Conditie opbouwen 6jarige pony, hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Conditie opbouwen 6jarige pony, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:39

Hallo,

Aangezien mijn pony de winter stil heeft gestaan, en we het nu weer aan het oppakken zijn,
vroeg ik me af hoe ik het beste haar conditie kan trainen?

Nu had al de zoekfunctie al gebruik maar kon ik vrij weinig vinden.

Mijn vraag is vooral hoeveel dagen je het beste per week kan rijden, en hoelang dan?
Ik dacht zelf zo rond de 20 minuten in het begin, maar ik weet dus eigenlijk helemaal niet of
dat wel goed is.

Ik wil haar ook vooral graag actief houden, zonder zelf meer te doen dan zij,
aangezien dat voor de winter wel zo was.

Verder vroeg ik me af hoe die minuten het beste ingedeeld kunnen worden?

Buiten rijden is helaas geen optie voor mij op dit moment, jammer genoeg want
veel mensen zeggen dat dat een goede manier is.

Alvast bedankt!

ToddMylene

Re: Conditie opbouwen 6jarige pony, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:43

Longeren , en dan met elastiek en dan met bijzet gelijk spier opbouw.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:47

Je bent al bezig met rijden? Ik zou rustig aan losstappen, 10 minuten draven en beide kanten galopperen. Je pony geeft zelf aan of ze meer aankan. Ik zou niet te hard van stapel gaan ivm met spierpijn. 4 a 5 keer per week rijden/trainen en dan gaat het heel snel.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:52

ToddMylene schreef:

Ik longeer haar regelmatig, meestal eerst gewoon los en dan met elastiek.

Maar ik wil haar graag weer regelmatig gaan rijden, zodat we daar ook iets verder mee komen.
( mevrouwtje kan namelijk best lekker puberen, en ik ben niet z'n dappere, dus daar moeten
we gewoon over heen komen. )

Alleen onder het rijden is ze gewoon sneller moe, sommige dingen vind ze namelijk ook nog best moeilijk, en dit wil ik graag verder oppakken dus vroeg ik me af hoe ik dat gedeelte het beste kan doen. :)

Justico; Dankje wel! Dit klinkt wel erg fijn ja, moet ik me dan gewoon aan ongeveer die 20 minuten houden?
En is dat galopperen echt erg belangrijk? Want we hebben nu nog niet gegaloppeerd en daar wou ik
ook nog heel eventjes mee wachten.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:55

rustig 15/20 min stappen dan weer even 5 min een drafje weer 5 min stappen enzo doorgaan (:

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:57

Idd dan zoals mijn boven ganger zegt..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:01

Justico schreef:
Je bent al bezig met rijden?

Pony is 6 jaar...dan is dat toch niet zo raar? ;)

Lekker rustig doorgaan.
Eerst lekker alle 3 de gangen onder de knie krijgen :)

Denk inderdaad aan ongeveer 20 minuten in het begin.
En dit is dan alleen stap/draf en eventueel galop.
Lekker de gangen leren en elkaar leren vertrouwen.

-Ik lees trouwens niets over les krijgen...misschien is dat een idee? :) -

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:03

YamaSaki schreef:
Justico schreef:
Je bent al bezig met rijden?

Lekker rustig doorgaan.

Nee, dat is niet raar. De pony heeft de winter stil gestaan en dus was ik benieuwd of ze de training weer heeft opgepakt :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:04

Ik zou inderdaad die 15/20 minuten aanhouden en lekker veel stappen en de draf steeds verder uitbreiden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:59

Justico schreef:
YamaSaki schreef:

Lekker rustig doorgaan.

Nee, dat is niet raar. De pony heeft de winter stil gestaan en dus was ik benieuwd of ze de training weer heeft opgepakt :)

Ik snapte hem al wel hoor! Maar ja ik heb er nu drie keer opgezeten,
en ze is nog wel eventjes flink aan het uitproberen maar het gaat wel aardig,
behalve dat ze zo snel moe is, maar dat is wel logisch natuurlijk! :)

Reed daarvoor al wel gewoon, maar ben om persoonlijke reden even gestopt en toen
kwam de winter en de sneeuw, dus toen kon ik ook niet rijden.

