jonge ruin niet vooruit te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dirkystar

jonge ruin niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:14

Hallo,

Ik ben mn 4 jarige ruin aan het inrijden, hij is super braaf, opstappen geen enkel probleem maar zodra ik erop zit loopt hij niet, voorzichtig been helpt niks, omkeren helpt niet, iemand ernaast helpt even maar zodra hij dan weer alleen aan het werk moet staat hij weer stil...ik heb met mijn vriendin geprobeerd haar paard ervoor te zetten dat hij misschien zou volgen...ook helemaal geen reactie..iemand enig idee?

LoveBodin

Re: jonge ruin niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:16

Zweepje erbij? En dan zachtjes een keer aantikken. Zodra hij weg stapt, meteen belonen.
Dan been, geen reactie? Zweep.
Als je reactie krijgt, meteen belonen.
Het is logisch dat hij niet op been reageert, hij kent het nog niet.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:17

Hier ben ik ook bij vast gelopen, bij mij hielp het dat iemand met de longeer zweep in de bak stond, en even naar hem toe kwam als het nodig was :).

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:23

Ik zou persoonlijk niet gelijk een zweep gaan gebruiken. Hij loopt wel als iemand er naast loopt, logisch voor een jong dier want zo heeft hij wat steun. Laat iemand gewoon wat langer meelopen totdat hij het wel snapt. Dat zal echt geen weken duren en is even wat vriendelijker dan een zweep gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:23

Idd iemand op laten drukken met een longeerzweep. Niet om hem te slaan maar puur om hem voorwaarts te krijgen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:24

Wat is er onvriendelijk aan een zweep?
Benen zitten ver naar voren, da's lastig om als drijvende hulp te ontdekken. ALs paard dan.
Als je een tikje geeft als hij niet reageert, en hij reageert dan wel, lijkt me niks mis met een zweep.
Zeker omdat je de zweep op de achterkant gebruikt, zodat hij eerder naar voren zal gaan.

Longeerzweep is trouwens ook een goede.

Meelopen heb ik persoonlijk niet zoveel mee.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:27

ik ga t morgen gelijk even proberen met een longeerzweep erbij, vorige week heb ik hem een klopje op zn kont gegeven met mijn hand, toen ging hij flink bokken en daarna stond hij weer stil hahah dus met een zweep in de hand zie ik nog even af! als mijn vriendin naast hem loopt gaat t opzich prima alleen blijft hij achter haar aan lopen en kan ik sturen wat ik wil....mr goed aldoende leert men

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:30

Kent je paard geen stemhulpen? Zoals je die ook bij longeren of grondwerk gebruikt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:33

LoveBodin schreef:
Zweepje erbij? En dan zachtjes een keer aantikken. Zodra hij weg stapt, meteen belonen.
Dan been, geen reactie? Zweep.
Als je reactie krijgt, meteen belonen.
Het is logisch dat hij niet op been reageert, hij kent het nog niet.

Idd, liefst longeerzweep, stemhulp, beenhulp + aanmoediging zweep, belonen bij wegstappen

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:37

stemhulpen aan de longe geen enkel probleem, aan de longe als ik erop zit ook niet, zodra alles los gaat loopt hij gewoon niet...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:40

dan doe je wel de longe af, maar hou je de longeerzweep erbij, desnoods eerst nog in voltes om degene heen die de zweep heeft en steeds meer afstand nemen

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:42

ja indd ik ga morgen gelijk weer met hem aan de gang! bedankt voor jullie adviezen en als er nog meer adviezen zijn hoor ik het graag!

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:48

Ik heb het mijn paardje geleerd door te longeren met iemand erop.
Hij loopt dan wels zonder iemand ernaast :D

En dan kun je hulpen erbij geven ofzo?

(sorry als het onduidelijk is ofzo weet niet hoe ik het moet uitleggen)

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:04

ja indd ik begrijp je wel, mn instructeur zegt zo weinig mogelijk been nu nog, dus ik doe mijn best maar goed als hij niet vooruit wil moet ik me wel bedwingen om hem niet ff een zetje te geven..wat ik zeg aan de longe en met iemand ernaast geen probleem..misschien is hij een beetje traag van begrip, met longeren heb ik ook alles tot de puntjes voor moeten doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:06

Sommige snappen het geoon niet als ze los zijn. Ze kennen de longeur met zweep(als t goed is) en die is herkenbaar voor het paard om voorwaarts te blijven. Het is vaak even de knop die ze om moeten zetten.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:06

zie net mn topic voorbij komen..wat is er ondertussen een hoop veranderd :) naar buiten springen alles doen we tegenwoordig *\o/*

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:04

Je zegt zelf al doende leert men, en deels is dat zeer zeker waar, maar het is niet alleen jij die daarbij leert, ook het paard leert heel de tijd, en nu ben je dus al een tijd bezig dingen te leren die je eigenlijk helemaal niet wil. En alles wat het paard tot nu toe geleerd heeft is er en zal er ook blijven tot het einde van zijn dagen, je kan de verkeerde dingen niet meer wissen, je kan er enkel andere en hopelijk betere dingen aan toevoegen.
Het is niet voldoende even om een paar tips te vragen op een forum, jullie kennis en kunde is gewoon onvoldoende om dit zelf te gaan doen.
Mijn advies is hier weer heel duidelijk, doe niet verder op deze manier, je wou een jong dier en dat heb je nu, maar een jong dier moet extra veel leren, het opleren van een paard is eigenlijk een specialiteit op zich, zoek een trainer die jullie wekelijks kan helpen en begeleiden, doe dit niet op eigen houtje.
Dat kost idd net iets meer centen, maar dat is eigenlijk een noodzaak bij het beleren van een jong paard.

dirkystar schreef:
ik ga t morgen gelijk even proberen met een longeerzweep erbij, vorige week heb ik hem een klopje op zn kont gegeven met mijn hand, toen ging hij flink bokken en daarna stond hij weer stil hahah dus met een zweep in de hand zie ik nog even af! als mijn vriendin naast hem loopt gaat t opzich prima alleen blijft hij achter haar aan lopen en kan ik sturen wat ik wil....mr goed aldoende leert men

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:24

Aeolusnr1 bedankt voor je advies maar ik begrijp niet helemaal waar je vandaan haalt dat ik geen hulp heb van professionele mensen. Ik ben zeker niet zover met hem gekomen Door zelf maar een beetje aan te klooien ☺ maar ben t met je eens zelf maar wat doen met een jong paard is niet verstandig