Paard trekt aan teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Paard trekt aan teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:30

Ik heb al meerdere topic hierover gelezen, maar me vraag is nog niet beantwoord.

Mijn paard trekt dus de teugels uit handen (trekt dus in 1x ze hoofd naar beneden).
Wanneer ze het doet:
ALLEEN op buiten rit, in de galop! Stap, Draf helemaal niks aan de hand!
In de bak doet ze dit ook helemaal niet!

De reden waarom ze het doet:
ze wil harder galloperen, en wanneer ze daar is niet te stoppen! (me bijrijder is er woensdag nog afgevallen omdat ze dus niet te stoppen was en rende dus het fiets pad op en rende in volle ren galop naar stal terug.) Haar ras is dan ook KWPN X Engelse volbloed, en ik denk dat dat dus in der temperament zit.

Mijn vraag:
Ik wil weten hoe ik haar bij me kan houden, en wat ik zoal kan doen zodat ze niet meer trekt of me uit het zadel kan trekken. In de BAK doet ze dit totaal niet! dus eerst in de bak oefenen heb geen nut!
Ik heb de slofteugel al geprobeerd (ja, ik weet hoe ik hem moet gebruiken)
En met alleen je normale teugels heb je dus niks te zeggen! dan gaat ze gewoon direct al, met de slof kan ik nog in arbeids galop beginnen.

Wie o wie kan mij helpen, en heeft hier zelf ervaring mee?

PS. GRAAG EERST ALLES DOOR LEZEN, DAN PAS REAGEREN!!

brighteyes85

Re: Paard trekt aan teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:59

Ik herken het wel in mijn paard, die wilde ook al maar harder en harder. Wat ik gedaan heb is heel veel doen. Ik ben samen met een vast rijmaatje die haar tempo heeft en zich nergens druk om maakt iedere week minimaal 2x naar buiten gegaan.
We zijn begonnen met kleine rondjes in stap, net zo lang tot ze normaal aan een lange teugel rustig kon stappen, daarna zijn we het steeds verder gaan uitbouwen met een langere route en een stuk draf. Als ze te hard ging terug in een lagere gang en achter het andere paard zetten. Als ze braaf is mag ze gras eten. Toen ze door had dat ze als beloning voor braaf gedrag gras mocht eten werd ze steeds braver.
Voorheen kwam ze schuimend en volledig opgefokt uit het bos vandaan, nu komt ze volledig ontspannen het bos uit wandelen en kan ik zo lang draven en galopperen als ik wil en dat is geen probleem.

Van mijn instructrice kreeg ik de tip dat als ze harder wil dan mijn tempo, maak een volte. In het begin was ik om de 4 a 5 passen en volte aan het draaien. Nu als ik alleen ben en ze is erg opgewonden zet ik 1 keer een volte in en dan is het de rest van de rit over.

Vraag aan jou; heeft ze de ruimte buiten het rijden om haar energie kwijt te kunnen? Weiland, vriendjes waar ze mee kan rennen, e.d.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:11

Kun je haar wel weer in draf krijgen als je maar bv 4 of 5 passen galop hebt gedaan?
Dan zou je haar kunnen laten aanspringen en weer terug en zo ga je door. Dus veel overgangen rijden en dan langzaam uitbouwen naar een paar passen meer, tot je haar gewoon de hele weg onder controle hebt.
Een andere optie is, maar dat moet kunnen met de veiligheid en je moet durven! Zij wil harder, prima, jij nog harder, zo blijf jij bepalen. Maar dit is wel iets wat je moet durven, kunnen en je hebt er heel veel ruimte voor nodig.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:45

@brighteyes85: ja zij loopt ook altijd heel hard door, en ze wilt geen gras eten als we aan het rijden zijn, dan is ze te opgefokt om te eten en wil alleen harder door lopen. en een volte draaien is geen plek voor bij ons in het bos, en ja ze loopt swinters overdag 8u in een paddock met 2 arabiertjes, en vanaf morgen gaat ze dag en nacht de wei op.
@mijati: dat van jij wilt hard dus ga maar harder, heeft echt geen ene zin! want je kan der niet stoppen en dat is het probleem. in de bak overgens denk ik wel zo, maar daar kan ze niet achterlijk hard gaan rennen.
en buiten is er geen plek voor en vind ik veelste gevaarlijk voor haar en mij, en overige mensen.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:40

Vandaag eerst geprobeerd met elastiek, GEEN succes! ze ging alleen maar op de plek galoperen. dus afgestapt en direct eraf gehaald, ff later nog geprobeerd (Was met 2 andere) en toen deden we een hand galopje en had alleen me normale teugels! wat was ik trots!!!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:57

ik herken het ook bij mijn verzorgpony! als ik een stuk heb gegalopeerd en weer terug wil naar de draf trekt hij me ook het zadel uit! heb alleen geen idee wat ik eraan kan doen! :P (in de bak doet hij niks)

