tenen naar buiten draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekekroon

tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:40

zoals de titel al zegt, met rijden heb ik de neiging om me tenen naar buiten te draaien
zijn er mensen die tips hebben?
ik heb trouwens les

Miepie77

Re: tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:47

ik deed dit ook heel erg en kreeg kramp als ik ze naar binnen probeerde te draaien, tot iemand tegen me zei om mn hakken naar buiten te draaien voor mn gevoel, klinkt misschien gek maar dit lukt me wel, wellicht voor jou ook te proberen :)

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:21

klinkt idd raar, maar ik ga het zeker proberen, ik probeer ze oook naar binnen te draaien en dat voelt niet zo prettig, ik ga t zaterdag proberen(ik rijd op zaterdag op een manege)

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:24

Ik heb volgensmij mijn voeten verkeerd gedraaid en nu is een gewrichtje in mijn voet ontstoken..
Dus ik let ook even mee op deze tips!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:25

Miepie77 schreef:
ik deed dit ook heel erg en kreeg kramp als ik ze naar binnen probeerde te draaien, tot iemand tegen me zei om mn hakken naar buiten te draaien voor mn gevoel, klinkt misschien gek maar dit lukt me wel, wellicht voor jou ook te proberen :)

Oeff als ik denk aan mijn laatste rit van 3 uur (beugels op springlengte, tenen naar binnen, naar binnen...), krijg ik gelijk weer pijn.
Ik ga het eens proberen, werken schuine beugelblokjes trouwens ook?

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:27

Ik heb dit probleem ook, maar ook echt pijn als ik ze naar binnen duw, en als ik ze te hard naar binnen drukt word me verteld dat ze nog naar buiten staan. Weet ook even niet wat er aan te doen, dus ik lees mee.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:33

A-symetrische stijgbeugels of schuine blokjes in je beugels kunnen helpen, maar je voeten worden dan ook scheef gedraaid (moeilijk in een woord te zeggen, de buitenkant van je voet komt een stuk lager als de binnenkant). Je kunt daardoor snel last van je enkels krijgen.
Je beugels net een gaatje langer is een handigere oplossing om je voeten en benen te laten wennen aan de naar binnengedraaide tenen. En verder oefenen, oefenen en oefenen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:41

Je moet de hoge kant ook naar buiten.
Dat met de binnenkant van je voet hoger (wat je doet met beugelblokjes op jou manier) krijg je ook als je je tenen naar binnen 'verplicht', waardoor ik dus laatst pijn aan mijn gewrichten had.

Ik zit het nu hier te doen, als ik mijn tenen naar 'binnen' doe komt mijn voet schuin, fout schuin.
Doe ik mijn hak naar buiten draait mijn kleine teen omhoog ipv mijn dikke, snap je? :+

Hoe simpel joh.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:47

Niet iedereen kan anatomisch gezien zijn tenen naar binnen draaien, zonder daarbij eveneens de heupen en knieën naar binnen te draaien. Ik vind een ontspannen been zonder overbelasting van de heup-, knie- en enkelgewrichten veel belangrijker dan tenen die naar binnen gedraaid zijn. Het naar binnen draaien vanuit de heupen zorgt voor een blokkade van het bekken, waardoor de bewegingen van het paard niet goed gevolgd kunnen worden. Daarnaast komen de onderbenen van het paard af te liggen en kan een dergelijke belasting van de gewrichten voor pijnklachten zorgen.
Sommige dingen moet je niet willen...

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:51

Hobby schreef:
Niet iedereen kan anatomisch gezien zijn tenen naar binnen draaien, zonder daarbij eveneens de heupen en knieën naar binnen te draaien. Ik vind een ontspannen been zonder overbelasting van de heup-, knie- en enkelgewrichten veel belangrijker dan tenen die naar binnen gedraaid zijn. Het naar binnen draaien vanuit de heupen zorgt voor een blokkade van het bekken, waardoor de bewegingen van het paard niet goed gevolgd kunnen worden. Daarnaast komen de onderbenen van het paard af te liggen en kan een dergelijke belasting van de gewrichten voor pijnklachten zorgen.
Sommige dingen moet je niet willen...

Maar je moet met de binnenkant van je kuiten rijden en niet de achterkant,
dan heb je ook meer steun in je benen als je je voeten naar binnen draait

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:52

Ik heb er ook veel last van maar mijn trainer zegt dat het ook een onnatuurlijke houding is van een mens, dus je moet er eerst veel aan wennen totdat je het niet meer voelt zegmaar, dan word je ook sterker in je benen en dan rijdt je meer met je kuiten ofzo.. Dat is wat hij zegt alleen ik weet het verder ook niet zo goed haha

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:57

Als je jouw heupen naar binnen draait, zullen jouw kuiten verder van het paard af komen te staan en het paard dus niet raken. De binnenzijde van de kuit hoort inderdaad tegen het paard aan te liggen, maar dat bereik je niet door de tenen vanuit de heupen naar binnen te draaien. Bij een ontspannen been ligt de binnenzijde van de kuit tegen het paard, niet de achterzijde.
Ik kan me voorstellen dat het vanuit die houding voelt alsof je meer steun in je benen hebt, omdat je op die manier kan klemmen met je benen, maar vanuit mijn optiek is dat geen correcte of wenselijke houding.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:02

Pindaknor, als je jouw enkels moet forceren om in die houding te kunnen rijden, is dat niet goed voor jouw lijf. Je krijgt niet voor niks pijnklachten, dat is een waarschuwing van jouw lichaam. Je zal leren om te compenseren. In de praktijk zie ik dan vaak dat mensen over de buitenzijde van hun voeten gaan rijden en daarbij hun enkels naar buiten duwen of op de tenen gaan rijden. Of ik zie de bovenstaande houding ontstaan, waarbij het gehele been naar binnen wordt gedraaid. De gemiddelde trainer weet helaas niets over anatomie.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:02