Maar mijn idee was ook om eventjes te stoppen, om haar vervolgens weer
te gaan rijden zonder dat ik haar echt vooruit moet krijgen, maar dit lukt nog niet echt.

Ze is gewoon best sloom en liever lui dan moe, en ik ben echt zacht,
en daarin ook nog erg perfectionistisch naar mezelf toe, dus als ik ook maar
iets fout doe in mijn ogen heb ik al zo iets van ah zielige pony, en dan geef ik eigenlijk
alleen maar toe. Puberende luie haflinger en iemand zo als ik is een interessante combinatie.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:01

YamaSaki schreef:

Nee op dit moment niet, dan zou het namelijk prive les worden en dat is toch wel erg duur!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:07

Maar als je nou eens 1 les probeerd? :)
1 privé lesje en je kan al een hoop leren.
Juist omdat jij te zacht bent en snel toegeeft.
Niet geschoten is altijd mis :)

Misschien iemand op stal die je kan helpen en ervaring heeft met jonge paarden?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:09

YamaSaki schreef:
Maar als je nou eens 1 les probeerd? :)
1 privé lesje en je kan al een hoop leren.
Juist omdat jij te zacht bent en snel toegeeft.
Niet geschoten is altijd mis :)

Misschien iemand op stal die je kan helpen en ervaring heeft met jonge paarden?

Ik heb al veel les gehad maar dit gaf bij mij niet het goede gevoel er over waar ik naar op zoek ben.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:16

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:03

Je kan misschien proberen haar eerst even te logeren gwn om warm te lopen, dan hoeft ze dat niet te doen met jou er op en is t minder zwaar voor je paard. Dit doe je dan ongeveer 7 min. Alleen stap en draf.
Dan laat je haar even stappen (3 min. ) Met jou er op.
Dan ga je rustig aan draven met af en toe een rustige galop dit doe je dan iets van 10 min en dan even rustig uit stappen.
Ik kon uit je verhaal niet helemaal uit maken wat er aan de hand was met dat jij meer deed dan jet paard maar het klinkt als een dominantie probleem zorg daarom dat jij altijd en overal gepaard waar je heen gaat.
Ook tijdens het uitstappen. Loop niet zo maar doelloos lang de bak rand maar kies een weg een wees lies MAAR consequent.
Suc6

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:31

ToddMylene schreef:

waarom moet er gelijk weer een bijzet aan? lijkt me niet lekker voor een paard als hij lang stil heeft gestaan
probeer eerst wat te longeren, en doe het vooral niet te lang, per keer kan je het iets langer gaan doen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:10

jjustangela schreef:
ToddMylene schreef:

waarom moet er gelijk weer een bijzet aan? lijkt me niet lekker voor een paard als hij lang stil heeft gestaan
probeer eerst wat te longeren, en doe het vooral niet te lang, per keer kan je het iets langer gaan doen

Maak je maar niet druk, ik doe altijd lekker rustig aan met haar!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:12

evimaalcke1 schreef:
Je kan misschien proberen haar eerst even te logeren gwn om warm te lopen, dan hoeft ze dat niet te doen met jou er op en is t minder zwaar voor je paard. Dit doe je dan ongeveer 7 min. Alleen stap en draf.
Dan laat je haar even stappen (3 min. ) Met jou er op.
Dan ga je rustig aan draven met af en toe een rustige galop dit doe je dan iets van 10 min en dan even rustig uit stappen.
Ik kon uit je verhaal niet helemaal uit maken wat er aan de hand was met dat jij meer deed dan jet paard maar het klinkt als een dominantie probleem zorg daarom dat jij altijd en overal gepaard waar je heen gaat.
Ook tijdens het uitstappen. Loop niet zo maar doelloos lang de bak rand maar kies een weg een wees lies MAAR consequent.
Suc6

Dominatie is het niet echt, ze probeert wel lekker uit maar ik kan haar wel de baas blijven.
Maar dat is het m juist, ik wil niet hard moeten drijven en haar moeten aantikken,
want daar voel ik me gewoon niet prettig bij, maar ze is behoorlijk sloom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:17

