Been geven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pennymeisjex

Been geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:27

Hallo mensen,
Ik heb een vraag over hoe ik been geef.
Als ik in draf en galop andere ruiters been zie geven doen ze dat echt alleen met hun voet.
Ik doe helemaal mijn knieën uit het zadel en geef een tik.
Als ik probeer alleen met mn voeten te doen voelt het alsof het er echt belachelijk uitziet en val ik ook weer terug in het zadel.
Ik rijd nu ongeveer 1 jaar en ben hier al best lang mee bezig.
hebben jullie dit ook gehad of is het nu totaal belachelijk dat ik deze vraag stel? -O-

Ik hoop dat jullie misschien tips hebben over hoe ik het kan oefenen? of dat het misschien nog wel komt ofzo ???

gr.

0000

Re: Been geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:28

Leg je hand eens tegen je kuitspier aan, een klein stukje onder je knie aan de binnenkant van je been. Voel dan eens wat er gebeurt als je die spier aanspant en daarmee zachtjes tegen je hand aanduwt. Dat kleine signaal, voelt jouw paard ook! Alles wat méér drijft dan dat, is teveel.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:29

Je moet het niet met je voet doen, maar met je kuit.
Probeer gewoon je kuit tegen het paard aan te drukken als je been wil geven, dat moet genoeg zijn!
Je hakken houd je daarbij gewoon mooi laag.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:33

Inderdaad, werken met kuitdruk. Nooit meer je knieën uit het zadel halen,
Dát ziet er juist ehm.. Apart uit ;)

Ook drijven met de voet is onjuist, al zie ík het helaas bij veel beginners en gevorderde voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 17-04-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pennymeisjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:34

Ik ga het proberen bedankt :)

zoutenootjes

Re: Been geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:37

Been geven is je kuit er aan leggen. Schoppen is fout. De hak optrekken ook. De knie hoort gewoon in het zadel te blijven. Helaas wordt het 'been geven' met de voet of hak best vaak gedaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:57

Hoi Meis,
hartstikke goed, dat je deze vraag stelt...!! Geen enkele vraag is belachelijk! (Behalve als degene aan wie je het vraagt, het zelf niet weet en daarvan baalt, maar dat is een ander verhaal.)

Waar mijn oog op viel:
Pennymeisjex schreef:
Als ik probeer alleen met mn voeten te doen voelt het alsof het er echt belachelijk uitziet en val ik ook weer terug in het zadel.

De ideale manier van drijven is, dat je je kuiten als het ware, door de pony heen naar elkaar toe beweegt.
Die drijvende hulp zie je dus bijna niet, en wat je ziet, is vooral, dat de eoten van "gewoon afhangen" iets naar binnen gaan.

Er zijn 2 problemen: sommige manegepaarden reageren helaas alleen op geschop en drijven met hakken enzo.

2e probleem is, dat je terugvalt in je zadel. Met je evenwicht (..dat jeop dat mmetn dus even verliest, ipv. dat je ''constant'' zit...) rem je. (Dwz.: het is een belasting voor en paard, als de ruiter het ene moment *hier* zit met het zwaartepunt en een beetje latern *daar*, dus gaat hij langzamer, meestal, of soms bijv van de hoefslag.)

Jammer, dat je hier al zo lang mee bezig bent!! (Of: jammer, dat je instructrice je niet echt goed les heeft gegeven, want dit is een basisvaardigheid, goed drijven!)

Het kan zin hebben, om een paar prive. zit lessen aan de longe te nemen en te oefenen met eerst rustig, netjes rechtop zitten ("als was je Anky of Adelinde zelf") - en dan van daaruit drijven.

En zelfs sommige wat afgestomptere managepaarden gaat heus lopen, als jij goed stil kan zitten tijdens het drijven. (En niet de hele tijd drijft, maar alleen, als je echt iets van het paard wil, of als hij terugvalt in tempo, terwijl jij rechtop bleef zitten.)

(Val je bijv naar voren, heeft je paard groot gelijk om langzamer te gaan - "Hoe kan het dier nou weten, of jij expres naar voor ging, wat we een hulp noemen - of dat het niet expres was? Het enige dat het dier weet, is dat jij naar voor ging en daar reageert hij op.")