Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ToddMylene schreef:Longeren , en dan met elastiek en dan met bijzet gelijk spier opbouw.

Justico schreef:Je bent al bezig met rijden?

- YamaSaki schreef:Justico schreef:Je bent al bezig met rijden?
Pony is 6 jaar...dan is dat toch niet zo raar?
Lekker rustig doorgaan.
Eerst lekker alle 3 de gangen onder de knie krijgen
Denk inderdaad aan ongeveer 20 minuten in het begin.
En dit is dan alleen stap/draf en eventueel galop.
Lekker de gangen leren en elkaar leren vertrouwen.
-Ik lees trouwens niets over les krijgen...misschien is dat een idee?-
Justico schreef:YamaSaki schreef:
Pony is 6 jaar...dan is dat toch niet zo raar?
Lekker rustig doorgaan.
Eerst lekker alle 3 de gangen onder de knie krijgen
Denk inderdaad aan ongeveer 20 minuten in het begin.
En dit is dan alleen stap/draf en eventueel galop.
Lekker de gangen leren en elkaar leren vertrouwen.
-Ik lees trouwens niets over les krijgen...misschien is dat een idee?-
Nee, dat is niet raar. De pony heeft de winter stil gestaan en dus was ik benieuwd of ze de training weer heeft opgepakt

YamaSaki schreef:Maar als je nou eens 1 les probeerd?
1 privé lesje en je kan al een hoop leren.
Juist omdat jij te zacht bent en snel toegeeft.
Niet geschoten is altijd mis
Misschien iemand op stal die je kan helpen en ervaring heeft met jonge paarden?
ToddMylene schreef:Longeren , en dan met elastiek en dan met bijzet gelijk spier opbouw.
jjustangela schreef:ToddMylene schreef:Longeren , en dan met elastiek en dan met bijzet gelijk spier opbouw.
waarom moet er gelijk weer een bijzet aan? lijkt me niet lekker voor een paard als hij lang stil heeft gestaan
probeer eerst wat te longeren, en doe het vooral niet te lang, per keer kan je het iets langer gaan doen
evimaalcke1 schreef:Je kan misschien proberen haar eerst even te logeren gwn om warm te lopen, dan hoeft ze dat niet te doen met jou er op en is t minder zwaar voor je paard. Dit doe je dan ongeveer 7 min. Alleen stap en draf.
Dan laat je haar even stappen (3 min. ) Met jou er op.
Dan ga je rustig aan draven met af en toe een rustige galop dit doe je dan iets van 10 min en dan even rustig uit stappen.
Ik kon uit je verhaal niet helemaal uit maken wat er aan de hand was met dat jij meer deed dan jet paard maar het klinkt als een dominantie probleem zorg daarom dat jij altijd en overal gepaard waar je heen gaat.
Ook tijdens het uitstappen. Loop niet zo maar doelloos lang de bak rand maar kies een weg een wees lies MAAR consequent.
Suc6
Emmaa_ schreef:Ik ben persoonlijk van mening dat als je echt conditie wilt opbouwen 15/20 minuutjes niet echt een lekkere tijd is hoor. Veel paarden hebben ongeveer die tijd nodig om überhaupt warm te worden.. Ik heb een merrie gereden die voordat ik erop ging een hele tijd stil heeft gestaan (juni tot december) en die ben ik gaan oppakken op het half uur/40 minuutjes (afhankelijk van hoe ze aanvoelde) zo 2/3 keer per week. De andere dagen wisselde ik het af met longeren of wat speels grondwerk, of ging ik een stuk met haar wandelen.
Vooral veel draven en galopperen, stappen heb je bij conditie opbouwen vrij weinig aan. Lekker stukken draven, vooral veel rechtuit en voor de rest goed aanvoelen. Als je merkt dat je paard aan het einde van zijn/haar Latijn komt stop je er gewoon mee en dan is het klaar.
Je moet het een beetje bekijken als het opbouwen van je eigen conditie nadat je een heeeele tijd niks aan sport hebt gedaan. Ik zou zelf nooit 20 minuten in de sportschool staan, ik ben altijd wel minimaal 3 kwartier bezig. Ik zorg er alleen voor dat ik niet drie kwartier lang op een cardio machine sta, want dan ga je natuurlijk helemaal kapot. Ik wissel het af, ik doe veel aan interval training. Ik ben van mening dat dat ook de beste manier is om het met je paard aan te pakken.
Succes!