Springen *filmpje* tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Palooh

Springen *filmpje* tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 09:59

Hallo, ik wilde graag tips op mijn springen.

Even een klein paspoortje van loet.
Loet, 15 jaar, ruin, geen nivo , enige wedstrijdervaring is een manege proefje F6, 1,5 jaar van mij,
eigenwijs, voordat ie van mij was lang stilgestaan, net n paar weken een nieuw zadel.

Vandaag heb ik met loet gesprongen.
Lekker simpel gewoon 4 kleine hindernisjes.
De laatste tijd is loet heel erg van het weigeren op de stijlsprongetjes.
Vandaar dat ik alles zo laag heb gezet.
Zo kunnen wij aan onze basis werken, loet gaat graag te hard of juist veel te sloom.
Ik doe niets aan de changementen, ik kijk gewoon naar de volgende hindernis en zet wat druk op de beugel en stuur hahah.
Dit laat ik hem voor nu nog zelf uitzoeken.
In het eerste filmpje doet hij dit beter.
Dit is ook voor mij om de volgorde te onthouden en te leren draaien.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=8VkmXCifVJs

http://www.youtube.com/watch?v=vVtpGms7I1Q
De slechtere keer.

Palooh

Re: Springen *filmpje* tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 10:41

iemand? ik kan alle hulp gebruiken

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:47

Tweede filmpje kan ik niet zien.
Enige wat mij opviel (ik ben geen springer) is dat je jou handen stil houd boven de sprong(dressuurplaats). Ipv mee te geven naar voren zodat je paard beter de hals kan strekken boven de sprong. Misschien ben ik ouderwets maar je zit erg weinig in de springhouding. Hooguit even tijdens de sprong. Ik zie liever minimaal 2 galopsprongen voor de hindernis de verlichte zit.
Nogmaals ik ben "oude" stempel ik weet niet hoe/wat de manier is van tegenwoordig.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 10:49

hahah oke, mij is geleerd pas verlicht te gaan als paard lief afzet.
Dit omdat hij wel eens wil weigeren en dan lig ik er kei hard langs haha.
mn handen kan ik idd op letten.
ik heb ook de neiging gehad om m los te gooien boven de sprong en dat was ook niet alles hahah.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:13

BlueStar schreef:
Tweede filmpje kan ik niet zien.
Enige wat mij opviel (ik ben geen springer) is dat je jou handen stil houd boven de sprong(dressuurplaats). Ipv mee te geven naar voren zodat je paard beter de hals kan strekken boven de sprong. Misschien ben ik ouderwets maar je zit erg weinig in de springhouding. Hooguit even tijdens de sprong. Ik zie liever minimaal 2 galopsprongen voor de hindernis de verlichte zit.
Nogmaals ik ben "oude" stempel ik weet niet hoe/wat de manier is van tegenwoordig.

Als je twee galopsprongen voor de hindernis ineens in verlichte zit gaat, zal het paard andere galoppassen aannemen wat niet bevorderlijk is voor de afstand. Beter is om de laatste paar galopsprongen niets meer te hoeven veranderen en je paard dus op deze manier 'verlichten'. Maar zie je dan pas dat de afstand niet goed is, kan je natuurlijk wel het een en ander doen, zoals verlichte zit, paard naar voren rijden, bij je houden etc.

TS, probeer wat meer te doen aan de voorbereiding en afwerking. Eerder aangaloperen bijvoorbeeld. Boven de sprong de goede galop aangeven en als dat niet lukt het paard daarna terug nemen naar draf en in de andere galop aanspringen.

Verder eens met BlueStar. Je handen kunnen boven de sprong nog wat naar voren. En je verlichte zit kan ook beter. Je gaat nu even snel staan. Probeer dus langer in verlichte zit te blijven, kont iets meer naar achter.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:16

Oke alle adviezen kan ik gebruiken. ik ben verder nog helemaal niet bezig met de goede gallop in het parcourtje.
ben al lang blij dat de gallop in de dresuur nu eindelijk goed gaat.
eerder aangalloperen is idd wel beter.
ik ga wel naar voren bij mijn verlichte zit.
Maar ik ga niet helemaal plat/ richting zijn nek omdat het nog zo laag is.
Maar hoe bedoel je langer in de verlichte zit?
Kont en handen kan ik inkomen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:21

kellyloet schreef:
Oke alle adviezen kan ik gebruiken. ik ben verder nog helemaal niet bezig met de goede gallop in het parcourtje.
ben al lang blij dat de gallop in de dresuur nu eindelijk goed gaat.
eerder aangalloperen is idd wel beter.
ik ga wel naar voren bij mijn verlichte zit.
Maar ik ga niet helemaal plat/ richting zijn nek omdat het nog zo laag is.
Maar hoe bedoel je langer in de verlichte zit?
Kont en handen kan ik inkomen

Je moet ook niet naar voren gaan. Dat is wat je nu wel een beetje doet. Jezelf naar voren bewegen. Je kont moet juist ietsje (dus inderdaad niet plat gaan liggen bijv.) terug en bovenlichaam ietsje naar naarbeneden. Dat kan het paard zijn rug beter gebruiken. En je gaat al heel snel weer terug in het zadel zitten. Probeer dat ietsje later te doen. Ook fijner voor de rug van je paard.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:24

Afbeelding
het is wel al een stuk vooruit gegaan sinds hier toch?

Afbeelding
en hier n filmpje dat is ongeveer n jaar geleden geweest.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:25

Dus na de sprong even verlicht blijven zitten?

Emmalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:19

Als ik je iets mag adviseren zou ik toch proberen om je paard terug te nemen en opnieuw aan te galoperen als je ziet/voelt dat je in de verkeerde galop zit. Het is namelijk voor je paard makkelijker om een afstand te zien als hij in de juiste galop zit. Mocht je door het terug nemen en opnieuw aangaloperen in tijd nood komen voor de volgende sprong, kun je gerust een volte rijden (het is tenslotte nog trainen). Als je dit een tijdje volhoudt zal je paard ook met je meedenken en zelf gaan changeren naar de goede galop. En het is natuurlijk dressuur technisch ook een goede training om steeds weer opnieuw aan te springen. Verder vind ik dat je wel ontspannen op je paard zit, je word zelf niet druk voor het springen. Maar probeer inderdaad om boven de sprong je paard iets los te laten je blijft naar mijn mening met je handen nog iets te gesloten.

Verder ziet er goed uit en met veel oefenen gaat het helemaal goed komen!

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:44

Dankje! ik ga dit volgende week of van het weekend eens proberen.
Ik zal er op gaan letten.