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:06

ik denk dat samen met een paar anderen en daar achter zetten het beste is wat je kan doen. En als het goed gaat ook een keer alleen proberen. Als het lukt kan je ook zodra zij het tempo bepaald een overgang maken naar draf

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:20

@_hoi, ik reed voorop! :) ze is geen volger ze een leider, als ik der erachter zet schiet ze weg ;)

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:46

oh dan moet je dat niet doen. Misschien kan iemand dan de weg afsnijden zodat je paard er niet langs kan als die er weer vandoor gaat

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:50

ja maar zo leerd ze het niet, op die manier vermijd je het, en ik wil dat ze het leerd. maar het ging vandaag goed, dus ga voorlopig alleen draven en stappen als ik alleen rij, en als ik samen rijd, kan ik galloperen. en hoop dat ze het nu gaat leren!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:21

als ze in de teugels gaat hangen, de teugels in 1 keer loslaten, dan schrikt ie zich dood...
want je schrijft, paard trekt aan teugels. maar is het ook niet een beetje ruiter trekt aan paard?? want je zegt dat ie altijd hard wilt galloperen, dan ga je misschien (onbewust) trekken, dan trekt ie terug... anders vind ik het wel gek dat ie het alleen in galop doet...
ik zeg hierbij niet dat je het verkeerd doet of wat dan ook maar misschien is het iets om op te letten:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:27

en voor dat terug naar huis crossen, dat deed die van mij ook altijd (poeh dat was bloed zweten en tranen zeg xD) uiteindelijk had ik een paar trucjes gevonden: rondjes rijden (want sturen lukte bij mij dan nog net wel, weet niet hoe dat met jou paard is?) en zowieso deed ik nooit buitenritten waarbij ik opeens om moest draaien om naar huis te gaan, maar deed ik een ronde, dus ging linksaf weg en kwam rechts terug zegmaar.. en vandaag met buitenrit ging die bok van mij er weer vandoor.... toen ben ik gewoon mee gegaan, was een fietspad en was redelijk rustig dus ik dacht dan ga ik maar mee, kon hem toch niet houden... daarna werd het nog een soort van leuk ook xD haha

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:44

@lissie: ja tuurlijk trek ik als ze niet wil stoppen op me rem hulp?.. Dus ik doe eerst normaal remmen hoe je dus ook in de bak doet, en met stem en dat wilt ze al niet waardoor ze dus al begint met trekken. en mij gaat ze echt niet in de zeik nemen, dus dan zorg ik er wel voor dat ze stopt, dus ja dan trek ik. en als ze dan echt niet stopt doe ik het nog harder uiteindelijk gaat ze langzamer. nu kan er gezegt worden dat het zielag is, maar ze moet stoppen Punt ze gaat bij mij niet weg rennen, geen denken aan!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:47

omtrekken
linker teugel heel kort pakken en dan in ene een ruk rechts geven
wil oppassen dat je er niet zelf voorover af donderd

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:48

Ik heb een tijdje een Draver gereden (kruising, zit wss Arabier, Welsh en EV ook in) en die was buiten ook zo.
Ik heb toen een touw om de hals gedaan omdat ik in de bak soms met neckrope rijd, want druk op de nek was voor haar langzamer gaan. Misschien kun je dit ook een keer proberen?
Wil niet zeggen dat het werkt, maar proberen kan geen kwaad!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:36

Tjaaa , ik kan nu vanalles gaan opnoemen maar ik zie jouw paard niet echt lopen natuurlijk.
Je zegt dat je al heel veel dingen hebt geprobeerd.
Je rijdt nu dus ook al met slof, dat hielp heel waarschijnlijk in het begin wel, nu zeg je dus dat je het paard nu toch ook niet kan tegenhouden, de slof heeft het dus echt moeilijker gemaakt.
Al die hulpteugels , welke dan ook , is als hulp bedoelt bij het trainen, en jij hebt het als gewoonte gebruikt, en dat is dus jouw fout in heel het denkproces.
Het zal nu nog veel moeilijker worden dit weer te gaan corrigeren, maar ik ga er zeker wel van uit dat het nog wel moet kunnen.
Je zegt in de bak trainen is zinloos , wel ik denk dat je daar idd eerst moet gaan trainen, maar dan wel met een heel ander uitgangspunt dan hetgeen je tot nu toe al hebt gedaan.
Je ziet zelf dat jouw training niet het gewenste resultaat opleverde, dus durf het aan en probeer het helemaal anders.
Het feit dat het paard voor een groot deel volbloed is , maakt het natuurlijk een meer voorwaarts ingesteld paard, maar zoals bij alle training, moet je de fout niet bij het paard zoeken maar bij de ruiter, of bij de manier van trainen, of idd beiden.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:40