Ik ben persoonlijk van mening dat als je echt conditie wilt opbouwen 15/20 minuutjes niet echt een lekkere tijd is hoor. Veel paarden hebben ongeveer die tijd nodig om überhaupt warm te worden.. Ik heb een merrie gereden die voordat ik erop ging een hele tijd stil heeft gestaan (juni tot december) en die ben ik gaan oppakken op het half uur/40 minuutjes (afhankelijk van hoe ze aanvoelde) zo 2/3 keer per week. De andere dagen wisselde ik het af met longeren of wat speels grondwerk, of ging ik een stuk met haar wandelen.

Vooral veel draven en galopperen, stappen heb je bij conditie opbouwen vrij weinig aan. Lekker stukken draven, vooral veel rechtuit en voor de rest goed aanvoelen. Als je merkt dat je paard aan het einde van zijn/haar Latijn komt stop je er gewoon mee en dan is het klaar.

Je moet het een beetje bekijken als het opbouwen van je eigen conditie nadat je een heeeele tijd niks aan sport hebt gedaan. Ik zou zelf nooit 20 minuten in de sportschool staan, ik ben altijd wel minimaal 3 kwartier bezig. Ik zorg er alleen voor dat ik niet drie kwartier lang op een cardio machine sta, want dan ga je natuurlijk helemaal kapot. Ik wissel het af, ik doe veel aan interval training. Ik ben van mening dat dat ook de beste manier is om het met je paard aan te pakken.

Succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:22

Emmaa_ schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat als je echt conditie wilt opbouwen 15/20 minuutjes niet echt een lekkere tijd is hoor. Veel paarden hebben ongeveer die tijd nodig om überhaupt warm te worden.. Ik heb een merrie gereden die voordat ik erop ging een hele tijd stil heeft gestaan (juni tot december) en die ben ik gaan oppakken op het half uur/40 minuutjes (afhankelijk van hoe ze aanvoelde) zo 2/3 keer per week. De andere dagen wisselde ik het af met longeren of wat speels grondwerk, of ging ik een stuk met haar wandelen.

Vooral veel draven en galopperen, stappen heb je bij conditie opbouwen vrij weinig aan. Lekker stukken draven, vooral veel rechtuit en voor de rest goed aanvoelen. Als je merkt dat je paard aan het einde van zijn/haar Latijn komt stop je er gewoon mee en dan is het klaar.

Je moet het een beetje bekijken als het opbouwen van je eigen conditie nadat je een heeeele tijd niks aan sport hebt gedaan. Ik zou zelf nooit 20 minuten in de sportschool staan, ik ben altijd wel minimaal 3 kwartier bezig. Ik zorg er alleen voor dat ik niet drie kwartier lang op een cardio machine sta, want dan ga je natuurlijk helemaal kapot. Ik wissel het af, ik doe veel aan interval training. Ik ben van mening dat dat ook de beste manier is om het met je paard aan te pakken.

Succes!

Dankjewel voor je tip's! Ik heb hier veel aan! :)
Ik denk alleen wel dat 20 minuten tot een half uurtje nu het langste is wat ze kan,
ze is namelijk na 30 minuten al behoorlijk nat en moe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:29

En als je het wat meer afwisselt ipv constant draven of galopperen? Dus echt het intervallen wat ik aangaf? Telkens een rondje draven, een rondje stappen, een rondje galopperen, dan een rondje draven, dan weer een half rondje stappen en dan weer wat galopjes doen? Ik vind het altijd fijn om heel erg af te wisselen in mijn training, je zal mij nooit 2 rondjes hetzelfde tempo aan zien houden. Paard wordt er altijd losser van en het is ook leuk om jezelf bezig te houden. Ik denk dat inclusief instappen/uitstappen je paard een half uurtje meer dan makkelijk vol moet kunnen houden. Nou kan ik het natuurlijk niet zien, maar het lijkt me niet dat als je 5 minuten instapt, 10 minuten wat harder werkt en 5 minuten uitstapt je paard echt bekaf is :P