Ander bit... of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Ander bit... of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:34

Hoihoi,

ik twijfel heel erg of ik een ander bit zal nemen voor Taz, of toch niet.

Op de manege waar ik reed werden alle paarden gereden met een enkel gebroken bit. In mijn ogen (of sowieso) het 'standaard' bit zoals iedereen een bit herkent.
Toen ik Taz ging rijden viel mij gelijk op dat Taz een ongebroken bit heeft, nu twijfel ik alleen welk bit het beste is, ik hoor zoveel verschillende dingen, zoals dat het ongebroken bit veel strenger is dan het gebroken bit. Maar persoonlijk heb ik wel het idee dat mijn ongebroken bit wel 'stil' in de mond ligt.

Kan iemand mij helpen?

Zo ziet het bit eruit waar ik nu mee rij

Afbeelding

Groetjes Browniee en alvast bedankt :wave:

p.s Als iemand me zelfs nog verder kan helpen, zou ik dat erg leuk vinden ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:37

Hangt volledig per paard af, en van de ruiterhand.
Mijn paard loopt zeer goed op ongebroken en dubbelgebroken, maar zodra er een enkelgebroken inkomt zou hij nog liefst alles tegen de grond stampen. Hij is zeer gevoelig aan zijn gehemelte en hier komt een enkel gebroken tegen.
Ik vind een ongebroken het zachtste, dan een dubbelgebroken en dan enkelgebroken.
Rij de andere paarden ook met een dubbelgebroken of ongebroken en dat gaat uitstekend. Bij de allemaal beter als enkelgebroken.

Anoniem

Re: Ander bit... of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:39

If it ain't broke, don't fix it.
Als je paard hier lekker op loopt, waarom zou je dan gaan veranderen?

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:57

Mijn vorige instructrice heeft me toen een keer gezegd (net voordat ik 'haar niet meer als intstructie wilde' omdat ze naar mijn idee niet goed handelde) dat ik best wel een ongebroken bit kon gaan gebruiken, maar eigelijk nooit de reden... Vandaar mij vraag welk bit beter is, en de meningen hierover :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:06

Beter heeft niets met het bit te maken, maar hoe je paard erop loopt. Het ene paard loopt beter op een dubbelgebroken, het andere op een ongebroken. Vraag eens of je van iemand een enkelgebroken en dubbelgebroken kan lenen. Kijk dan op welke je paard het beste loopt. Neem wel dezelfde dikte. Anders merk je nog niet het verschil in gebrokenheid maar op dikte.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:20

HAR --> RT-P

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:28

Taz is behoorlijk sterk in zijn mond, maar door veel oefenen en doordat ik leer absoluut niet te hard in mijn hand te zijn, laat Taz steeds ietsje sneller zijn bit los en gaat ontspannen lopen, toevallig vandaag na 7.5 week het rijden opgepakt... Dus nu weer even alles goed oppakken

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:13

Als hij er lekker op loopt ... zou ik zeggen dat je hem er lekker op moet laten lopen.