paard kropt zich op en wil rennen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

paard kropt zich op en wil rennen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:38

sorry als dit verkeerd staat

hoi!
ik rijd mijn paard zilady dressuurmatig in de bak. maar ik loop al lang tegen problemen aan...
het paard wil niet ontspannen lopen en het enige wat ze onderhand kent is kop in de lucht en rennen.
ze neemt echt de benen na 1 stukje over de lange zijde..
ik krijg af en toe les. maar misschien heeft iemand hier nog wat tips?

groetjes liselotte

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:27

Wat doe je zoal met het rijden?
Hou je veel afwisseling in het werk, dus tempowisselingen, overgangen en figuren?
Is dit al vanaf het begin dat je je paard rijdt of is dit later ontstaan? En merk je enige verbetering in de lessen die je neemt? Of merk je dat het hetzelfde blijft of erger wordt?

Er kunnen vele oorzaken zijn, heb je het al weleens met je instructeur over gehad wat zijn/haar kijk is op de problemen?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar dat is makkelijker om een beetje een beeld te vormen.

LoveBodin

Re: paard kropt zich op en wil rennen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 08:43

Inderdaad, wat doe jij tijdens de les?
Maar ook, hoe reageer je op het rennen?
Past het zadel, heeft je paard nergens pijn? (standaard vragen, maar toch belangrijk).
Rent je paard als je de teugels oppakt? Of ook als je ze gewoon los hebt?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:39

Ik rij ook altijd een loperige pony. Wat ik moet doen is veel overgangen en tempowisselingen op onverwachte stukken bijvoorbeeld korte zijde of op een volte.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:25

zoals hierboven al word gezegt idd gewoon veel overgangen rijden en figuurtjes maken

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:01

inderdaad veel figuren rijden op momenten dat je paard het niet verwacht, zodat hij zich moet concentreren op wat jij vraagt, en er niet aan denkt om weg te lopen..

kimokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:20

Het klinkt alsof je paard ergens van weg wil, is hij niet bang?
Het kan ook aan het bit of je zadel liggen dat dat niet fijn is. Of je geeft te scherpe hulpen dat hij er van schrikt en dan hard gaat lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:22

Ik vraag me af wat jij doet in deze situatie? Wordt je bang?? Ga je naar voren zitten? Kruip je in elkaar? Ga je aan de teugels trekken?

noortjeee5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:19

mijn pony doet dus ook rennen en der kop vast zette. ik rij dus nu met martigaal ( eerst met bijzet teugels) dat ze niet der hoofd kan vast zette. als zij toch gaat rennen trek ik der om op een klein voltetje tot ze stap en dan is het weer goed! ze moet sws zorgen dat ze de kans niet krijgt dus veel figuren gaan rijden, en der hoofd laag houden ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:22

Crosst ze ook weg als je aan een lange teugel stapt of draaft en zelf alleen ontspannen meelift?
Meest voorkomende probleem bij rennende paarden wat ik tegenkom is een ruiter die het spannend vindt, per ongeluk in de mond gaat hangen, paard gaat er tegenin drammen en rennen, ruiter wordt nog banger en gaat nog meer trekken,..