Pony heeft last van het bit of rijtechnisch probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kayll18

Pony heeft last van het bit of rijtechnisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:51

Hallo,

Ik heb vorig jaar een D pony gekocht van 4 jaar oud.
hij was al ingereden toen ik hem kocht bij de vorige eigenaar.

Toen ik hem net had en dus begon met rijden ben ik les gaan nemen,
zo zijn we begonnen met hem aan de teugel te leren lopen en dat ging steeds beter.
nou deed hij dit in stap al hellemaal maar in draf verzetten hij zich nog heel erg door met ze hoofd omhoog te gooien en heel erg in 1 teugel te gaan hangen waardoor het heel zwaar werd in de hand.

Na een tijd oefenen kwam dat in 1 teugel hangen er uit maar aan de teugel rijen ging alleen in stap goed.
toen kwam de winter en aangezien wij alleen een buiten bak hebben kon ik niet meer wekelijks rijden als de bak te nat was.

Nou is het mooie weer dus weer begonnen en ben ik al weer een paar weken aan het rijden ( zo een 4 dagen in de week)
maar het gaat totaal niet goed hij loopt gewoon prima maar het lijkt alsof die ze bit totaal niet fijn vind als ik er mee aan kom lopen gaat die hellemaal achter uit lopen, als ik er dan vervolgens op zit en voorzichtig in zijn mond begin te voelen gaat dit in het begin nog goed maar op een geven moment begint hij heel erg te kauwen op zijn bit ze mond steeds open te doen en ze hoofd omhoog te gooien.
hij gaat ook stil staan en het volgende moment schiet die er weer van door.

ik kan gewoon maar niet plaatsen wat het probleem kan zijn nou had ik iemand om advies gevraagd en die zij een dik bit een martengaal en een lage neusriem. nou heeft hij altijd met dit bit gelopen en nooit problemen gegeven.

Dus nou weet ik niet meer wat ik moet doen? welk bit kan ik anders het beste nemen of zal dit gewoon pubergedrag zijn...

( hij gedraagd zich buiten prima ) dus weet niet of het bit hem daadwerkelijk pijn doet.

Wie kan mij helpen?!
Laatst bijgewerkt door Elles op 22-04-13 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Somebitch

Re: Zoveel keus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:53

Denk eerder dat hij last van jou of zijn tanden heeft. Even na laten kijken dus. :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:54

veel les nemen vooral, jonge pony's hebben sowieso nog geen constante aanleunig.
Kwa bit weet ik het niet, wat voor een bit heb je precies?
En zoals Somebitch al zegt, tanden zou ook nog kunnen!

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:56

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je je pony aan de teugel vraagt.
als je aan het 'zagen' bent gaat hij zich verzetten, maar als je kneepjes maakt is de druk een stuk minder :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:56

famke43 schreef:
als je aan het 'zagen' bent gaat hij zich verzetten, maar als je kneepjes maakt is de druk een stuk minder :D

:') Echt DE manier ja. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:57

Bij jonge paarden laat ik 2x per jaar de tandarts komen. Heb je die er al bij gehad?
En heb je een goede instructeur? Klinkt nl lsof je paard gewoon scheef is. Blijf maar fijn van die voorkant af, eerst op eigen benen lopen, rechtrichten, en dan komt de rest vanzelf.

kayll18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:58

D-trens gebroken heeft hij op het moment, heb ook het vermoeden dat hij hier mee is ingereden omdat ik deze van de ouwe eigenaar er bij heb gekocht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:35

famke43 schreef:

Okey ik zie ook kneepjes geven als zagen het is alleen een subtielere manier van verwoorden. Je stoort nog steeds een paard in z'n mond. Paard heeft meer aan een rustige meeverende hand niet aan eentje die hoe subtiel ook aan de teugels zit.