Geen ontspanning in been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Geen ontspanning in been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:08

Ik zal even een korte voorgeschiedenis geven.
Vorig jaar toen ik mijn paard ging doorrijden, stuitte ik op het probleem dat ik steeds een afwijking naar rechts had :o
Voor mijn gevoel zat ik bijna letterlijk met mijn linkerknie in m'n nek, waardoor ik m'n eigen continu moest corrigeren. Op een gegeven moment heb ik mijn zadel helemaal na laten kijken en daar bleek dus het probleem te liggen.
Oké, nieuw zadel aangeschaft en dat ging al stukken beter, maar nog steeds wilde m'n linkerbeen niet mee. Vervolgens ben ik naar de Fysio gegaan en die constateerde dat mijn bekken scheef stond en mijn heupgewricht vast zat, dus onder behandeling :j

Nu staat mijn bekken weer recht, maar nog heb ik last van mijn linkerbeen.
Ik kan tot ongenoegen van mezelf dat been niet aansluiten en ontspannen |o Telkens steek ik dat been af en mijn instructrice hamert er constant op, maar zodra ik aansluit kan ik dat been niet ontspannen :?
Ik word er ondertussen wel eens een beetje gestoord van en wil hier graag vanaf.

Wie heeft voor mij tips mbt bepaalde oefeningen die ik kan doen of een andere gouden tip +:)+

maaaanndy95

Re: Geen ontspanning in been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:11

Van te voren rek en strek oefeningen doen voor je gaat rijden miss helpt zoiets ?? Spieren avast losmaken

swaatje

Re: Geen ontspanning in been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:12

je hebt van die super irritante ( maar voor jou helpen ze misschien) beugel inleggers die schuin aflopen... Is dat misschien iets voor jou?

is maar een idee...

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:13

Inderdaad losmaken. Weet niet of je hier ook last van hebt in het dagelijks leven, en hoe je verzekering zit? Anders kan je er een keer naar een fysio gaan en er daarmee naar kijken.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 05:41

In het dagelijks leven heb ik er geen last van, maar zodra ik in het zadel ga zitten begint het.
Misschien dat ik idd eens wat rek en strek oefeningen vantevoren kan doen en de Fysio zal ik ervoor zeker naar laten kijken.
Wie weet is het nog een naverschijnsel van het feit dat ik zo scheef en vast heb gestaan.

Het is alleen ontzettend vervelend en ik wil er graag vanaf, aangezien ik daarvoor er nooit last van heb gehad :o

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:32

Hier een aantal oefeningen die je zullen helpen meer symmetrisch te worden, je te ontspannen en de eerste helpt in het bijzonder om je been lang en aangesloten te houden:

1 Je zit zonder beugels in het zadel. Til één dij iets op zodat die los van het zadel komt, het andere been blijft liggen zoals het ligt. Beweeg je been vanuit de heup naar achteren, niet draaien, de knie blijft naar voren gericht. Eenmaal achter beweeg je hem weer naar het zadel toe en schuif je langs het zadel weer naar voren. Laat je onderbeen afhangen gedurende de oefening. Je voelt dat je nu mooi aangesloten ligt en het lijkt alsof je been langer is. Doe je voet weer in de beugel en doe hetzelfde met je andere been.

2 Beweeg je onderbeen vanuit de knie langzaam naar achteren (zo ver mogelijk) en weer naar voren zonder het paard hierbij te raken. In de rest van je lichaam boven die knie moet niets veranderen. Eerst met één been tegelijk en later met beide.

3 Hef een dijbeen op zodat je knie ter hoogte van de schoft komt. Blijf rechtop voor in het zadel zitten. Even vasthouden en weer rustig laten zakken. Begin met één been en later met beide tegelijk.

Dit zijn fijne oefeningen om te doen. Je kunt ze bijvoorbeeld tijdens het losstappen doen en tijdens het uitstappen, of je vraagt iemand je te longeren en je maakt er een echt zitlesje van. De eerste oefening is ook fijn om tussendoor te doen tijdens het rijden om je been goed te leggen.

Succes! +:)+

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:58

Dank je wel ;)
Ik ga het de eerstvolgende keer meteen uitproberen.