Vandaag heb ik mijn eerste les gehad met m'n merrie Rosa. Rosa is een 3-jarige NRPS merrie (v. Kosmo van orchid's). Ze meet nu ongeveer 1.53 en groeit nog heerlijk
Dit is de 5e keer dat ze onder het zadel is, en onze eerste les samen. Hiervoor heb ik eigenlijk heel weinig onder het zadel met haar gedaan, wat gestapt en een enkel rondje gedraaft. Ik neem bewust vroeg les met haar omdat ik graag alles goed wil aanleren. Het is voor mij ook een tijd geleden dat ik fanatiek gereden heb, dat was namelijk in 2010, mijn toenmalige merrie raakte flink geblesseerd en kon absoluut niet meer gereden worden. Helaas heb ik haar vorig jaar moeten laten inslapen.. Maargoed, sinds 2010 dus niet meer fanatiek gereden, wel zo afentoe eens bij een vriendin, maar dat is niet noemenswaardig
Genoeg redenen dus om goede begeleiding met haar te hebben. 
Ons niveau is dan ook gewoon nog groen. Ik ben nog helemaal niet bezig met de hoofdhouding etc, ik wil eerst dat Rosa genoeg evenwicht ontwikkelt en dat ze lekker op d'r eigen beentjes loopt. Zo afentoe ontspant ze wat en dat wordt uitgebreid beloont.
Rosa is van zichzelf een druk paard, ze ziet alles en houdt veel in de gaten. Hierdoor kan er wel wat onrust bij Rosa ontstaan. Ze wordt daarom van tevoren nog even gelongeerd zodat ze de focus bij mij heeft en dat de rust terug keert. We hadden sowieso veel drukte op stal en een trekker die langs de bak bezig was, dus Rosa was vooral in het begin erg druk. Naarmate dat ze bezig is met mij wordt dat ook wel rustiger. Toen ik erop ging was de trekker gelukkig alweer weg

We hebben ongeveer een kwartiertje gereden, dat is meer als genoeg voor nu. Wanneer ze het goed doet, is het ook goed en dan hoeft het niet lang te duren!
Goed, de foto's!
1. Nog eventjes longeren voor ik erop ga.

2. Singel controleren en teugels losmaken, lekker diertje

3. En daar gaan we dan!

4. Even kijken of de rem er nog goed op zit, dit doen we meerdere keren. Eventjes halthouden en daarna weer rustig wegstappen.

5. Rustig drafje

6. Overgang terug naar de stap, ook hier weer hetzelfde idee als met het halthouden. Gewoon een controle momentje en zo gaat Rosa ook meer op mij letten.

7. En dan draven we weer aan.

8. Creatief momentje van de fotograaf. Hier zie je dat Rosa een moment van ontspanning vind en eventjes met haar hoofdje wat zakt

9. Nog een mooi stukje draf

10. Van hand veranderen

11. Dit is de wat moeilijkere hand van Rosa, ze buigt minder soepeltjes, dus daar gaan we rustig aan werken de komende weken. Hier lekker een stukje stap.

12. En een drafje.

13. En ook hier rijden we een paar overgangen.

14. Hier stuur ik Rosa op een iets grotere volte, dat is goed te zien

15. En tot slot weer een overgang terug naar de stap

Goed, ben benieuwd wat jullie er van vinden! Ben altijd blij met opbouwend commentaar, kan je alleen maar van leren