Oefeningen om rust naar de hindernis toe te bewaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

Oefeningen om rust naar de hindernis toe te bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:47

:wave:

Momenteel loop ik tegen een probleem aan in het parcours. Ze deed dit al een paar keer alleen op wedstrijd waardoor ik eigenlijk dacht dat het door mijn eigen spanning kwam, maar nu wil ze het ook wel eens doen in de training. Zo gauw ik een parcours wil gaan springen en in een wat langere lijn naar een hindernis toe rijdt, begint ze te 'stuiteren'. Ze wil erg graag op de hindernis af (wat natuurlijk een goede eigenschap is :D) maar hierdoor kan ik niet in één ritme naar de hindernis toe blijven galopperen. Het is erg moeilijk om dan 'gewoon' te blijven zitten, onderbeen eraan, hand eraf en ritme houden naar de hindernis toe.

Ik ben benieuwd of er wat bokkers zijn die dit probleem herkennen of die tips hebben om dit te verbeteren!

(Overigens heb ik gewoon les, maar wil de meningen hier ook wel eens horen)

Anoniem

Re: Oefeningen om rust naar de hindernis toe te bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:02

Rijd eens rustig een volte, net zolang totdat je de rust weer hebt en dan weer doorrijden. Het kan oo zij dat je tempo te laag ligt en je paard dat moeilijk vind. Misschien een iets hoger basistempo eens proberen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:10

Ik ben het met Joolien eens, voor de hindernis op de volte gaan, net zo lang tot je weer controle hebt. Je kan ook het eerste stuk aanrijden in een lagere gang, en pas vlak voor de hindernis opschakelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:12

Dit is ook één van mijn moeilijke dingen, wat mij helpt is tellen in galop. NIet alleen richting de hindernis maar constant, hiermee geef ik het tempo aan waarin ik wil dat mijn paard loopt.

Overigens werkt voltes rijden bij paarden die heet worden soms ook averechts, als ze dan eindelijk wel richting die hindernis gaan, ontploffen ze helemaal.....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:19

rustig halthouden voor de sprong, de eerste keer vlak na de wending (of eerste hindernis) en zo steeds iets verder zodat je paard leert wachten op een "hulp" . Een paard moet leren gehoorzamen.
Tijdens mijn lessen zeg ik altijd, het is prima als een paard meedenkt en je meeneemt tussen de hindernissen, maar ze mogen het niet gaan overnemen. Dus rennen, stuiteren, kop erop etc.
Maar er zijn ook paarden, die je moet laten zoals ze zijn (paarden als Hickstead, Big Star etc.)

Ook kan het helpen om balken tussen de hindernissen te leggen (dus in een lijntje op 3 galopsprongen leg ik op 3 m en een beetje (na de eerste hindernis), 6 m en 9 m ongeveer een balk) de meeste zullen van zichzelf gaan remmen op de balken.

Maar let wel; ieder paard is anders, wat bij de ene helpt, kan bij de andere averechts werken.

edit: volte maken vlak voor een hindernis zou ik niet snel doen, je wilt niet dat een paard gaat "zoeken' voor de sprong omdat ze denken dat er een volte aan komt. Als ze vlak na de wending er al vandoor gaan zou je dit wel kunnen doen, maar in een lijntje zou ik dit nooit doen.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 10:37

Bedankt voor alle tips! Heb sommige dingen al wel geprobeerd maar het is wel interessant om de ervaringen van anderen ook te lezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:46

Ik vind voltes voor de hindernis draaien niet bepaald een goede oefening hiervoor. Het is geen goed leermoment voor in de toekomst, meer iets om het op dát moment op te lossen.

Voor de hindernis even een/twee gangen terug, halthouden, achterwaarts vragen, vind ik een veel beter leermoment hiervoor. En dan wel consequent zijn. Niet door laten denderen.

Stappen naar de hindernis en zo'n twee meter van tevoren aandraven/galoperen is ook een goede. Alleen als je merkt dat hij bij je blijft natuurlijk. Dat moet hij leren.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:00

Ik herken dit probleem. Als hij na de wending het al overneemt moet ik altijd een volte maken en ook wel stilzetten voor de hindernis. In een lagere gang er naartoe rijden doe ik ook wel eens.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:15

Bij de oefening dat je rustiger op de hindernis afgaat, zou je dan geen averechts effect bereiken doordat ze nog steeds zo graag er op af wilt dat ze meer begint te rennen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:19

Heleen_B schreef:
Bij de oefening dat je rustiger op de hindernis afgaat, zou je dan geen averechts effect bereiken doordat ze nog steeds zo graag er op af wilt dat ze meer begint te rennen?

Zou kunnen, maar dat is niet erg. Om een probleem te verhelpen moet je het probleem soms ook wel opzoeken. Jij moet gewoon rustig naar de hindernis toe kunnen gaan en haar niet eens de kans geven dat ze begint te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:05

Maar te rustig kan ook teveel spanning veroorzaken. Het kan ook gebeuren dat het paard teveel moeite heeft met verzameling, als je dan nog langzamer gaat verergerd dat allen maar.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:35

Pilonen slalommen voor de hindernis.
Lijntje grondbalken op ieder galopsprong (vervolgens er wat balken tussen uit halen)

De grondbalken moet je alleen niet doen als je er echt volle vaart over heen gaat want dan krijg je brokken maar dat snapte je zelf ook nog wel!

En misschien een grond balk achter de hindernis

kimokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:25

OOO ja ik ken het probleem, mijn paard stoof altijd op de hindernis af en dacht ook dat het aan mijn spanning lag. Nu haal ik voor elke hindernis diep adem, focus me op de hindernis, hou druk op de teugels en geef alleen de laatste passen voor de sprong been. Ook ga ik extra diep zitten.
Tijdens mijn training als ik merk dat mijn paard overenthousiast word zet ik hem ook vaak voor de hindernis stil of na de hindernis. Ook hielp mij heel erg om in stap aan te komen, en dan rustig in draf en pas voor de hindernis te galopperen, dan houd je de rust er wat in.
Hopelijk heb je er wat aan :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:31

voor de hindernis stilzetten zou ik niet direct doen
ken een aantal paarden die daar juist van gaan stoppen

ik werk soms met een cavalettie op de AC lijn
daar rustig op af draven en als hij daarna gaat rennen kun je op de muur remmen ,
omdraaien en weer op nieuw
dit werkt bij mijn paard heel erg goed dan blijft hij na de hindernis veel beter wachten ,
en wil niet meer zo hard

wat ik ook soms doe bij mijn paard is een 3 sprong neerzetten met telkens 1 galopsprong ertussen
dan moeten ze wel terugkomen omdat ze anders veel te dicht erop komen en fouten maken ,
nu heb ik er een die erg voorzichtig is dus weet net of dat werkt bij een hele lompe knol ;)

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:33

Iedere keer een kleine volte voor de hindernis als hij hard gaat en kleine kneepjes geven in de teugel.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:38

Ik heb dit veel geoefend met balken op de grond. Een meter of 12 er tussen leggen en dan over de eerste galopperen en halthouden voor de tweede. Net zolang totdat je direct na de eerste balk al voelt dat je paard terug komt, dan mag hij wel in galop door. En veel werken met cavelletti's. De ene keer op de volte, de andere keer in een rechte lijn. Vaak als inuitjes achter elkaar geplaatst. Deze oefeningen pak ik zeer regelmatig mee, ook in de dressuurrtraining. Zo leert hij dat balken niet direct betekent gas geven.