijk hulpen geven anders springt je paard niet/verkeerd aan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:44

Je teugels met rust laten, op de volte iets naar buiten hangen met je lichaam en dan alleen op binnenbeen weg laten springen, buitenbeen afsteken. Zo laat je je paard wegvallen over de buitenschouder en kan hij/zij niet anders als in de goede galop aanspringen. Echter is dit natuurlijk niet de juiste manier maar vanuit hier kun je het wel gaan uitbouwen :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:33

Doorzetten.
Jij moet het ook willen, anders gaat het echt niet lukken.
Ik snap het helemaal, ik had precies hetzelfde met mijn paard, maar oefenen, oefenen, oefenen.
Springt hij wel direct aan (in de verkeerde galop of overkruist) of gaat hij keihard draven o.i.d.?

Ik zou voltes gaan rijden en duidelijke hulp geven, eventueel met stemhulp. Ook aan de longe zetten kan helpen, omdat het paard dan niet op een ruiter hoeft te letten, alleen op zijn eigen lichaam.
Veel succes.

AmyxChanella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:37

Ik had hier ook eerst last van,
Ik ging op volte 10 meter proberen aan galoperen tot ze het deed,
Het hielp ook wel als je zorgt dat je pony goede stelling loopt
en elke keer doozetten ookal lukt het niet zo goed !
en anders aan de longeerlijn proberen.
Succes !

LoveDarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:08

xChanelx schreef:
Doorzetten.
Jij moet het ook willen, anders gaat het echt niet lukken.
Ik snap het helemaal, ik had precies hetzelfde met mijn paard, maar oefenen, oefenen, oefenen.
Springt hij wel direct aan (in de verkeerde galop of overkruist) of gaat hij keihard draven o.i.d.?

Ik zou voltes gaan rijden en duidelijke hulp geven, eventueel met stemhulp. Ook aan de longe zetten kan helpen, omdat het paard dan niet op een ruiter hoeft te letten, alleen op zijn eigen lichaam.
Veel succes.

Hij springt meteen aan maar in de verkeerde galop