Beter luisteren naar de beenhulpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tazziexxx

Beter luisteren naar de beenhulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:49

Hallo,

Ik verzorg nu een tijdje een al wat ouder paardje, maar elke keer als ik een volte maakt valt ze heel erg naar binnen.
Zodra dat gebeurt probeer ik met mijn binnenbeen hem naar buiten te duwen, maar de laatste paar keren luistert ze daar echt niet meer goed naar. Nu is mijn vraag hoe kan ik haar beter laten luisteren naar de druk van mijn been?

Carantona

Re: Beter luisteren naar de beenhulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:54

Een korte zachte kuithulp geven en als ze niet reageert een tikje bij met de zweep. Herhalen bin stap en weer stilstaan, opbouwen tot draf, terug naar stap en stilstaan. Niet afwachten maar gelijk reageren (wel op een positieve manier belonen)en zo komt het vast goed ! Succes

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:09

paintedblack schreef:
Een korte zachte kuithulp geven en als ze niet reageert een tikje bij met de zweep. Herhalen bin stap en weer stilstaan, opbouwen tot draf, terug naar stap en stilstaan. Niet afwachten maar gelijk reageren (wel op een positieve manier belonen)en zo komt het vast goed ! Succes

Bedankt, maar overgangen gaan op zich wel goed. Alleen het gaat erom dat ze naar binnen valt in een volte en ik haar daarna niet terug kan "duwen" met mijn binnen been.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:24

Rijd je je voltes wel correct? Weet je zeker dat je haar niet uit balans haalt?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:32

Ik ga mee met Doubtless. Want als jij veel binnen been geeft, kan het zijn dat je daardoor je binnen been optrekt. met dat je je binnen been optrekt knik je waarschijnlijk in in je binnen heup. Je zit dan waarschijnlijk met je zitvlak aan de buitenkant van je paard, terwijl je schouders aan de binnenkant van je paard zitten. Dan kan je paard ook niet fijn door de volte lopen. Nu kan je eens proberen om in een volte juist geen binnen been te geven, klinkt raar, maar zit jij waarschijnlijk beter en kan je paard makkelijker door de volte lopen. Denk er daarbij goed aan dat je naar de horizon blijft kijken, dan heb je namelijk snel in de gaten of je inknikt omdat je horizon dan niet meer recht is. Volg je me nog?
Mocht je paard dan nog door je binnen been vallen, leg dan je zweepje achter je kuit en daar kan je evt kleine tikjes/kieteltjes mee geven.

Pareltje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:08

Hoe geef jij je hulpen op een volte? Vraag je veel stelling? gebruik je alleen je buitenteugel of ook je binnenteugel? Wat doe je met je benen? Zet je je handen naast elkaar of 'trek je een hand naar achter'.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:56

Probeer eens wat meer druk op je buitenbeugel te zetten en je buitenhand op de plek.
De tip van het zweepje zou ik ook zeker even meenemen! :)