Hobby schreef:
Als je jouw heupen naar binnen draait, zullen jouw kuiten verder van het paard af komen te staan en het paard dus niet raken. De binnenzijde van de kuit hoort inderdaad tegen het paard aan te liggen, maar dat bereik je niet door de tenen vanuit de heupen naar binnen te draaien. Bij een ontspannen been ligt de binnenzijde van de kuit tegen het paard, niet de achterzijde.
Ik kan me voorstellen dat het vanuit die houding voelt alsof je meer steun in je benen hebt, omdat je op die manier kan klemmen met je benen, maar vanuit mijn optiek is dat geen correcte of wenselijke houding.

Oh oke, sorry dat wist ik niet haha

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:07

Probeer je grote teen over de anderen of omhoog te doen :+ . Stom maar het werkt wel.

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:08

Bij mij gaan vaak ook mijn kleine teentjes slapen, als ik een uur lang mijn tenen naar binnen probeer te houden. Lekker geforceerd dus.
Helaas blijft op les toch vaak de focus liggen op hakken naar beneden, tenen naar binnen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:10

Heb je al eens schuine beugelblokjes geprobeerd?

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:10

Nou, ik ben een springruiter en wij draaien gewoon lekker de tenen iets naar buiten. Dan ligt je onderbeen namelijk stabiel en ben je altijd snel genoeg met je been. Je teen naar binnen en je kuit aangesloten?? Daar moet je haast een slangenmens voor zijn. Je krijgt dan ook de neiging om op de binnenkant van je dijbeen te gaan zitten in plaats van op je kont, ook niet wenselijk.

Boven de sprong zit je ook niet echt stabiel want dan zwaaien je benen opzij en zit je niet mooi rustig. Voor mij geen tenen naar binnen dus.

Ik zie mensen op dressuurzadels zitten met veel te lange beugels en krampachtig de tenen naar binnen.

Ontspanning met de teentjes naar buiten is veruit te verkiezen boven een verkrampte ruiter. Misschien kun je eens beginnen met je tenen gewoon recht vooruit te houden of je beugels een gaatje korter zodat je een stabielere voet hebt als je toch perse je tenen naar binnen wil draaien.

Als je je er maar bewust van bent dat hoe stiller en stabieler jouw zit hoe beter jouw paard zal lopen en dat is toch uiteindelijk het belangrijkste.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:14

'Hakken naar beneden' is inderdaad altijd de andere aanwijzing die ik moet ontkrachten :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:17

Hier dus nog een gediplomeerd pinguin en eerlijk gezegd heb ik het opgegeven :o .

Links krijg ik redelijk onder controle, rechts is drama.
Als paard fijn loopt en ik concentreer me helemaal op mijn voet, dan gaat het wel,
maar moet dan weer oppassen dat ik niet door mijn enkel ga :+

Hoe gek kan je het maken? Nou zo.. Vind het dood en dood zonde, want het ziet er niet uit.
En het kan nog extremer, dan steken tenen eigenlijk naar achteren :( , staat zo ongelooflijk waardeloos.
Afbeelding

Afbeelding

Met dressuur gelukkig wel meer onder controle dan dit, maar ook alleen maar omdat ik er dan echt op let.

Schuine beugelblokjes etc. ga ik niet aan beginnen, wil na uurtje rijden nog wel kunnen lopen.

Clintonia, moet ik misschien toch meer gaan springen, dan mag ik teentjes naar buiten draaien.
Alleen dressuur ik nou eenmaal meer dan ik spring.
Met mennen overigens totaal geen last van dat uitstekende teentje :+ :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:38

...het is ook, hoe je enkelgewricht gebouwd is.

Belangrijk is, dat je bovenbeen netjes aanligt en je knieschijf "dus" naar voor kijkt ;)

Als je in rust, terwijl je op je stoel zit je enkel buigt, gaat je voet soms geoon naar buiten (mijn ene voet meer dan mijn andere voet).

En net zoals met "hakken laag" is het gewoon weer een trucje, dat de overhand heeft gekregen.

De hoop van "hakken laag" is, dat je hele been lang zou worden en ontspannen neer hangt, waarbij je net iets kortere beugels maken, dat je hak iets lager hangt dan je tenen (terwijl velen hun enkel 'vast zetten' met idd de hak laag, maar het been kort en gespannen).

Idem: de logica van "tenen niet naar opzij" is een correct heupgewricht - de rest is gewoon onzin :D

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:47

heb ik ook
maar ik heb het van uit mijn knie en de knokkel bij mijn teen
alleen op manege begrijpen heel veel het niet
en als je dan ze naar binnen probeert te doen doet het pijn
dus op een heel breed paard lukt het niet
maar op een smal paard lukt het wel een beetje
heel veel onspannen in je onderbeen help
en ook hakken naar buiten draaien

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:13

Ik heb hier ook veel last van. Die tips zijn voor mij ook goed :) zijn je beugels niet te kort ofzo ??

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 22:15

maaaanndy95 schreef:
Ik heb hier ook veel last van. Die tips zijn voor mij ook goed :) zijn je beugels niet te kort ofzo ??

ik rijd juist altijd met vrij lange beugels, kort vind ik niet lekker zitten...

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:44

ik denk dat gewoon aan denken en steeds als je jezelf erop betrapt dat je tenen naar buiten zijn, dat je ze dan weer naar binnen draait en erop let. Lijkt mij het meest zinvol