@little: op de paden waar ik rij, is het dnek ik gevaarlijk om dat te doen, want dan gaan we denk ik vallen!. maar op stukken waar het kan, zou ik het wel doen.
@zoey: zal het eens proberen!
@aeolus: nee ik maak der zeker geen gewoonte van! pas 3x buiten om gehad ;) verder nooit gebruikt. elastiek 1x, maar op de helft er al afgetrokken. en met de slof heb ik tot nu toe het meeste te zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:54

Ik geloof jou best wel, een slof doet idd soms blijkbaar wonderen.
Maar je maakt eigenlijk het probleem er niet beter mee, je kan het wel even onder controle houden dat wel.
Een training moet erop gericht zijn een probleem te verbeteren en/of op te lossen, dit is dus enkel een beetje symptoombestrijding wat je nu doet, dit is dus geen training.
En niet nu onmiddellijk maar na een langere periode krijg je er ook gewrichts, spier en pees blessures door.
Ik zou dus zeggen durf de uitdaging aan en probeer het op te lossen, mssn lukt het niet, maar dan kan je toch zeggen dat je het geprobeerd hebt, nu maak je het enkel erger door op deze manier naar oplossingen te zoeken, dit zijn niets meer dan quick fixes, en daar ben je op langere termijn echt niet van gediend.
Ik ben er vrij zeker van dat het echt wel kan lukken.

biancalaylo schreef:
@little: op de paden waar ik rij, is het dnek ik gevaarlijk om dat te doen, want dan gaan we denk ik vallen!. maar op stukken waar het kan, zou ik het wel doen.
@zoey: zal het eens proberen!
@aeolus: nee ik maak der zeker geen gewoonte van! pas 3x buiten om gehad ;) verder nooit gebruikt. elastiek 1x, maar op de helft er al afgetrokken. en met de slof heb ik tot nu toe het meeste te zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:05

Je schrijft dat er in draf helemaal niets aan de hand is. Waarom blijf je dan voorlopig niet alleen maar draven als je buiten rijdt? Dan heb je geen problemen en als je dat een hele tijd zo gedaan hebt dan verdwijnt het teugel uit je hand trekken en er vandoor gaan wellicht uit haar systeem.
Galopperen is impuls opwekkend dus dat zou ik voorlopig buiten helemaal niet doen.
Als draven zonder problemen een tijd is goed gegaan dan zou je eens een keer af en toe een paar stukjes kunnen stappen. Maar ik zou zeker geen tempo wisselingen rijden want ook dat is impuls opwekkend en dat werkt dus alleen maar averechts.
De eerste jaren konden wij ook niet met onze paarden in galop buiten maar nu gaat dat super goed. Met het ouder worden komt de wijsheid en zolang die wijsheid er niet is bij je paard kun je beter aan jouw veiligheid denken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:29

biancalaylo schreef:
@lissie: ja tuurlijk trek ik als ze niet wil stoppen op me rem hulp?.. Dus ik doe eerst normaal remmen hoe je dus ook in de bak doet, en met stem en dat wilt ze al niet waardoor ze dus al begint met trekken. en mij gaat ze echt niet in de zeik nemen, dus dan zorg ik er wel voor dat ze stopt, dus ja dan trek ik. en als ze dan echt niet stopt doe ik het nog harder uiteindelijk gaat ze langzamer. nu kan er gezegt worden dat het zielag is, maar ze moet stoppen Punt ze gaat bij mij niet weg rennen, geen denken aan!

Oke dat snap ik maar paarden zijn vluchtdieren en dan kun je beter niet gelijk trekken maar eerst even meegaan en daarna pas terug nemen als je gelijk trekt loopt ie door je hulp heen, dat is mijn ervaring bij veel paarden... Of je moet denken als je wilt gaan dan gaan we ook.. Dan mag die pas weer draven wanneer jij dat wilt na 1 keer doet ie het dan niet meer... Verder ben ik het eens met boven genoemde berichten:) succes! Het blijft iets lastigs...

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 06:43

Bedankt voor de berichten! Ik ga voorlopig indd niet meer galoperen buiten. En als ik denkndat hrt tijd is voor het weer eennkeer proberen. En dan zien we wel weer verder.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:46

er is ook een pony op onze manege en die doet dat ook, diegene die daar altijd op rijdt neemt haar teugels veeeeeeeeeeeel te kort, misschien trekt ie ze langer? als ie het nog doet een klein beentje geven...

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:15

@lovehorses, dat is het niet. beentje geven helpt HELEMAAL niet. het is niet zoals een manege paard he.