Paard rent onstopbaar als ik iets eng vind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Paard rent onstopbaar als ik iets eng vind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:58

Hoi,

Ik heb al een paar jaar een probleem met mijn paard. Op dit moment is het zo 'erg' dat ik zelf niet meer rij, al sinds september vorig jaar. Ik ben een redelijk angstige amazone, of zonder veel lef in ieder geval. Ik heb mijn paard nu zes jaar. Bij het begin ging het rijden fantastisch en we scoorden veel punten in de B. Hij is doodbraaf eigenlijk, bokt niet, steigert niet, is nergens bang voor qua verkeer etc. Schrikt niet zo snel van dingen om hem heen. Hij heeft alleen een probleem: soms schrikt hij zo erg, dat hij op tilt slaat, en onstopbaar rent. Of tenminste, bij mij. Ik ben er zo een keer of drie goed afgedonderd. Ook op de openbare weg een keer gebeurd. Bij angstloze ruiters is er niets aan de hand, hij heeft echt een dominante ruiter of amazone nodig, die hebben er een gouden paard aan. Het is ontzettend frustrerend om te zien dat mijn bijrijder van 13 (!) er zo mee weg rijd, en ik (24) met knikkende knieën sta als ik moet opstappen. Overal waar hij is gaan 'flippen' durf ik niet meer te rijden met hem. Op de weg, in de binnenbak... Op dit moment durf ik alleen nog te rijden als het heel warm is en buiten met een ander in de bak. Want alleen vind ik ook geen succes. Dat is dus redelijk weinig.

Ik rij sinds een maand of drie een ander paard, doodbraaf, en dat past veel beter bij me. Ik ben na drie maanden zo ver dat ik eindelijk met lange teugel durf uit te stappen, dat ik ook alleen durf te rijden en dat ik de binnenbak overwonnen heb. Er zijn nog wel een paar dingen die ik eng blijf vinden. Ik durf bijvoorbeeld echt niet op m'n eigen paard te stappen.

Nou heb ik dat eigenlijk min of meer geaccepteerd. Ik ben wie ik ben, hij is wie hij is. Alleen ben ik op zoek naar iemand, een methode of iemand die een methode weet om dit probleem bij hem op te lossen? Verkopen is in ieder geval geen optie. Ik heb e.e.a. gelezen over Reconnective Healing, iemand daar ervaring mee? Zelf heb ik al boeken gelezen om over angst heen te komen, ben zelfs naar een hypnotiseur geweest, maar dat mocht helaas allemaal niets baten. De ervaring met het andere paard heeft er voor gezorgd dat ik wel weer plezier heb in het paardrijden, ik heb alleen een knoop in m'n maag wat ik met mijn eigen paard aan moet. Mijn bijrijder kan namelijk ook niet elke dag. En eigenlijk hoef ik er zelf niet meer op, bang dat het mis gaat. Verder zijn we de dikste vrienden. Hij volgt me overal, als ik er naast loop kunnen we alles aan, kleine kinderen kunnen alles met hem doen. Ook als je er naast loopt vindt hij niks eng en is ie poepbraaf. Ook fijn sportpaard, hij heeft M gesprongen met vorige eigenaar en met mij M1 dressuur. Alleen is de angst bij mij nu veel te groot. :(

Goed, de hamvraag: iemand ervaring met deze situatie? Iemand ervaring met paarden met dezelfde karaktertrekken? Iemand een oplossing?

Sannesugar

Re: Paard rent onstopbaar als ik iets eng vind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:25

Zelf heb ik ook een paard gehad, op wedstrijd langs vlaggetjes of enge dingen was alles prima. Maar zoals jij ook zegt, opeens schrikken ze van de kleinste dingen. Zelf ben ik niet bang aangelegd, maar ik kreeg er toch wel kriebels van als je paard niet meer wilt stoppen. Toen heb ik besloten er een tijdje niet op te gaan, en alleen maar grondwerken, longeren, spelen,schriktraingen om een nog sterkere band met hem op te bouwen. Na een half jaartje ben ik er weer opgegaan, en sindsdien geen problemen meer met hem gehad. Het was opeens een heel ander paard, wat altijd koel in zijn hoofd was/is.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:28

Neem priveles met het paard, van iemand met begrip voor je angst en probeer daar samen aan te werken.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:41

Sannesugar, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad niet alleen het bang zijn voor, maar het wordt ook gevaarlijk. Fijn dat je paard zo veranderd is. Vond je het niet lastig om er weer op te stappen?

Mindim, die fase ben ik al voorbij. Daarnaast verandert privé instructie niets aan het karakter van het paard.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:43

Misschien kan je een tijdje aan de longe rijden? P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:20

Je hoeft ook toch niets te veranderen aan het karakter van het paard >;)
Je zegt zelf dat een ander er zo mee weg rijdt, maar dat jij er bang op bent. Dus het probleem ligt helemaal bij jou en niet bij het paard.
Dus les nemen met iemand die je door je stukje angst heen helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:24

Klinkt idd meer als een probleem van jou, dan van je paard..
les nemen bij iemand die er begrip voor heeft en weer opnieuw beginnen zodat je je zelfvertrouwen terug krijgt met hem.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:19

Mindim, hij doet het ook bij anderen, ook bij mijn bijrijdster, alleen zij kent geen angst waardoor ze het makkelijker oplost. Zij heeft alleen nog in de bak gereden maar wil ook graag naar het bos, maar daar doet hij het ook. Probleem ligt dus niet helemaal bij mij, al had ik dat graag zo gehad...

Zelfvertrouwen terug krijgen in hem heb ik tot drie keer toe gedaan. Heel proces telkens, alleen ik ben rijtechnisch niet vlug en dominant genoeg om het op te lossen.

Ik snap jullie perspectief, absoluut. Alleen heb ik dit al drie keer toe geprobeerd bij mezelf op te lossen. Daarom benader ik het nu eens van de andere kant, en ben benieuwd of mensen dit probleem bij hun paard weten op te lossen. Ik bedoel, er zijn hier op bokt ervaringen genoeg te vinden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:13

Ik had dit probleem ook en heb na 6 jaar proberen (in het begin was het van hem uit en naderhand had ik angst) ingeruild tegen mijn huidige paard waar ik super blij mee ben en weer plezier en vertrouwen terug heb gevonden.

je moet echt aan jezelf werken of eraan toegeven en hem wegdoen